Projectmanager Retail

Laan van Puntenburg 100, 3511 ER Utrecht, Nederland

Sluit over 4 dagen
115 32 Utrecht

Begindatum:

1 sept 2025

Einddatum:

31 aug 2026

Uren per week:

32

Publicatiedatum:

15 aug 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Daarom wil je als Projectmanager bij NS werken:

  • Je werk doet ertoe doordat het ontstaat vanuit een behoefte, alles wat je met je team neerzet, heeft NS echt nodig. Je werkt dus aan een concreet en zichtbaar resultaat. 

  • Je wordt onderdeel van een team enthousiaste, betrokken en deskundige projectmanagers, die vanuit verbinding gaan voor resultaat, kwaliteit en het delen van kennis.

  • Opdrachten zijn interessant, complex en met een breed stakeholderveld.

  • In de eerste opdracht heb je korte lijnen met het MT-Retail en het clusterkernteam van Resultaatsturing.

Dit ga je doen als Projectmanager Retail  (eerste opdracht – verwacht ca 6 maanden)
Als Projectmanager met IT-ervaring bij NS Retail ben je verantwoordelijk voor de implementatie van een nieuw systeem PIM (master data management) en voorselectie/PvE voor kassa hardware. Beide zijn Epics die hoog geprioriteerd staan in de portfolio van NS Stations. In deze rol maak je deel uit van het team Change & Projecten binnen Retail Support, bestaande uit vijf professionals. Je bent in deze rol de verbinding tussen Retail, Services, NS Stations, IT en werkt samen met het  clusterkernteam. Je weet daarbij de juiste disciplines en stakeholders aan te haken en tijdig te betrekken en informeren waar nodig. Je kan daarbij goed omgaan met de druk die soms ontstaat door deadlines en kan scherp prioriteiten stellen. Het resultaat: je transformeert bedrijfswensen in tastbare resultaten.

Dankzij jouw verbindend vermogen, helicopterview, resultaatgerichtheid en praktische instelling ben jij van onschatbare waarde bij het:

  • Identificeren van de veranderbehoefte van de formules en te vertalen naar concrete projecten en adviezen.

  • Het realiseren van maximale waarde voor de business (volgens Agile visie).

  • Bewaken van de voortgang, kwaliteit, risico’s en budgettering van je eigen projecten.

  • Afstemmen met verschillende interne en externe stakeholders. Tijdig signaleren en op een effectieve wijze adresseren van knelpunten, ontwikkelingen, kansen en risico's.

  • Zorgdragen voor effectieve communicatie met alle betrokken partijen.

  • Een projectteam aan te sturen waarin verschillende expertises samenkomen.

  • Opstellen van kernachtige kwalitatieve rapportages.

Dit zijn de eisen

  • Je beschikt over een afgeronde HBO/WO opleiding.

  • Kennis van/ervaring met IT en Retail systemen en processen. Je hebt eerder zelfstandig soortgelijke projecten uitgevoerd en daardoor 5 jaar relevante ervaring opgebouwd.

  • Je hebt vaardigheid in projectmanagementtechnieken, waaronder de agile manier van werken. Je beschikt bij voorkeur over Certificering als Projectmanager, IPMA C, PRINCE2 Foundation/Practitioner en SAFe/Agile.

  • In verbinding met alle stakeholders zorg je voor een goede samenwerking. Je hebt ervaring met het afwegen van verschillende belangen en je weet belangen bij elkaar te brengen zodat de running business en building business elkaar versterken. 

  • Je hebt ervaring met het aansturen van een projectteam en bent in staat om binnen een complex speelveld snel verbanden te leggen en uitdagingen te identificeren en overzicht te houden voor jezelf en het projectteam. - Geef aan wat jouw stijl is bij het aansturen van het projectteam. 

  • Je hebt ervaring met het opstellen van een functioneel programma van eisen en durft kritische vragen te stellen aan stakeholders. 

  • Je bent vaardig in het stellen van prioriteiten en het effectief beheren van werkbelasting, waardoor je stress voorblijft en optimale resultaten behaalt. Voor zowel jezelf als voor je projectteam.  

Eisen

Licht onderstaande toe op het voorblad.

  • Je beschikt over een afgeronde HBO/WO opleiding.

  • Kennis van/ervaring met IT en Retail systemen en processen. Je hebt eerder zelfstandig soortgelijke projecten uitgevoerd en daardoor 5 jaar relevante ervaring opgebouwd.

  • Je hebt vaardigheid in projectmanagementtechnieken, waaronder de agile manier van werken. Je beschikt bij voorkeur over Certificering als Projectmanager, IPMA C, PRINCE2 Foundation/Practitioner en SAFe/Agile.

  • In verbinding met alle stakeholders zorg je voor een goede samenwerking. Je hebt ervaring met het afwegen van verschillende belangen en je weet belangen bij elkaar te brengen zodat de running business en building business elkaar versterken. 

  • Je hebt ervaring met het aansturen van een projectteam en bent in staat om binnen een complex speelveld snel verbanden te leggen en uitdagingen te identificeren en overzicht te houden voor jezelf en het projectteam. - Geef aan wat jouw stijl is bij het aansturen van het projectteam. 

  • Je hebt ervaring met het opstellen van een functioneel programma van eisen en durft kritische vragen te stellen aan stakeholders. 

  • Je bent vaardig in het stellen van prioriteiten en het effectief beheren van werkbelasting, waardoor je stress voorblijft en optimale resultaten behaalt. Voor zowel jezelf als voor je projectteam.  

  • Je hebt een uitstekende beheersing (zowel mondeling als schriftelijk) van de Nederlandse taal.

Wensen en competenties

Zie Eisen.

Organisatie en team

Op NS kun je rekenen
Werken bij NS betekent dat jij hét verschil kunt maken in de wereld van duurzame mobiliteit. Jij helpt mee om Nederland bereikbaar te houden, voor iedereen. Bij NS krijg je veel vrijheid. We beloven je dat geen dag hetzelfde is. De kernwaarden van NS zijn open en betrouwbaar. Wij gaan voor resultaat en willen vooruit.

Hier ga je werken
NS maakt Nederland bereikbaar – voor iedereen. Wij willen mobiliteit van wereldklasse bieden voor alle reizigers. Altijd dichtbij, altijd betaalbaar en altijd duurzaam. Op een gemiddelde werkdag maken meer dan één miljoen klanten gebruik van de treinen van NS. NS streeft ernaar om de treinen op tijd te laten rijden, te zorgen voor voldoende en comfortabel materieel, goede service en informatie te verstrekken, en zorg te dragen voor adequate opvang bij verstoringen. Bijna alle processen hebben IT-middelen nodig en deze middelen moeten en bij behorende veranderingen moeten gerealiseerd worden. In basis werkt NS IT met een SAFe/Agile-besturing en voor nieuwe, grotere, complexe en onderdeel overstijgende veranderingen worden projectmanagers ingezet, vaak in de rol van EpicOwner. Deze inzet gebeurt vanuit onze interne pool NS IT ProjectProfessionals. Vanuit deze groep worden opdracht binnen geheel NS uitgevoerd. De kracht van deze groep is begrip van zowel NS, projectmatig en SAFe/Agile-werken en IT. Vakontwikkeling en buddy zijn voor elkaar zijn belangrijke pijlers. De eerste opdracht voor deze vacature is bij NS Stations Retail binnen het team NS Retail Support. Dit team bestaat uit 15 collega's die de formules betrouwbare ondersteuning bieden met project-, duurzaamheids- en contractmanagement expertise.

Het team werkt vanuit het servicekantoor van NS Stations, waar een gezellige werksfeer heerst en je een prachtig uitzicht hebt over de sporen van Station Utrecht Centraal.

Gespreksinformatie

Selectiegesprekken data en/of info
Online gesprekken zijn gepland op vrijdag 22 aug 10:30 -12:00 en op dinsdag 26 aug 12:30 -14:00

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Startdatum: zo snel mogelijk 
Einddatum: 31-8-2026
Locatie: Utrecht 
Uiterlijk aanbieden: woensdag 20/8 08:00 uur
Selectiegesprekken: zo snel mogelijk
Maximum tarief*: €115,-
*Let op: Bovenstaand tarief is een max. all-in uurtarief (incl. o.a. reiskosten, faciliteiten, eventuele vergoedingen en de fee(s) voor onze contractmanager, excl. btw). Het tarief weegt mee in het selectieproces.

Optie tot verlenging
Ja, maximaal 12 maanden

CV-eisen
Bij elke aanbieding vragen we aanbieders om een voorblad op te nemen bij het cv. Op dit voorblad worden de beoordelingscriteria van de betreffende aanvraag opgenomen. Onder elk criterium zien we graag een korte motivatie waarom jouw aanbieding hieraan voldoet. Het voorblad kan je hier vinden: https://inhuurns.my.site.com/vmsvisualforce/a0n58000002TChm. Zonder voorblad wordt de aanbieding niet in behandeling genomen.

Voorwaarden
De werkwijze & voorwaarden van NS. Deze kan je hier vinden: https://www.werkenbijns.nl/werkwijze-en-voorwaarden.

Je bent in de afgelopen twee jaar niet in dienst geweest bij NS middels een arbeidscontract voor bepaalde of onbepaalde tijd.

VOG
Je gaat akkoord met een achtergrondonderzoek na gunning (VOG, geheimhoudingsverklaring, integriteitsverklaring en vragenlijst). De documenten t.b.v. dit onderzoek dienen vóór aanvang van de opdracht te zijn ingestuurd zodat er tijdig gescreend kan worden.

Let op!:
Deze opdracht is niet geschikt voor zelfstandig ondernemers en professionals (waaronder zzp’ers) die zichzelf uitlenen.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur