Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

Contractmanager Lombokplein Stadsingenieurs

Stadsplateau 1, 3521 AZ Utrecht, Nederland

Sluit over 11 dagen
120 Utrecht

Omschrijving

Contractmanager Lombokplein Stadsingenieurs gemeente Utrecht Periode: Van 15 september 2025 tot 1 september 2026 met mogelijke opties tot verlenging Belasting: 25 uur per week gemiddeld Tarief: Max. 120 euro per uur inclusief reiskosten, exclusief BTW Functieschaal: 12 Korte beschrijving speelveld Voor de stadsingenieurs van de gemeente Utrecht zijn we op zoek naar een contractmanager die voornamelijk ingezet zal worden op het project Lombokplein in het stationsgebied van Utrecht. Het lombokplein is een groot complex binnenstedelijk project. Alle facetten van herinrichting openbare ruimte komen hierin terug. Hieronder behoren o.a. verlegging van (grote) kabels en leidingen, riolering, bouw van constructies (bruggen en kades) dichtbij bestaande bebouwing, wegen, openbare verlichting en VRI. Daarnaast is bij de herinrichting van de openbare ruimte de projectfasering en BLVC tijdens de uitvoering een belangrijk aandachtspunt. Dit project werkt momenteel in een 2 fasen contract/bouwteam aan de uitwerking van het definitief/- en uitvoeringsontwerp.

De contractmanager is verantwoordelijk voor de beheersing van het gehele proces van contractvoorbereiding, aanbesteding en uitvoering richting de marktpartij. De contractmanager is ook degene die de dagelijkse contacten onderhoudt en zo nodig de onderhandelingen voert met de marktpartij. Hij of zij zal zich bezighouden met de voorbereiding en begeleiding van het projectcontract Lombokplein. De contractmanager is bekend met de hectiek van een (gemeentelijke) projectorganisatie en kent zijn rol vanuit de opdrachtgeverszijde. In dit project wordt gewerkt conform IPM.

Utrecht is de snelst groeiende stad van Nederland. De gemeente zet in op binnenstedelijke verdichting, waarbij gezondheid en duurzaamheid centraal staan. Naast veel bouwopgaven zijn er veel opgaven in de openbare ruimte om Utrecht aantrekkelijk en bereikbaar te maken. Het organisatieonderdeel Ruimte van de gemeente Utrecht houdt zich hier mee bezig.

Je taken zijn:

  • Contactpersoon zijn voor collega contractmanagers en inkopers (o.a. bij afdeling Beheer Openbare Ruimte BOR) t.b.v. inkoopvraagstukken;
  • Beheren van het wijzigingenproces in samenwerking met de Projectbeheerser;
  • Zorg dragen voor het opstellen van een goed en kwalitatief hoogstaand realisatiecontract;
  • Controleren of de aannemer zijn EMVI belofte nakomt, en spreekt de opdrachtnemer hierop aan;
  • Monitoren voortgang, tijdige levering en goedkeuren van aangeboden producten en documenten, ook i.r.t. betaalmomenten;
  • (Mede)beoordelen voortgangsrapportages, verslagen en planning;
  • Verzorgen en regie voeren op eventuele nieuwe uitvragen binnen overeenkomst (bij eventuele scopewijzigingen);
  • Bundelen en verzorgen van reacties naar contractpartij;
  • Verantwoordelijk zijn voor de beheersing van het bouwteambudget en bewaken dat de aanbieding van de realisatieprijs binnen het afgesproken plafondbedrag blijft.
  • Opzetten en actueel houden van het contractbeheersplan. Draagt vervolgens ook zorg voor de contractbeheersing;
  • Leiding geven aan het inkoop contract (beheers)team;
  • Evalueren en toetsen contract aan opdracht en overige gemaakte afspraken;
  • Uitvoeren van risicoanalyses om te bepalen of toetsen worden behaald;
  • Beslissen over bonus/malus, opschortingen, kortingen en boetes, VTWs);
  • Verantwoordelijk zijn voor eventuele contractwijzigingen en afstemming met inkoop- en de aanbestedingsjurist

Eisen

  • Minimaal een afgeronde HBO opleiding met technische of bedrijfskundige achtergrond (Bachelor of Built Environment);
  • Aantoonbare ervaring, minimaal 5 jaar of meer, met het contractmanagement voor bouwprojecten en civiele projecten in een gemeentelijke projectomgeving (G4 gemeente is pre);
  • Aantoonbare ervaring met het opstellen van en beheren van contracten binnen bouwprojecten en IPM teams;
  • In de afgelopen 5 jaar aantoonbaar ervaring met het opstellen en beheersen van overeenkomsten onder UAV, UAV-GC voorwaarden met als contractbeheersing het gebruik van Systeem Gericht Contractbeheersing (SCB);
  • Aantoonbare ervaring met bouwteams en 2-fasen contracten;
  • Aantoonbare kennis van de Aanbestedingswet 2012 en UAV-GC 2005 en overige nationale Europese wet- en regelgeving.

Wensen en competenties

Wensen

Competenties

Organisatie en team

Als gemeente Utrecht geloven wij dat een diverse organisatie zorgt voor meer innovatie, creativiteit en een betere samenwerking. Om die reden streven wij ernaar om een zon inclusief mogelijke organisatie te zijn. Ben je benieuwd hoe wij dat doen? Lees dat op deze pagina.

Gespreksinformatie

Goed om te weten: Gesprekken worden gepland in de week van 1-5 september. De manager neemt contact op indien je wordt uitgenodigd voor een gesprek. Dit gesprek kan of fysiek of digitaal plaatsvinden. Hybride werken is mogelijk, maar afpsraken hierover worden binnen het project gemaakt. Het opvragen van referenties kan in een latere fase onderdeel zijn van de procedure. De weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag bepaalt de rangorde van de offertes op basis van prijs en kwaliteit. Hierbij hanteren we een weging van circa 25% voor het geoffreerde tarief. De kwaliteit voor circa 75%. Door de weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag wordt de rangorde van de offertes in prijs/kwaliteit bepaald. Alleen de 5 hoogst scorende offertes worden nader gewogen op de kwaliteit. Indien het aantal offertes de 10 niet overstijgt kunnen alle offertes nader op de kwaliteit beoordeeld worden. Bij gebleken geschiktheid bestaat er een kans dat er nog een kandidaat uit deze procedure wordt aangenomen. Wanneer de hierboven beschreven opdracht door omstandigheden niet binnen de voorziene periode kan worden afgerond behoudt Gemeente Utrecht zich in alle geval het recht voor de opdracht te verlengen tot het moment dat een zorgvuldige afronding en overdracht kan worden gerealiseerd. De gemeente Utrecht behoudt zich het recht voor om gedurende de eerste 3 maanden na gunning, bij gebleken ongeschiktheid of tussentijdse beeindiging, de opdracht te gunnen aan de nummer 2 aanbieder of opvolgend. Gemeente Utrecht heeft het voornemen om per mei 2026 gebruik te maken van een broker. Indien dit voornemen wordt gerealiseerd, zullen de overeenkomsten die doorlopen na 1 november 2026 via de broker worden gehercontracteerd. De hercontractering zal in dat geval plaatsvinden in oktober/november 2026. Bij deze hercontractering blijven de inhuurtermijn en het tarief ongewijzigd.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:
Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur