Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

Financieel expert / projectleider

Kemperbergerweg 783, 6816 RW Arnhem, Nederland

Sluit over 22 dagen
Geen maximum Gelderland

Uren per week:

32

Publicatiedatum:

30 jul 2025

Omschrijving

Het NIPV voert taken en opdrachten uit voor een breed scala aan organisaties binnen het veiligheidsdomein. Daarbij hebben de 25 veiligheidsregios een bijzondere positie: zij zijn, naast het ministerie van JenV, de voornaamste opdrachtgevers voor het NIPV. De noodzaak en de behoefte om landelijke samenwerking tussen de veiligheidsregio's neemt steeds verder toe. Het uitgangspunt daarbij is dat het NIPV de landingsplaats is van de veiligheidsregios voor gezamenlijke activiteiten en de ondersteuning hiervan, waarbij helder opdrachtgeverschap en sturing vanuit de veiligheidsregios een randvoorwaarde vormt. De samenwerkingsrelatie tussen de veiligheidsregio's en het NIPV is vormgegeven via een model van opdrachtgever- en opdrachtnemerschap. De bedrijfsvoeringprocessen, en in het bijzonder de financien, geven al jaren aanleiding tot wrevel. Dit ondermijnt het partnerschap tussen de veiligheidsregios en het NIPV. Daarom is het belangrijk dat wordt gekeken welke randvoorwaarden en afspraken er noodzakelijk zijn om de samenwerking tussen de veiligheidsregios en het NIPV te versterken. Hiervoor is een gezamenlijk project gestart: Herijking randvoorwaarden samenwerking veiligheidsregios en NIPV. Voor het project Herijking randvoorwaarden samenwerking veiligheidsregios en NIPV zoeken wij een ervaren financieel expert/projectleider met stevige ervaring als (senior) businesscontroller en aantoonbare projectvaardigheden. Het gaat om een tijdelijk in te huren adviseur die het NIPV en de RCDV ondersteunt bij de herziening van de financiele, administratieve en organisatorische randvoorwaarden voor de samenwerking tussen de 25 veiligheidsregios en het NIPV. De opdracht combineert financiele expertise met een rol als projectleider en inhoudelijk adviseur. De expert speelt een centrale rol in de analyse en ontwerpfase van het traject, voert gesprekken met betrokkenen, leidt expertsessies, brengt structuur aan in complexe materie en vertaalt dit naar een integraal voorstel inclusief implementatieplan. Kennis van kostprijsmodellen, begrotingssystematieken, governancevraagstukken en verantwoording in een publieke context is noodzakelijk. De analysefase richt zich om drie hoofdthemas: Financieringsstromen, kostentoerekening en administratie, Samenwerkingsafspraken en P&C-cyclus, Overige randvoorwaarden (zoals btw-verrekening, verdeelsleutels en samenwerkingsplatforms). Op basis van de inzichten uit de analysefase wordt een concreet voorstel uitgewerkt voor de herijking van de randvoorwaarden en bijbehorende werkafspraken.

Kerntaken en verantwoordelijkheden

  • Uitvoeren van een analyse op de financieringsstromen, samenwerkingsafspraken en P&Ccyclus en overige randvoorwaarden;
  • Opstellen van een plan van aanpak, inclusief implementatieplan;
  • Initieren, begeleiden en uitvoeren van projectmatige werkzaamheden binnen het traject Herijking randvoorwaarden samenwerking veiligheidsregios en NIPV;
  • Voorbereiden van stuurgroep overleggen, begeleiden van expertsessies en het voeren van gesprekken met betrokkenen/stakeholders;
  • Adviseren van de manager bedrijfsvoering NIPV en stuurgroep over verbetermogelijkheden

Eisen

  • Ervaren financieel expert/projectleider
  • Stevige ervaring als (senior) businesscontroller
  • Aantoonbare projectvaardigheden
  • Kennis van kostprijsmodellen, begrotingssystematieken, governancevraagstukken en verantwoording in een publieke context

Wensen en competenties

Wensen

    Competenties

      Organisatie en team

      Het NIPV voert taken en opdrachten uit voor een breed scala aan organisaties binnen het veiligheidsdomein. Daarbij hebben de 25 veiligheidsregios een bijzondere positie: zij zijn, naast het ministerie van JenV, de voornaamste opdrachtgevers voor het NIPV.

      Gespreksinformatie

      Startdatum opdracht: zo spoedig mogelijk, uiterlijk 1 oktober 2025
      Einddatum opdracht: 6 maanden na start
      Verlenging mogelijk: 2 maal 3 maanden

      Overige informatie

      Benodigd aantal professionals:

      Aantal uren: 32 uur per week
      Standplaats: Hybride: deels op locatie (NIPV Arnhem / bijeenkomsten met regios), deels op afstand.

      Meer informatie
      Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via 06 39 84 53 67 / nina.dejong@kbenp.nl.
      Help
      Contact
      Help
      Hoe werkt het?
      Veelgestelde vragen
      Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
      Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
      Opdracht Adviseur Nina de Jong
      Nina de Jong
      Opdracht Adviseur