Kemperbergerweg 783, 6816 RW Arnhem, Nederland
Het NIPV voert taken en opdrachten uit voor een breed scala aan organisaties binnen het veiligheidsdomein. Daarbij hebben de 25 veiligheidsregios een bijzondere positie: zij zijn, naast het ministerie van JenV, de voornaamste opdrachtgevers voor het NIPV. De noodzaak en de behoefte om landelijke samenwerking tussen de veiligheidsregio's neemt steeds verder toe. Het uitgangspunt daarbij is dat het NIPV de landingsplaats is van de veiligheidsregios voor gezamenlijke activiteiten en de ondersteuning hiervan, waarbij helder opdrachtgeverschap en sturing vanuit de veiligheidsregios een randvoorwaarde vormt. De samenwerkingsrelatie tussen de veiligheidsregio's en het NIPV is vormgegeven via een model van opdrachtgever- en opdrachtnemerschap. De bedrijfsvoeringprocessen, en in het bijzonder de financien, geven al jaren aanleiding tot wrevel. Dit ondermijnt het partnerschap tussen de veiligheidsregios en het NIPV. Daarom is het belangrijk dat wordt gekeken welke randvoorwaarden en afspraken er noodzakelijk zijn om de samenwerking tussen de veiligheidsregios en het NIPV te versterken. Hiervoor is een gezamenlijk project gestart: Herijking randvoorwaarden samenwerking veiligheidsregios en NIPV. Voor het project Herijking randvoorwaarden samenwerking veiligheidsregios en NIPV zoeken wij een ervaren financieel expert/projectleider met stevige ervaring als (senior) businesscontroller en aantoonbare projectvaardigheden. Het gaat om een tijdelijk in te huren adviseur die het NIPV en de RCDV ondersteunt bij de herziening van de financiele, administratieve en organisatorische randvoorwaarden voor de samenwerking tussen de 25 veiligheidsregios en het NIPV. De opdracht combineert financiele expertise met een rol als projectleider en inhoudelijk adviseur. De expert speelt een centrale rol in de analyse en ontwerpfase van het traject, voert gesprekken met betrokkenen, leidt expertsessies, brengt structuur aan in complexe materie en vertaalt dit naar een integraal voorstel inclusief implementatieplan. Kennis van kostprijsmodellen, begrotingssystematieken, governancevraagstukken en verantwoording in een publieke context is noodzakelijk. De analysefase richt zich om drie hoofdthemas: Financieringsstromen, kostentoerekening en administratie, Samenwerkingsafspraken en P&C-cyclus, Overige randvoorwaarden (zoals btw-verrekening, verdeelsleutels en samenwerkingsplatforms). Op basis van de inzichten uit de analysefase wordt een concreet voorstel uitgewerkt voor de herijking van de randvoorwaarden en bijbehorende werkafspraken.
Kerntaken en verantwoordelijkheden
Het NIPV voert taken en opdrachten uit voor een breed scala aan organisaties binnen het veiligheidsdomein. Daarbij hebben de 25 veiligheidsregios een bijzondere positie: zij zijn, naast het ministerie van JenV, de voornaamste opdrachtgevers voor het NIPV.
Startdatum opdracht: zo spoedig mogelijk, uiterlijk 1 oktober 2025
Einddatum opdracht: 6 maanden na start
Verlenging mogelijk: 2 maal 3 maanden
Aantal uren: 32 uur per week
Standplaats: Hybride: deels op locatie (NIPV Arnhem / bijeenkomsten met regios), deels op afstand.