Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

Extern adviseur

Koningstraat 38, 6811 DG Arnhem, Nederland

Sluit over 23 dagen
Geen maximum 36 Gelderland

Begindatum:

1 sept 2025

Einddatum:

31 dec 2025

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

30 jul 2025

Omschrijving

Resultaatopdracht Extern Adviseur Wonen Eerst

Doel van de opdracht

Binnen de transformatie van het sociaal domein is Wonen Eerst een van de belangrijkste lijnen. Een van de doelen is om de uitstroom uit intramurale voorzieningen (zoals jeugdzorg, beschermd wonen, beschermd thuis en maatschappelijke opvang) en opvang te versnellen en instroom te voorkomen. Dit voorkomt onnodig leed bij inwoners en draagt bij aan kostenbesparing. De projectleider helpt deze beweging versnellen, met name door het realiseren van afspraken over inkomen, woningen, begeleiding en zorg en over herkansing.

Context en urgentie

Er zijn afspraken met woningcorporaties over toewijzing van woningen aan aandachtsgroepen, maar deze worden onvoldoende benut.

Circa 35 van de 40 doorbraakaanpakken lopen vast op woongerelateerde knelpunten.

Belangrijke belemmeringen zijn het beperkte aantal geschikte en betaalbare woningen, lange wachttijden, verdringingsmechanismen en huiver bij corporaties om te plaatsen (bijv. vanwege eisen rond sociaal beheer).

Nieuwe doelgroepen (zoals EU-burgers en arbeidsmigranten) en spreidingsvraagstukken tussen gemeenten maken de opgave complexer.

Binnen de organisatie is momenteel onvoldoende capaciteit beschikbaar om deze opgave op te pakken. Vanaf 2026 komt er mogelijk structureel budget beschikbaar.

Hoofdtaken

  • Meedenken in het programmateam Transformatie Sociaal Domein over maatschappelijke businesscases en realisatie van de doelen binnen Wonen Eerst, waaronder aanspreekpunt zijn voor de projectleider voor het tegengaan van jongerendakloosheid
  • Aanspreekpunt voor woonruimteverdeling namens het sociaal domein richting het Stedelijk Verdeeloverleg (SVO), met focus op uitstroom en herkansing.
  • Regie voeren bij woningtoewijzing aan aandachtsgroepen, inclusief afstemming met wijkteams, zorgaanbieders en aanspreekpunt zijn voor de coordinator woonbegeleiding.
  • Evaluatie en verbetering van bestaande woonprojecten met woonbegeleiding.
  • Input leveren vanuit het sociaal domein voor prestatieafspraken met corporaties en het wettelijk verplichte Volkshuisvestingsprogramma (2026)
  • Deelname aan regionale werkgroepen, zoals de werkgroep wonen van Samen aan Zet (inkoopregio Centraal Gelderland).
  • Aanspreekpunt voor het Initiatievenberaad over nieuwe vormen van beschermd wonen.

Verwachte resultaten

  • Meer woningen echt benutten voor aandachtsgroepen: In beeld brengen waarom bestaande afspraken met corporaties nog niet goed werken. Voorstellen doen om het gebruik van deze woningen te verbeteren. Richting het Stedelijk Verhuur overleg (VSO) zorgen voor duidelijke keuzes (prioritering) bij woningtoewijzing.
  • Sterkere samenwerking wonen, zorg en begeleiding: Voorstellen maken om de samenwerking tussen wijkteams, corporaties en zorgaanbieders te verbeteren.
  • Beleid en positionering sociaal domein versterken: Input geven voor het nieuwe Volkshuisvestingsprogramma (2026).Meedenken over prestatieafspraken met corporaties over wonen en zorg.
  • Vooruitkijken: borging en kennisoverdracht: Zorgen dat kennis en werk kunnen worden overgedragen aan nieuwe collega.

Deze opdracht betreft een project met projectresultaat en bevat geen onderdelen van een vaste functie en is niet onder leiding en gezag. Deze resultaatopdracht is geschikt voor de inzet van een ZZP'er conform de Wet DBA. Let wel op, de opdracht is potentieel voor langere tijd en voor 36 uur per week. Houd hier als ZZP'er rekening mee!

Eisen

  • Ervaring met het sociaal domein

Wensen en competenties

Wensen

  • Affiniteit met de doelgroep

Competenties

  • Resultaatgericht
  • Samenwerkingsgericht
  • Analytisch

Organisatie en team

Niet bekend

Gespreksinformatie

Niet bekend

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

uren:36,tarief:

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl of met Nina de Jong via 06 39 84 53 67 / nina.dejong@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur