Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

Information Engineer

Hofstraat 110, 7311 KZ Apeldoorn, Nederland

Deze inhuuropdracht is verlopen
€ 100,00 36-40 Gelderland

Begindatum:

10 okt 2022

Einddatum:

9 okt 2023

Uren per week:

36-40

Publicatiedatum:

15 sept 2022

Omschrijving Beheer en Ontwikkeling IT

Waar loopt de grens tussen uw tuin en die van uw buurman? En welk vastgoed is van wie? Het Kadaster registreert van al het vastgoed (grond en gebouwen) in Nederland wie welke rechten heeft. We hebben heel veel data over alles onder, op en boven de grond en willen maximale waarde halen uit deze data. Naast onze wettelijke taak, beheert het Kadaster ook voorzieningen van andere organisaties, de Landelijke Voorzieningen. Zo beheren wij onder andere de WOZ Landelijke Voorziening en de Basisregistratie Adressen en gebouwen (BAG): alle adressen en gebouwen in Nederland, zoals bouwjaar, oppervlakte, gebruiksdoel en locatie op de kaart. 

Binnen Beheer en Ontwikkeling IT werken we met Scrum en DevOps en zijn de teams integraal verantwoordelijk voor de volledige technische dienstverlening, van idee tot productie. Vanuit een dynamische omgeving bieden wij een informele werksfeer. In overleg met je team wordt er op ons kantoor de Brug in Apeldoorn gewerkt of vanuit huis. Om even je zinnen te verzetten kan je op kantoor met je teamgenoten een potje tafeltennis spelen, gamen of met de 3D printer een ontwerp realiseren.

Omschrijving project waarbinnen de inhuurkracht te werk wordt gesteld:
Het team PDOK is op zoek naar een Information engineer.

Wat is PDOK?
Publieke Dienstverlening Op de Kaart (PDOK) is hét dataplatform van Nederland dat geodata beschikbaar stelt aan iedereen die hier gebruik van wil maken. De geodata is actueel en betrouwbaar en komt van verschillende externe en interne bronnen (overheidspartijen). PDOK stelt deze geodata door middel van verschillende webservices en API’s (o.a. WFS, WMS, WMTS, RESTful), downloads en applicaties beschikbaar. Afnemers van PDOK-services zijn onder andere: Funda, Atlasvandeleefomgeving, Rijkswaterstaat.

De PDOK-diensten zijn gebaseerd op open data en daarom voor iedereen beschikbaar. Bij data kan men denken aan topografische data, luchtfoto’s, gebouwen, wegen, statische data en meer soorten data. Gebruikers van de data en diensten van PDOK zijn bijvoorbeeld gemeenteambtenaren, analisten die research doen maar in veel gevallen ook Software Engineers die bijvoorbeeld op basis van webservices en API’s toepassingen maken voor mobiele telefoons, websites of viewers. Via webservices en API's kan men data projecteren als kaart maar ook downloaden of specifieke bevragingen doen. PDOK heeft als belangrijke taak dat de data snel door middel van webservices en API’s beschikbaar kan worden gesteld, een goede performance kennen en een hoge beschikbaarheid hebben. Voorbeelden van toepassingen van externe gebruikers zijn bijvoorbeeld van VanAnaarBeter of bijvoorbeeld de website van de Atlas van de leefomgeving waar men kan zien waar met drones gevlogen mag worden.

Meer informatie over PDOK is ook te vinden op onze website (https://pdok.nl) zoals bijvoorbeeld onze nieuwspagina waar we nieuwe data en functionaliteiten communiceren.

Wat doen we bij PDOK?
Transitie naar de Cloud en standaardisatie:
PDOK heeft impact! De afgelopen jaren is PDOK gegroeid van 580 miljoen requests in 2013 naar meer dan 20 miljard requests in 2021. Verwacht wordt dat het jaarlijkse gebruik in de komende jaren verder stijgt. Om deze groei aan te kunnen zijn we continue bezig met het optimaliseren van de infrastructuur. Een belangrijkste stap die we aan het zetten zijn, is de stap richting de Cloud. Dit is aan de ene kant nodig om onze dienstverlening te kunnen waarborgen, anderzijds een hele mooie uitdaging om ons platform en onze standaarden te vernieuwen. Daarnaast kun je denken aan het inrichten van nieuwe componenten/datasets of optimaliseren van bestaande componenten/datasets.

Automatisering en standaardisatie dataverwerking, webservices en API’s:
Om het inrichten van data via webservices en API’s te optimaliseren wordt er veel aandacht besteed aan het verder standaardiseren van aanleveringen en publicaties. Hiermee willen we het ontsluiten van nieuwe data  vereenvoudigen, versnellen en naar de buitenwereld op een eenduidige manier ontsluiten.

De belangrijkste taken en verantwoordelijkheden zijn: 

  • Participeren in een SCRUM team, met bijbehorende verantwoordelijkheden. Waarbij jij samen met de Product Owner, overige teamleden en gebruikers spart over een gedegen oplossing;
  • Uitwerken van userstories in samenwerking met de Product Owner;
  • Opstellen van requirements naar aanleiding van een changeverzoek;
  • Analyseren van door PDOK te ontsluiten data (via o.a. webservices en/of API’s);
  • Zorg dragen voor documentatie van de voorgestelde wijzigingen;
  • Meedenken en uitwerken nieuwe standaarden en technieken;
  • Meedenken en uitwerken functionaliteiten als webservices, API’s en applicaties (zoals viewers);
  • Meedenken in optimalisatie van processen;
  • Oplossen incidenten en onderhouden bestaande oplossingen in samenwerking met de ontwikkelaars.
Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nikki Nowack via 06 43 36 34 25 / nikki.nowack@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur
Oeps! Deze inhuuropdracht is verlopen
Bekijk actieve inhuuropdrachten door op de knop hieronder te klikken of ga door naar de verlopen inhuuropdracht. Het is mogelijk om de verlopen inhuuropdracht te bekijken, maar het is niet meer mogelijk om je in te schrijven.