Begindatum:
22 mei 2024Einddatum:
31 mei 2025Uren per week:
32-36Publicatiedatum:
2 mei 2024Het Kadaster
Het Kadaster registreert en verstrekt gegevens over de ligging van vastgoed in Nederland en de daarmee samenhangende rechten, zoals eigendom en hypotheek. Als zelfstandig bestuursorgaan is dat onze wettelijke taak. Onze gegevens bieden houvast bij het onderzoeken van maatschappelijke vraagstukken, of het nu gaat om de beste route voor een nieuwe snelweg, actuele ontwikkelingen op de woningmarkt of het in beeld brengen van leegstand.
Omschrijving project waarbinnen de inhuurkracht te werk wordt gesteld
Het team Data-, Proces- en Informatiemanagement (DPI) Bedrijfsvoering is op zoek naar een Functional IAM Consultant.
De uitvoering van de interne bedrijfsprocessen van het Kadaster wordt in grote mate ondersteund door geautomatiseerde informatiesystemen en gegevensbestanden. Ook de dienstverlening aan de klanten van het Kadaster wordt in grote mate ondersteund door systemen die digitale producten en diensten leveren. Goed ingerichte toegangscontrole speelt hierbij een grote rol; ‘wie mag gebruik maken van welke informatiesystemen, diensten en gegevens en om welke reden’ en ‘hoe wordt dit goed beheerd’ zijn belangrijke thema’s die mede bepalen in welke mate de belangen van het Kadaster en de klant worden geborgd en op basis waarvan voldaan kan worden aan wettelijke eisen van privacy en security.
Het beleid voor logische toegang is vastgesteld en de bestaande situatie voor registratie en beheer van toegangsrechten moet hierop verder worden afgestemd. Dit heeft gevolgen voor het verlenen en registreren van autorisaties, het krijgen van rapportages over de situatie ten aanzien van de verleende rechten, het (periodiek) opschonen van de bestaande registraties van toegangsrechten en de hiervoor in te zetten hulpmiddelen die bovendien het management meer moeten ondersteunen door bijvoorbeeld signalering van aandachtspunten.
Om dit te realiseren is in het verleden het programma Logische Toegang Beveiliging (LTB) gestart. Dit programma zorgde voor de invoering van het Logisch Toegangsbeleid voor Medewerkers, Klanten en Leveranciers voor zowel het applicatielandschap als gestructureerde en ongestructureerde data. Het programma is inmiddels afgerond en is overgedragen aan de lijnorganisatie. Vanuit het project lopen er nog een aantal openstaande acties door die in de lijn verder opgepakt moeten worden.
Opdrachtomschrijving
Je bent als functional IAM consultant verantwoordelijk voor het onderhouden en configureren van de MicroFocus NetIQ Identity Manager, Identity Governance en iManager software. Het voornaamste doel is het proces voor aanvragen, toekennen en controleren van de toegangsrechten van de aangesloten applicaties middels de genoemde software te laten plaatsvinden. Je bewaakt de voortgang en je draagt zorg voor de continue verbetering van de Identity Access management en Identity Governance en Administration processen. Je bent een onderdeel van de LTB-desk. Het ondersteunen van de eindgebruikers is daarbij een belangrijke taak. Verschillende stakeholders zoals product owners en functioneel beheerders van (business) applicaties help je bij het opstellen van de configureerbare autorisatiematrices. Je zorgt voor de communicatie naar de afdelingen en stemt de communicatie af met relevante stakeholders. Je valt voor deze werkzaamheden onder de aansturing van de manager DPI en werkt inhoudelijk samen met o.a. de business architect IAM, Product owners/functioneel beheerders van applicaties en het IAM DevOps team.
Te zijner tijd is het de bedoeling dat de functie van functional IAM consultant intern wordt ingevuld. Jij bent dan verantwoordelijk voor een goede overdracht van kennis en kunde m.b.t. de LTB-desk, de gebruikte tooling en de processen.
Belangrijkste technieken, methoden en tools
MicroFocus NetIQ Identity Manager, Identity Governance en iManager;
Agile/scrum.
Verantwoordelijkheden
De belangrijkste taken en verantwoordelijkheden zijn
Identity Management en Governance requirements vertalen naar concrete userstories die direct realiseerbaar zijn op basis van MicroFocus NetIQ Identity Manager en Identity Governance.
Inrichten en configureren van de MicroFocus NetIQ Identity Governance modules. Specifiek configureren van collectoren, applications, policies en business rules in de MicroFocus NetIQ Identity Manager en/of Identity Governance software.
Het configureren van Identity life cycle processen voor de leverancier (medewerkers) in de MicroFocus NetIQ Identity Manager, Identity Governance software en iManager.
Aanbevelingen geven en implementeren over de IAM en IGA processen en functionaliteiten. Dit i.s.m. de IAM consultant en IAM intergratiespecialisten van het IAM team.
Functionele groei creëren in de afname en gebruik van de IAM en IGA service.
Het inhoudelijk begeleiden eindgebruikers op o.a. de MicroFocus Identity Governance software.
Inrichten en beheren van de Azure Active Directory Security Groups.
Het gevraagd en ongevraagd adviseren van aspecten op het gebied van IAM en IGA
Het managen en uitvoeren van de LTB desk userstories ter verbetering van de IAM en IGA services.
Het stimuleren van agile gedreven werken door concrete resultaten neer te zetten met de LTB desk.
Samenwerking zoeken en voortouw nemen richting belangrijke stakeholders.
Het overdragen van kennis en kunde als de vacature is ingevuld.
Beschikbaarheid
De kandidaat is inzetbaar vanaf 22 mei 2024 of zo spoedig mogelijk daarna tot en met 31 mei 2025 voor 32- 36 uur per week. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd met 2 maal 6 maanden. De opdrachtgever kan de overeenkomst eenzijdig tussentijds opzeggen met een opzegtermijn van één (1) maand. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend. Volgens Kadaster richtlijn dient iedere medewerker minimaal 2 dagen per week op kantoor aanwezig te zijn. Welke dagen dit zijn gaat in overleg met de manager en het team.
Eisen
Verplichte opgave van uw gewaarmerkte KVK-uittreksel. Hieruit moet de tekenbevoegdheid van de ondertekenaar van de onderhavige overeenkomst blijken.
U voegt slechts één Nederlandstalig curriculum vitae (cv) van maximaal 3 pagina's A4 toe. Uit dit cv dient te blijken dat u voldoet aan onderstaande eisen. Indien u naar oordeel van het Kadaster niet voldoet aan de gestelde eisen, of uw cv uit meer dan 3 pagina's bestaat, zal uw offerte terzijde worden gelegd en niet worden meegenomen in de beoordeling van de gunningscriteria. Verzoek om het cv in PDF formaat aan te leveren. Onderstaand de eisen waar de kandidaat aan moet voldoen. Per eis (kort) toelichten waarom de kandidaat in uw ogen aan de eis voldoet. Verwijzen naar het CV volstaat niet.
HBO/WO werk- en denkniveau, verkregen door opleiding of ervaring in de IT.
Minimaal 3 jaar werkervaring van vergelijkbaar niveau op gebied van integratie IGA software.
Minimaal 3 jaar bewezen ervaring met de NetIQ IAM en IGA Solutions van MicroFocus (Identity Manager, Identity Governance en iManager).
Minimaal 3 jaar ervaring met Business operations op het gebied van Identity Management en Governance.
Minimaal 1 jaar ervaring met Identity Management en Governance binnen een grote uitvoeringsorganisatie (> 1000 fte) binnen de overheid.
Ervaring met het werken binnen een complex IAM-landschap.
Kennis en ervaring met (Azure) Active Directory security groups en accounts.
Algehele affiniteit met security.
Kennis van- en ervaring met Agile/Scrum werken.
Competenties waar de kandidaat over dient te beschikken:
Resultaatgericht;
Besluitvaardig en vasthoudend; kan zijn/haar eigen pad trekken in complex krachtenveld;
In staat om zelfstandig binnen een organisatie te bewegen en omgevingssensitief;
Communicatief zowel schriftelijk als mondeling sterk;
Klantgericht;
Proactief en initiatiefrijk;
Teamspeler;
Analytisch vermogen;
Flexibiliteit;
Planmatigheid.
Wensen
U geeft een beschrijving van aanpak (max. 400 woorden) voor de uit te voeren werkzaamheden gezien het specifieke vraagstuk van het Kadaster (zie ook opdrachtomschrijving en verantwoordelijkheden). Beoordeling: De mate waarin de beschrijving van aanpak aansluit bij de wensen van het Kadaster (40%)
U beschrijft 2 cruciale knelpunten (max. 300 woorden) die zich vaak voor doen in dit soort processen / opdrachten en geeft hierbij aan hoe u deze oplost (zie ook opdrachtomschrijving en verantwoordelijkheden). Beoordeling: De mate waarin de knelpunten relevant zijn en de oplossingen aansluiten bij de wensen van het Kadaster (30%)
U toont duidelijk aan (max. 300 woorden) welke wijze de door u geleverde expertise en competenties binnen de geschetste situatie een bijdrage leveren aan te behalen resultaten (zie ook opdrachtomschrijving en verantwoordelijkheden). Beoordeling: Hoe beter de expertise en competenties aansluiten bij de wensen van het Kadaster en de geschetste situatie hoe hoger de score (30%)
Meer informatie
Voor meer informatie omtrent de inschrijfprocedure en verdere afhandeling, bekijk de Hoe werkt het pagina. Heb je een vraag? Neem direct contact op met Hibo Abdi via hibo.abdi@kbenp.nl of via 06 433 634 42
Tot uiterlijk 1 werkdag voor de sluitingsdatum is het mogelijk om te reageren op deze inhuuropdracht.