Begindatum:
13 dec 2021Einddatum:
31 dec 2022Uren per week:
36-40Publicatiedatum:
19 nov 2021Omschrijving Beheer en Ontwikkeling IT
Waar loopt de grens tussen uw tuin en die van uw buurman? En welk vastgoed is van wie? Het Kadaster registreert van al het vastgoed (grond en gebouwen) in Nederland wie welke rechten heeft. We hebben heel veel data over alles onder, op en boven de grond en willen maximale waarde halen uit deze data. Naast onze wettelijke taak, beheert het Kadaster ook voorzieningen van andere organisaties, de Landelijke Voorzieningen. Zo beheren wij onder andere de WOZ Landelijke Voorziening en de Basisregistratie Adressen en gebouwen (BAG): alle adressen en gebouwen in Nederland, zoals bouwjaar, oppervlakte, gebruiksdoel en locatie op de kaart.
Binnen Beheer en Ontwikkeling IT werken we met Scrum en DevOps en zijn de teams integraal verantwoordelijk voor de volledige technische dienstverlening, van idee tot productie. Vanuit een dynamische omgeving bieden wij een informele werksfeer. Helaas door COVID 19 voorlopig nog voornamelijk vanuit huis, al zijn er in overleg met manager en team mogelijkheden op locatie te werken. Om even je zinnen te verzetten kan je hier met je teamgenoten een potje tafeltennis spelen, gamen of met de 3D printer een ontwerp realiseren. Ook hebben we een innovation hub om in een andere sfeer samen te werken. Daarnaast kan je in overleg met je team vanuit huis werken.
Omdat het Kadaster innovatie hoog in het vaandel heeft staan wordt er 1x per maand een Innovation Friday georganiseerd waarin nieuwe, veelbelovende technieken worden uitgeprobeerd en worden er regelmatig “Taco” sessies gehouden waarin kennis wordt gedeeld.
Omschrijving project waarbinnen de inhuurkracht te werk wordt gesteld:
Het team PDOK is op zoek naar een DevOps engineer.
Wat is PDOK?
Publieke Dienstverlening Op de Kaart (PDOK) is hét dataplatform van Nederland dat geodata beschikbaar stelt aan een ieder die hier gebruik van wil maken. De geodata is actueel en betrouwbaar en komt van verschillende overheidspartijen. PDOK stelt deze geodata door middel van verschillende API’s (o.a. WFS, WMS, WMTS, RESTful), downloads en applicaties beschikbaar. Een aantal voorbeelden van het aanroepen van de API’s/webservices van PDOK zijn: Funda, Atlasvandeleefomgeving, Rijkswaterstaat.
De PDOK diensten zijn gebaseerd op open data en daarom voor iedereen vrij beschikbaar. Bij data kan men denken aan topografische data, luchtfoto’s, gebouwen, wegen, statische data en nog veel meer soorten data. Gebruikers van de data en diensten van PDOK zijn bijvoorbeeld analisten die research doen maar in veel gevallen ook Software Engineers die bijvoorbeeld op basis van API’s toepassingen maken voor mobiele telefoons, websites of viewers. PDOK heeft als belangrijke taak dat de data snel door middel van API’s beschikbaar kan worden gesteld, een goede performance kennen en een hoge beschikbaarheid hebben. Voorbeelden van toepassingen van externe gebruikers zijn bijvoorbeeld van VanAnaarBeter of de Geozet Viewer of bijvoorbeeld de website van de Atlas van de leefomgeving waar men kan zien waar met Drones gevlogen mag worden.
Meer informatie over PDOK is ook te vinden op onze website (pdok.nl) zoals bijvoorbeeld onze nieuwspagina waar we nieuwe data en functionaliteiten communiceren.
Wat doen we bij PDOK?
Transitie naar de Cloud
PDOK heeft impact! De afgelopen jaren is PDOK gegroeid van 580 miljoen requests in 2013 naar meer dan 20 miljard requests vandaag de dag. Verwacht wordt dat het jaarlijkse gebruik in de komende jaren verdubbeld. Om deze groei aan te kunnen zijn we continue bezig met het optimaliseren van de infrastructuur. De belangrijkste stap die we gaan maken, is de stap richting de Cloud. Dit is aan de ene kant noodzakelijk om onze dienstverlening te kunnen waarborgen, anderzijds een hele mooi uitdaging om ons platform en onze standaarden te vernieuwen. Daarnaast kun je denken aan het inrichten van nieuwe componenten of optimaliseren van bestaande componenten, het inrichten van monitoring etc.
Automatisering en standaardisatie omtrent dataverwerking en API’s
Om het inrichten van data en API’s te optimaliseren wordt er veel aandacht besteed aan het verder automatiseren en standaardiseren van processen. Hiermee moet het ontsluiten van nieuwe data binnen de infrastructuur eenvoudiger en sneller. Ook wordt door middel van het valideren de kwaliteit van de data steeds beter.
De belangrijkste taken en verantwoordelijkheden zijn: