Veranderkundige

Doelwater 5, 3011 AH Rotterdam, Nederland

Sluit over 10 dagen
98 36 Zuid-Holland

Begindatum:

1 dec 2025

Einddatum:

30 nov 2026

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

16 sept 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

VActiviteit Gerelateerd Werken (AGW) is een werkconcept waarbij de werkomgeving is ingericht om diverse activiteiten optimaal te ondersteunen met een variatie aan faciliteiten. In plaats van een vaste werkplek kiezen medewerkers een werkplek die past bij hun taak, zoals stilteplekken voor geconcentreerd werken, samenwerkingsruimtes voor overleg en sociale zones voor informele interactie. Flexibele werkplekken, digitale middelen en slimme kantoorinrichting zorgen ervoor dat elke activiteit efficiënt en effectief kan worden uitgevoerd. AGW bevordert niet alleen productiviteit, kennisdeling en samenwerking, maar biedt medewerkers ook meer autonomie in waar en hoe zij werken. Dit draagt bij aan een betere werk-privébalans, verhoogd werkplezier en een werkomgeving die aansluit bij individuele- en teambehoeften.

Doelstelling

De verandermanager speelt een sleutelrol in het begeleiden en organiseren van de sociale en organisatorische veranderingen bij de invoering van Anders Werken. De focus ligt op het stimuleren van de gewenste gedragsveranderingen, daarbij is het essentieel dat medewerkers Anders Werken begrijpen, accepteren en effectief kunnen toepassen.

De Verandermanager wordt aangesteld als medewerker bij de Staf Bedrijfsvoering door de eenheid of dienst waar Anders Werken wordt geïntroduceerd. Zij/hij werkt nauw samen met verschillende interne en externe stakeholders (HRM, IV, RFS, Communicatie) om een soepele overgang naar de nieuwe manier van werken te waarborgen. Daarnaast werkt de Verandermanager intensief samen met de Adviseur Werkomgeving (Dienst Vastgoed), die specialistische kennis inbrengt over het inrichten en optimaliseren van het verandertraject.

Verantwoordelijkheden:

  1. Leiderschap in verandering:

    • Faciliteren van de sociale en organisatorische transitie naar Anders Werken.

    • Stimuleren van de gedragsveranderingen die nodig zijn voor tijd- en plaats onafhankelijk werken.

    • Actief creëren van draagvlak en managen van weerstand binnen de organisatie.

  2. Strategie- en Implementatiebeheer:

    • Ontwikkelen en uitvoeren van een doelgerichte communicatiestrategie om medewerkers te informeren, betrekken en enthousiasmeren.

    • Organiseren van workshops, trainingen en interventies om medewerkers en teams te begeleiden bij de overgang naar nieuwe werkprocessen en routines.

    • Monitoren van de voortgang en impact van de veranderingen, knelpunten signaleren en proactief bijsturen waar nodig.

  3. Stakeholdermanagement en Samenwerking:

    • Nauw samenwerken met HRM, IV, RFS, Communicatie en interne leidinggevenden om een soepele transitie te waarborgen.

    • Fungeren als schakel tussen sociale, organisatorische en fysieke/technologische aspecten van de verandering.

  4. Governance en borging van het Anders Werken-concept:

    • Opzetten en bewaken van een governancestructuur die de uitgangspunten, consistentie en integraliteit van het Anders Werken-concept waarborgt.

    • Stellen van duidelijke kaders voor besluitvorming, evaluatie en monitoring van wijzigingen in de werkomgeving.

    • Zorgdragen voor een gestructureerde aanpak waarbij wijzigingen zorgvuldig worden geëvalueerd en geïmplementeerd.

  5. Samenwerking met de Adviseur Werkomgeving:

    • Gebruikmaken van de kennis en expertise van de Adviseur Werkomgeving om het verandertraject effectief in te richten en de juiste randvoorwaarden te creëren voor een succesvolle implementatie van Anders Werken.

    • Samenwerken aan de ontwikkeling van richtlijnen, werkafspraken en ondersteunende middelen die bijdragen aan een soepele overgang naar Anders Werken.

  6.  Resultaatgerichtheid en Duurzaamheid:

    • Zorgen voor een succesvolle implementatie van Anders Werken, waarbij productiviteit en welzijn van medewerkers gewaarborgd blijven.

    • Actief bijdragen aan de duurzame borging van het AGW-concept als integraal onderdeel van de organisatiecultuur en werkprocessen.

Evalueren van de impact van de transitie en het continu verbeteren van Anders Werken

Contacten

  • Vanuit de rol als veranderkundige heb je contact met het regionale projectteam, regionale portefeuillehouders, referent, sectorhoofden en teamchefs binnen Den Haag (eenheid).’

  • Opdrachtgever: projectteam Dienstverlening Referent Dienstverlening Den Haag.

Eisen

  • De kandidaat heeft een afgeronde erkende HBO-opleiding in de richting van veranderkunde of organisatieontwikkeling of communicatie.

  • De kandidaat heeft minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met projectmanagement binnen de overheid.

  • De kandidaat heeft minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met begeleiden van verandertrajecten binnen operationele teams.

Wensen en competenties

Beste prijs-kwaliteitsverhouding
Gewicht van kwaliteit: 80 %
Gewicht van prijs: 20 %

Wensen

  • De kandidaat heeft minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met het ontwikkelen en geven van trainingen;
    Gewicht: 35 %

  • De kandidaat heeft minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met de implementatie van het Plaats en Tijd-onafhankelijk werken binnen specialistische teams;
    Gewicht: 30 %

  • De kandidaat heeft minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring als veranderkundig adviseur binnen het veiligheidsdomein;
    Gewicht: 20 %

  • De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring als veranderkundig adviseur binnen het veiligheidsdomein (politie/defensie).
    Gewicht: 15 %

Competenties

  • Overtuigingskracht.
    Toont gedrag dat er op is gericht om anderen te overtuigen van een bepaald standpunt en instemming te krijgen met bepaalde plannen of ideeën. 

  • Verandergerichtheid.
    Gaat effectief om met onzekerheid en veranderingen in de organisatie, de omgeving en zichzelf.

  • Mondelinge uitdrukkingsvaardigheid.
    Maakt feiten, meningen en ideeën aan anderen in begrijpelijke taal mondeling duidelijk. 

  • Organisatievermogen.
    Bepaalt prioriteiten en geeft de benodigde acties, tijd en middelen aan om ervoor te zorgen dat activiteiten plaats vinden en zaken geregeld worden. Evalueert de voortgang en stelt waar nodig de planning en opzet bij.

  • Data gedreven werken.
    Weet data in samenwerking met andere te duiden en daarop te sturen en helpen keuzes te maken.

Organisatie en team

Opdrachtgever: projectteam Dienstverlening Referent Dienstverlening Den Haag.

Gespreksinformatie

De Externe is inzetbaar vanaf 01-12-2025 (of indien mogelijk zoveel eerder als de screening akkoord is) tot en met 30-11-2026 voor 36 uur per week. Het contract kan door de Opdrachtgever optioneel worden verlengd. Dit zoals wordt aangegeven in het profiel. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van het kandidaten onderzoek. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de Opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de aanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Optie tot verlenging
Ja

LFNP functie
Bedrijfsvoering Specialist D

CV-eisen
Onder een cv verstaan wij een overzicht van de werkervaring van de kandidaat.
U voegt een cv van maximaal 7 pagina's A4 toe. U dient gebruik te maken van het bijgevoegde template en alle gevraagde onderdelen in te vullen.
Het CV is in het Nederlands opgesteld op basis van ons CV template en in PDF-formaat i.p.v. Word.
Inhuurdesk Politie behoudt zich het recht voor om aanbiedingen terzijde te leggen indien er overmatig veel taal- en/of spelfouten in het cv en/of referentie voorkomen. In het cv dient te allen tijde een vermelding van de functienaam, start- en einddatum (dd-mm-jjjj) van de werkzaamheden en aantal gewerkte uren per week te zijn vermeld. U dient gebruik te maken van het bijgevoegde template. Maakt u geen gebruik van bijgevoegd template zal uw bieding terzijde worden gelegd

Beschikbaarheid
De Externe is inzetbaar vanaf 01-12-2025 (of indien mogelijk zoveel eerder als de screening akkoord is) tot en met 30-11-2026 voor 36 uur per week.

Het contract kan door de Opdrachtgever optioneel worden verlengd. Dit zoals wordt aangegeven in het profiel.

De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van het kandidaten onderzoek. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de Opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de aanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.

Type inzet

  • Voor deze opdracht is een VOG screening van toepassing. Een positief besluit is een vereiste voor het uitvoeren van deze opdracht.

  • Let op: Vanaf 1 november wijzigt het diensteverleningsmodel van het DAS naar de Intermediaire Dienstverleners, het is mogelijk dat deze overeenkomst wordt gemigreerd. Meer informatie volgt.

ZZP
Kijkende naar de inhoud van deze aanvraag en de wet DBA, leent deze aanvraag zich er niet voor om door een ZZP'er uitgevoerd te worden.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur