Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente Zwolle
Logo van Gemeente Zwolle

Senior Communicatieadviseur

Lübeckplein 2, 8017 JZ Zwolle, Nederland

Sluit over 10 dagen

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

4 nov 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 32 - 36
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

De afdeling Communicatie van de gemeente Zwolle bestaat uit ongeveer 55 collega's met een duidelijke missie: communicatie die ertoe doet. We ondersteunen bestuur, directie en organisatie met strategie, creatie en uitvoering altijd met oog voor de inwoners van Zwolle. Binnen onze afdeling werk je nauw samen met andere communicatieadviseurs, contentspecialisten, participatieadviseurs en andere vakgenoten.

Let op het betreft 2 posities verdeeld in 2 opdrachten:

Opdracht 1 (ongeveer 32 tot 36 uur per week):

Binnen de gemeente Zwolle is de afdeling Vluchtelingenopvang in oprichting om de taken rond vluchtelingenopvang ook permanent te kunnen uitvoeren. Deze afdeling voert regie, ontwikkelt beleid en zorgt voor de uitvoering rond alle verschillende vraagstukken op het gebied van vluchtelingenopvang. Bij het oprichten van deze afdeling wordt om senior communicatieadvies gevraagd, voor zowel urgente en lopende zaken als om de lange termijn visie aangaande de opgave rondom vluchtelingen.

Werkzaamheden en verantwoordelijkheden:

  • Je bent zeer nauw betrokken bij alle ontwikkelingen in de afdeling.
  • Strategisch sparringpartner voor het afdelingshoofd.
  • Je adviseert over de ontwikkeling en strategie van de afdeling.

Opdracht 2 (16 tot 24 uur per week):

Vanuit de visie 'aanpak opgave vluchtelingen 2023-2027' wordt door het Programma Vluchtelingen gewerkt aan concrete ambities en doelstellingen. Waaronder een strategisch communicatieplan. Er is een concrete locatie aangewezen waar een AZC gevestigd gaat worden. Op basis van een wijkgerichte aanpak werk je aan de uitrol van de strategie en ontwikkel je on- en offline communicatiemiddelen en instrumenten.

Werkzaamheden en verantwoordelijkheden:

  • Je ondersteunt en adviseert projectleiders en de programmamanager over effectieve communicatie, waarbij je de visie en de ambitie van de gemeente Zwolle en de input van inwoners en ondernemers centraal stelt.
  • Je werkt o.a. samen met omgevingsmanagers, collega-communicatieadviseurs en externe partners.
  • Je organiseert en begeleidt bijeenkomsten en communicatie met inwoners en stakeholders, waarbij je zorgt voor een open dialoog en feedback verzamelt.
  • Hierbij werk je ook samen met externe participatieadviseurs.
  • Je werkt vanuit een plan-do-check-act cyclus: je evalueert de effectiviteit van de communicatie-inspanningen en doet voorstellen voor verbetering.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag.
  • Aantoonbare afgeronde opleiding minimaal HBO-bachelor in de richting van Communicatie of vergelijkbaar.
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als Communicatieadviseur bij een overheidsinstelling.
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met communicatie gericht op vluchtelingenopvang (benoem duidelijk in het cv waar deze ervaring is opgedaan).
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als Communicatieadviseur op het gebied van vluchtelingenopvang bij een overheidsinstelling.
  • Aantoonbare werkervaring met het ontwikkelen van strategie in een overheidsinstelling.
  • Aantoonbare werkervaring met opzetten van communicatiestrategieën.
  • Aantoonbare werkervaring als communicatieadviseur bij een gemeente.

Wensen en competenties

Competenties

  • Vermogen om effectief te werken in een dynamische omgeving met meerdere prioriteiten
  • Creatieve en scherpe schrijfvaardigheden
  • Verbindende en enthousiasmerende persoonlijkheid
  • Zelfstandige en proactieve houding

Organisatie en team

Organisatie

In Zwolle geloven we dat het leven beter wordt als we samenwerken met inwoners, ondernemers en partners in de stad. En dat blijkt te werken, want Zwolle scoort hoog op kwaliteit van leven. Inwoners hebben een groot hart voor de stad, houden van het groen, werken, ondernemen met plezier en voelen zich veilig. We kijken uit naar een toekomst met meer dan 160.000 inwoners. Het is onze missie om onze brede welvaart te behouden en te versterken. Dit doen we door unieke talenten samen te brengen en onze passie voor de stad en haar inwoners te delen. In Zwolle kun je jezelf ontwikkelen, je interesses en vaardigheden verkennen en de vrijheid ervaren om te doen wat je leuk vindt en waar je goed in bent. We zijn een organisatie, waar we elkaar waarderen, accepteren en respecteren om wie we zijn. Diversiteit verrijkt onze organisatie en zorgt voor een kleurrijk Zwolle, waar iedereen zich thuis voelt.

Afdeling

De afdeling Communicatie van de gemeente Zwolle bestaat uit ongeveer 55 collega's met een duidelijke missie: communicatie die ertoe doet. We ondersteunen bestuur, directie en organisatie met strategie, creatie en uitvoering altijd met oog voor de inwoners van Zwolle. Binnen onze afdeling werk je nauw samen met andere communicatieadviseurs, contentspecialisten, participatieadviseurs en andere vakgenoten.

Gespreksinformatie

Planning

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op vrijdag 24 november 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op donderdag 20 november 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Functieschaal

Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee

De externe administratieve broker brengt voor deze opdracht geen fee in rekening.

CV-eisen

  • Maximaal 5 pagina's
  • Opgesteld in het Nederlands
  • Minimaal 2 referenties

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
  • De opdrachtgever zal om een Geheimhoudingsverklaring vragen.
  • De opdrachtgever zal om een Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) vragen.
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
  • Voor opdrachtnemer geldt een Social Return (SROI) verplichting bij gegunde opdrachten hoger dan 400.000 binnen het DAS van de Talentenregio. Voor meer informatie zie: (https://talentenregiohuurtin.nl/wp-content/uploads/2024/10/SROI-bijlage-DAS-v2.pdf).

Meer informatie

Vragen kunnen ingediend worden tot vrijdag 7 november 2025 09:00. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op maandag 10 november 2025 gepubliceerd op onze website. De gestelde vragen en antwoorden kunt u inzien door in te loggen bij de externe administratieve broker via uw account. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij de externe administratieve broker, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. De externe administratieve broker is bereikbaar op telefoonnummer [telefoonnummer verwijderd]. De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot vrijdag 14 november 2025 09:00. Tot die tijd kunt u reageren.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Sybren Hindriks via sybren.hindriks@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: di, wo, do, vr