Senior Handhavingsjurist

Stadhuisplein 1, 2711 EC Zoetermeer, Nederland

Sluit over 8 dagen
120 36 Zuid-Holland

Begindatum:

1 jul 2025

Einddatum:

1 jul 2026

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

31 mei 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Organisatie
Iedereen die bij de gemeente werkt, bouwt direct of indirect en uit volle overtuiging mee aan Zoetermeer. Door heldere keuzes te maken, verbindingen te leggen en uit te gaan van ieders eigen kracht zien we de stad mooier en beter worden. We zijn trots op het resultaat van vandaag en bouwen aan de resultaten van morgen.

Samen, open, flexibel en lerend creëren we oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Groot en klein, voor de stad en de mensen, voor nu en de toekomst We zien mogelijkheden, benutten kansen en maken ruimte voor ideeën en initiatief. Met hart voor de stad samen bouwen aan het Zoetermeer van vandaag én morgen. Dat is de misse waar wij voor gaan!

Afdeling
De afdeling Veiligheid, Vergunningen en Handhaving (VVH) heeft als missie ‘’de afdeling VVH werkt dienstverlenend, omgevingsbewust en professioneel vanuit een regisseursrol met betrekking tot vergunningverlening, toezicht en handhaving op het gebied van wet- en regelgeving voor bouw, milieu, APV en bijzondere wetten. De afdeling bestaat uit vier teams en de juristen vallen binnen het team Juridische Zaken, Beleid en Advies.

Omschrijving van de opdracht
Je bent als jurist inzetbaar op zowel het domein handhaving als het domein vergunningverlening op het rechtsgebied omgevingsrecht (o.a. Wabo, Wro en Chw) alsmede op het rechtsgebied bijzondere wetgeving (o.a. Apv, Alcoholwet en Gemeentewet). Daarnaast ben je thuis in de Opiumwet.

  • Juridische begeleiding en gemeentelijke vertegenwoordiging bij dossiers op het gebied van bestuursrechtelijke handhaving op het gebied van het Omgevingsrecht en bijzondere wetten.

  • Toets aan wet- en regelgeving ter bepaling of sprake is van een overtreding.

  • Opstellen van complexe gedoogbeschikkingen, waarschuwingsbrieven, vooraankondigingen, spoedbestuursdwangbesluiten, last onder bestuursdwang, last onder dwangsom en invorderingsbesluiten.

  • Behandelen van zienswijzen, zowel schriftelijk als mondeling.

  • Zelfstandige vertegenwoordiging in rechte bij de externe commissie voor bezwaar- en beroepschriften, de rechtbank en de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.

  • Overleg plegen met handhavingsinstanties en ketenpartners.

  • Bewaken afstemming gemeentelijke regelgeving (beleid) en verordeningen.

  • Input leveren op door onze afdeling en andere afdelingen op te stellen gemeentelijk beleid en bestemmingsplannen inzake de handhaafbaarheid hiervan.

  • Fungeren als juridische vraagbaak binnen onze afdeling op het gebied van handhaving.

  • Juridisch aanspreekpunt voor de inspecteurs bouw- en woningtoezicht.

  • Juridisch aanspreekpunt voor de toezichthouder openbare ruimte.

  • Gesprekspartner in het informele traject (mediation) naar aanleiding van bezwaar.

  • Opstellen informerende notities voor de bestuurder en het college.

  • Ondersteunt bij implementatie, interpretatie en toepassing van complexe wet- en regelgeving en bij het opstellen van complexe juridische correspondentie en beschikkingen.

  • Uitvoeren collegiale (lees)toets.

Vereisten / knock-out criteria

  1. Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag.

  2. De aangeboden kandidaat heeft in de afgelopen 6 maanden niet 3 overeenkomsten met een totale duur van 24 maanden gehad bij de opdrachtgever. (Dit criterium is niet van toepassing op kandidaten die een vast dienstverband hebben bij de uitlenende partij.)

  3. Minimaal een aantoonbaar afgeronde wo bachelor opleiding rechten;

  4. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als senior jurist handhaving met name op het gebied van Omgevingsrecht en op het gebied van Openbare Orde en Veiligheid;

  5. Minimaal 3 jaar werkervaring als jurist bij een grote gemeente (van minimaal 100.000 inwoners).;

Gunningscriteria (weging, totaal 100 punten)

  1. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als jurist op het gebied handhaving op het gebied van Omgevingsrecht en Openbare Orde en Veiligheid binnen een overheidsorganisatie (45 punten);

  2. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 6 jaar met Powerbrowser (25 punten);

  3. Uurtarief van maximaal € 120-, exclusief BTW inclusief Fee en reiskosten woon-werk (10 punten);

  4. Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als jurist op het gebied handhaving op het gebied van Omgevingsrecht en Openbare Orde en Veiligheid binnen een gemeente (20 punten).

Competenties

  • Oplossingsgericht;

  • Zelfstandig;

  • Organiserend vermogen;

  • Bewust risico gestuurd werken;

  • Omgevingsbewust;

  • Politiek sensitief;

  • Daadkrachtig;

  • Flexibel;

  • Onder druk kunnen presteren.

Schaal
Deze opdracht is ingedeeld in Schaal 11 (nieuwe structuur).

Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht € 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt uitgevoerd op de volgende werkdagen: ma t/m vrij.

Planning
De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op donderdag 12 juni 2025 van 14:00 uur tot 17:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 11 juni 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie

  • Een Verklaring omtrent het Gedrag (VOG) is een vereiste.

  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van de externe partij. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.

Uitvoeringsvoorwaarde:
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en gemeente Zoetermeer mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van de gemeente Zoetermeer. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is.

Conform de aangepaste afspraken rondom payrolling voor gemeenten, is het niet mogelijk op te reageren via een payroll constructie.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nikki Nowack via 06 43 36 34 25 / nikki.nowack@kbenp.nl of met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur