Medior Jurist Grondzaken

Stadhuisplein 1, 2711 EC Zoetermeer, Nederland

Sluit over 10 dagen
115 32 - 36 Zuid-Holland

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 jul 2026

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

31 mei 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Organisatie
Iedereen die bij de gemeente werkt, bouwt direct of indirect en uit volle overtuiging mee aan Zoetermeer. Door heldere keuzes te maken, verbindingen te leggen en uit te gaan van ieders eigen kracht zien we de stad mooier en beter worden. We zijn trots op het resultaat van vandaag en bouwen aan de resultaten van morgen.
Samen, open, flexibel en lerend creëren we oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Groot en klein, voor de stad en de mensen, voor nu en de toekomst We zien mogelijkheden, benutten kansen en maken ruimte voor ideeën en initiatief. Met hart voor de stad samen bouwen aan het Zoetermeer van vandaag én morgen. Dat is de misse waar wij voor gaan!

Afdeling
Team Grondzaken houdt zich bezig met alle financiële en juridische aspecten van gebiedsontwikkeling. Het team van ca. 25 medewerkers bestaat uit uitgifteadviseurs, juristen grondzaken en planeconomen die met elkaar de basis leggen voor de projecten binnen de gemeente. Daarnaast zitten in het team medewerkers die zich bezighouden met snippergroen en het beheer van gronden en panden. Veel werkzaamheden worden verricht voor de ruimtelijke projecten binnen de gemeente. Projecten waarbij de gemeente een actief grondbeleid voert, maar ook – steeds meer – projecten waarin de gemeente een faciliterende rol heeft. Het team verzorgt (de advisering over) het verwerven en uitgeven van grond, het maken van ramingen en taxaties, het opstellen van overeenkomsten en het voeren van de onderhandelingen die daarvoor nodig zijn. Verder zorgt het team dat de inhoudelijke kaders van het grondbeleid op orde zijn. Denk hierbij aan beleidsdocumenten als de Nota’s grondbeleid, kostenverhaal, grondprijzen, etc.

Omschrijving van de opdracht
Vanuit Team Grondzaken leveren we juridisch maatwerk bij deze complexe opgaven. Als Jurist ben je verantwoordelijk voor alle privaatrechtelijke juridische werkzaamheden binnen ruimtelijke programma’s of projecten. Dit omvat het opstellen en beoordelen van overeenkomsten bij gebiedsontwikkelingen, koop/verkoop, erfpacht, huur, kostenverhaal, en meer. Je adviseert over complexe juridische vraagstukken en conflicten en draagt bij aan contractonderhandelingen. Indien nodig stuur je externe advocaten aan bij gerechtelijke procedures en geschillen.
We zoeken een ervaren jurist die het huidige team kan versterken. Iemand die niet alleen inhoudelijk bezig is, maar ook fungeert als sparringpartner voor andere juristen.

Vereisten / knock-out criteria

  1. Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag.

  2. De aangeboden kandidaat heeft in de afgelopen 6 maanden geen 3 overeenkomsten met een totale duur van 24 maanden gehad bij de opdrachtgever. (Dit criterium is niet van toepassing op kandidaten die een vast dienstverband hebben bij de uitlenende instantie.)

  3. Een maximaal uurtarief van €115,- excl btw en inclusief Fee en reiskosten woon-/ werkverkeer;

  4. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als jurist grondzaken bij of in opdracht van een overheidsorganisatie;

  5. Minimaal een aantoonbaar afgeronde juridische of bestuurskundige hbo bachelor opleiding;

Gunningscriteria

  1. Minimaal 3 jaar werkervaring in de afgelopen 5 jaar als jurist Grondzaken (35 punten);

  2. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met het opstellen van anterieure overeenkomsten (25 punten);

  3. Uiterlijk per 1 juli 2025 beschikbaar voor 32 tot 36 uur per week voor de gehele duur van de gevraagde inzet (15 punten);

  4. Aantoonbare werkervaring als jurist met het proactief delen van kennis binnen een gemeente, licht duidelijk in het cv toe hoe en waar dit is gedaan (15 punten)

  5. Minimaal een aantoonbaar afgeronde hbo bachelor rechten opleiding op het gebied van privaatrecht (10 punten).

Competenties

  • Je kunt goed zelfstandig werken, neemt graag de regie en weet anderen daarbij te betrekken;

  • Je hebt een projectmatige werkaanpak, je kunt goed plannen, coördineren en prioriteiten stellen;

  • Je bent diplomatiek en je hebt een goed gevoel voor politieke en maatschappelijke verhoudingen;

  • Je bent klantgericht naar de in- en externe opdrachtgevers, maar ook een stevige onderhandelaar;

  • Je hebt een enthousiaste, initiërende en pragmatische werkhouding en bent accuraat en stressbestendig.

Schaal
Deze opdracht is ingedeeld in Schaal 11 (nieuwe structuur).

Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht € 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt uitgevoerd op de volgende werkdagen: maandag t/m vrijdag

Planning
De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op dinsdag 17 juni 2025 van 10:30 uur tot 12:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 13 juni 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie

  • Een Verklaring omtrent het Gedrag (VOG) is een vereiste.

  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van de externe partij. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.

Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en gemeente Zoetermeer mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van de gemeente Zoetermeer. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is.” Conform de aangepaste afspraken rondom payrolling voor gemeenten, is het niet mogelijk op te reageren via een payroll constructie.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur