Organisatie
Iedereen die bij de gemeente werkt, bouwt direct of indirect en uit volle overtuiging mee aan Zoetermeer. Door heldere keuzes te maken, verbindingen te leggen en uit te gaan van ieders eigen kracht zien we de stad mooier en beter worden. We zijn trots op het resultaat van vandaag en bouwen aan de resultaten van morgen.
Samen, open, flexibel en lerend creëren we oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Groot en klein, voor de stad en de mensen, voor nu en de toekomst We zien mogelijkheden, benutten kansen en maken ruimte voor ideeën en initiatief. Met hart voor de stad samen bouwen aan het Zoetermeer van vandaag én morgen. Dat is de misse waar wij voor gaan!
Afdeling
Iedereen die bij de gemeente werkt, bouwt direct of indirect en uit volle overtuiging mee aan Zoetermeer. Door heldere keuzes te maken, verbindingen te leggen en uit te gaan van ieders eigen kracht zien we de stad mooier en beter worden. We zijn trots op het resultaat van vandaag en bouwen aan de resultaten van morgen.
Samen, open, flexibel en lerend creëren we oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Groot en klein, voor de stad en de mensen, voor nu en de toekomst. We zien mogelijkheden, benutten kansen en maken ruimte voor ideeën en initiatief. _Met hart voor de stad samen bouwen aan het Zoetermeer van vandaag én morgen._ Dat is de missie waar wij voor gaan!
De afdeling Communicatie ondersteunt de organisatie waarbij de focus ligt op (complexe) communicatievraagstukken en bij vraagstukken die op de politiek bestuurlijke agenda staan. Ze adviseert over de profilering van het bestuur en haar beleid. Heeft een actief mediabeleid en doet aan onderzoek en monitoring van issues. Communicatie stelt de organisatie in staat om zelfstandig te communiceren binnen de afgesproken uitgangspunten en kaders. Naast advisering blijft hoogwaardige uitvoering bij complexe vraagstukken ook een taak van Communicatie. De afdeling bestaat uit (bestuurs-)communicatieadviseurs, (pers)woordvoerders, medewerkers, adviseurs voor participatie, evenementen en citymarketing. We verwachten dat onze medewerkers een proactieve houding hebben, bijblijven in het vakgebied Communicatie en hierin opleidingen volgen.
Omschrijving van de opdracht
Het opstellen van een interne communicatiestrategie voor de gemeente Zoetermeer
In beeld brengen van de bestaande interne kanalen die beschikbaar zijn;
Per kanaal omschrijven waar we dit voor zouden moeten gebruiken;
Onderzoek doen naar de interne communicatiebehoeften van het management, directie en medewerkers;
Het opleveren van een strategie waarin staat omschreven welke behoeften er zijn, hoe we deze in gaan vullen en welke kanalen wij hierbij gaan gebruiken;
Analyseren en adviseren hoe wij invulling kunnen geven aan deze strategie. Kan dit met de bestaande bezetting of is hier extra capaciteit voor nodig.
Meedenken bij de komende aanbesteding van de host voor intranet
De verantwoordelijke collega helpen bij het in beeld brengen van de behoeften vanuit de organisatie;
In beeld brengen van de mogelijkheden bij de huidige leverancier en potentiële nieuwe leveranciers;
Samen met de verantwoordelijke collega een gewogen beslissing maken en zorgen voor het juiste vervolg.
Overige voorkomende werkzaamheden
Afronding en overdracht
Vereisten / knock-out criteria
Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
De aangeboden kandidaat heeft in de afgelopen 6 maanden geen 3 overeenkomsten met een totale duur van 24 maanden gehad bij de opdrachtgever. (Dit criterium is niet van toepassing op kandidaten die een vast dienstverband hebben bij de uitlenende instantie.);
Minimaal een afgeronde hbo bachelor opleiding Communicatie en/of Journalistiek;
Aantoonbare werkervaring op het gebied van interne communicatie binnen een politiek-bestuurlijke organisaties benoem een referentie opdracht;
Aantoonbare werkervaring met strategische communicatievraagstukken, benoem een referentie opdracht;
Gunningscriteria
Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring op het gebied van interne communicatie binnen een politiek-bestuurlijke organisaties benoem een referentie opdracht (35 punten);
Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als communicatieadviseur bij de (semi) overheid (30 punten);
Uurtarief maximaal € 105,00 inclusief Fee en reiskosten, exclusief BTW (15 punten);
Op een aparte pagina in het cv aangeleverd 2 voorbeelden van zelf geschreven communicatie middelen (20 punten).
Competenties
Je bent enthousiast, proactief en hebt een hands-on mentaliteit;
Je bent verbinder, communicatief sterk met een goede omgevingssensitiviteit;
Je hebt een zelfstandige werkhouding, maar je kunt ook goed in teamverband werken
Je bent creatief, flexibel en stressbestendig en kunt goed omgaan met deadlines;
Je hebt een uitstekende schrijfstijl en bezit creativiteit om moeilijke boodschappen helder over te brengen naar (interne) klanten en gebruikers;
Kwaliteitsgericht: perfecte beheersing van de Nederlandse taal;
Planmatig en efficiënt werken: houdt goed overzicht op de eigen werkzaamheden, werkt snel en zorgvuldig.
Schaal
Deze opdracht is ingedeeld in Schaal 11 (nieuwe structuur).
Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht € 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt uitgevoerd op de volgende werkdagen: ma t/m vrij.
Planning
De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op donderdag 19 juni 2025 tussen 09:00 uur en 12:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 17 juni 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.
Overige informatie
Een Verklaring omtrent het Gedrag (VOG) is een vereiste.
Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van de externe partij. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.
Uitvoeringsvoorwaarde:
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en gemeente Zoetermeer mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van de gemeente Zoetermeer. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is.”
Conform de aangepaste afspraken rondom payrolling voor gemeenten, is het niet mogelijk op te reageren via een payroll constructie.