Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

Senior Beleidsadviseur Kenniseconomie

Stadhuisplein 1, 2711 EC Zoetermeer, Nederland

Sluit over 10 dagen
Geen maximum 36 Zuid-Holland

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

21 okt 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Opdrachtomschrijving

Je bent een expert in het sociaal domein, gericht op het herstellen van bestaanszekerheid en bevorderen van kansengelijkheid. Dat betekent dat je aan de slag gaat met themas als werk, inkomen, leven lang leren, herziening van de Participatiewet, inclusieve arbeidsmarkt en kenniseconomie. Als ervaren beleidsadviseur pak je daarmee beleidsvraagstukken op die meerdere opgaven kunnen raken, samen met de professionals in de praktijk. Als senior beleidsadviseur ben je daarnaast het eerste aanspreekpunt op de inhoud voor jouw collega beleidsmedewerkers en het management.

In de beleidsontwikkeling zijn ons werkbedrijf De Binnenbaan, het UWV en onze buurgemeenten en partners in de arbeidsmarktregio Zuid Holland Centraal belangrijke samenwerkingspartijen. Je werkt samen met de adviseurs van De Binnenbaan, andere samenwerkingspartners en onze uitvoerend collegas op het terrein van bestaanszekerheid om de ambities uit het collegeplan, de uitvoeringsagenda ZHC en de visie Zoetermeer2040 te verwezenlijken.

De gemeente Zoetermeer werkt actief samen met het onderwijs en bedrijfsleven voor ondernemers en inwoners. De afgelopen vier jaar is deze samenwerking verdiept. Je bent verantwoordelijk om de samenwerking te evalueren en de basis te leggen voor de komende vier jaar. Dit doe je vanuit een stevige positie waarbij je door samenwerking met partners de kenniseconomie versterkt.

Beleid met en vanuit de praktijk is voor jou vanzelfsprekend. Je bedenkt geen beleid in je eentje achter het beeldscherm. Jij weet vanuit de methode van actie-leren vorm te geven aan de transformaties die in het sociaal domein nodig zijn. Ook betrek je inwoners met ervaringskennis bij de beleidsontwikkeling en zorg je dat onze dienstverlening aansluit op actuele landelijke ontwikkelingen. Je maakt daarbij gebruik van je professioneel landelijk netwerk in het sociaal domein dat je de afgelopen jaren hebt opgebouwd.

In deze functie werk je in een politiek bestuurlijke omgeving. Het schrijven van college- en raadsstukken gaat je makkelijk af. Ook mondeling ben je vaardig om lastige kwesties helder te verwoorden.

Eisen

Vereisten / knock-out criteria

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi);
  • De aangeboden kandidaat heeft in de afgelopen 6 maanden geen 3 overeenkomsten met een totale duur van 24 maanden gehad bij de opdrachtgever. (Dit criterium is niet van toepassing op kandidaten die een vast dienstverband hebben bij de uitlenende instantie.);
  • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als senior adviseur op een beleidsafdeling binnen het sociaal domein binnen een gemeente;
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring op het thema arbeidsmarkt regio, licht dit duidelijk toe in het cv;
  • Aantoonbare werkervaring aantoonbare werkervaring op het thema samenwerking onderwijs en bedrijfsleven.

Wensen en competenties

Wensen (Gunningscriteria)

  • Aantoonbare werkervaring met advisering en beleidsontwikkeling op de volgende terreinen: bestaanszekerheid, arbeidsparticipatie, kenniseconomie en samenwerking met partners als UWV, werkbedrijven en onderwijsinstellingen. Licht dit duidelijk toe middels een aparte alinea in het cv;
  • De kandidaat stelt zich voor in een korte (persoonlijke) motivatie en waarom deze geschikt is voor deze opdracht. De kandidaten benoemd daarin concrete voorbeelden van gerealiseerde beleidsresultaten en doorgevoerde verbeteringen, aantoonbaar geborgd in bestuurlijke besluitvorming en uitvoering. De motivatie dient geschreven te zijn door de kandidaat zelf;
  • Aantoonbare werkervaring met effectieve samenwerking in een complexe netwerkcontext (gemeenten, regio, onderwijs, bedrijfsleven) en het versterken van verbinding tussen beleid, uitvoering en inwoners. Licht dit duidelijk toe in het cv;
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar met zowel mondelinge als schriftelijke advisering binnen een 100.000+ gemeente. Licht dit duidelijk toe in het cv;
  • Aantoonbare werkervaring met het opstellen van college- en raadstukken, benoem duidelijk waar dit is opgedaan;
  • Aantoonbare werkervaring met methodieken zoals actie-leren om beleid samen met partners en inwoners vorm te geven. Licht dit duidelijk toe middels een referentieproject;
  • Uiterlijk per 24 november 2025 beschikbaar voor 36 uur per week.

Competenties

  • Beleidsmatig inzicht in sociaal domein en arbeidsmarkt: Kan complexe vraagstukken op het gebied van bestaanszekerheid, inclusieve arbeidsmarkt en kenniseconomie analyseren en vertalen naar uitvoerbaar beleid.
  • Resultaatgericht werken: Stuurt aantoonbaar op concrete beleidsresultaten en borgt implementatie in bestuurlijke en uitvoerende context.
  • Netwerkgericht samenwerken: Weet effectieve relaties op te bouwen en te onderhouden met interne en externe partners (o.a. UWV, werkbedrijven, onderwijs, bedrijfsleven) en bereikt daarmee gezamenlijke doelen.
  • Politiek-bestuurlijke sensitiviteit: Kan helder en overtuigend adviseren in een politiek-bestuurlijke omgeving, zowel schriftelijk (college- en raadsstukken) als mondeling.
  • Lerend en participatief werken: Past methodieken als actie-leren toe en betrekt inwoners en professionals actief bij beleidsontwikkeling en transformatie.

Organisatie en team

Organisatie

Iedereen die bij de gemeente werkt, bouwt direct of indirect en uit volle overtuiging mee aan Zoetermeer. Door heldere keuzes te maken, verbindingen te leggen en uit te gaan van ieders eigen kracht zien we de stad mooier en beter worden. We zijn trots op het resultaat van vandaag en bouwen aan de resultaten van morgen. Samen, open, flexibel en lerend creeren we oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Groot en klein, voor de stad en de mensen, voor nu en de toekomst We zien mogelijkheden, benutten kansen en maken ruimte voor ideeen en initiatief. Met hart voor de stad samen bouwen aan het Zoetermeer van vandaag en morgen. Dat is de misse waar wij voor gaan!

Afdeling

Wij zijn de afdeling Inkomen & Zekerheid. Binnen onze gemeente werken we dagelijks aan vraagstukken die inwoners direct raken: bestaanszekerheid, ondersteuning bij inkomen en de zekerheid van gelijke kansen. We zijn een organisatie die gelooft in open contact, focus en vernieuwing. Dat betekent dat we samenwerken vanuit vertrouwen, helder communiceren en continu werken aan verbeteringen. Onze afdeling heeft een hoge ambitie en hecht veel waarde aan kwaliteit, verbinding en maatschappelijke impact. Als senior adviseur krijg jij de ruimte om samen met je team deze waarden in praktijk te brengen.

Gespreksinformatie

Beoordeling

Stap 1: Beoordeling CV's op minimumeisen

Een externe administratieve broker beoordeelt de CVs op de minimumeisen in het bovengenoemd profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie vijf (5) CV's die aan de opdrachtgever worden voorgelegd

Een externe administratieve broker beoordeelt de CVs van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde gunningscriteria te beoordelen door een externe administratieve broker. De vijf (5) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek

De opdrachtgever beoordeelt de CVs van de tien geselecteerde kandidaten in onderlinge vergelijking op de volgende criteria: Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties. De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten (minimaal 2) worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek

In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald. De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geinformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Planning

De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op dinsdag 4 november 2025 tussen 09:00 uur en 10:00 uur en 14:00 uur en 17:00 uur en woensdag 5 november 2025 tussen 10:30 uur en 13:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 3 november 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Uitvoeringsvoorwaarde

Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van de gemeente Zoetermeer. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA).

CV-eisen

  • Maximaal 5 paginas, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen

De opdracht wordt uitgevoerd op de volgende werkdagen: maandag t/m vrijdag.

Schaal

Deze opdracht is ingedeeld in Schaal 12 (nieuwe structuur).

Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG)

Een Verklaring omtrent het Gedrag (VOG) is een vereiste.

Meer informatie

Vragen kunnen ingediend worden tot maandag 27 oktober 2025, 09:00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden uiterlijk op woensdag 29 oktober 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij een externe administratieve broker. De reactietermijn van deze aanvraag duurt tot vrijdag 31 oktober 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl of met Nina de Jong via 06 39 84 53 67 / nina.dejong@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur