Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

Regisseur Schuldhulpverlening

Stadhuisplein 1, 2711 EC Zoetermeer, Nederland

Sluit over 12 dagen
Geen maximum 32 tot 36 Zuid-Holland

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

17 okt 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Opdrachtomschrijving

In de functie van Regisseur Schuldhulpverlening begeleid en ondersteun je inwoners van Zoetermeer met financiële en/of multiproblematiek naar duurzame financiële stabiliteit en zelfredzaamheid. Je biedt maatwerktrajecten schuldhulpverlening aan, waarbij je inwoners ondersteunt bij het stabiliseren van hun financiële situatie, het treffen van schuldregelingen en het realiseren van duurzame oplossingen.

Werkzaamheden

Je voert het volledige schuldhulpverleningstraject uit: van intake en stabilisatie tot regeling en nazorg. Daarbij stel je hulpverleningsplannen op, onderhoud je intensief contact met schuldeisers, bewindvoerders en ketenpartners, en bewaakt je de voortgang en naleving van afspraken.

  • Het zelfstandig opzetten en uitvoeren van schuldregelingen (minnelijk en wettelijk);
  • Het berekenen en onderbouwen van VTLBs conform de Recofa-richtlijnen;
  • Het bieden van nazorg na de schuldregeling;
  • Het integraal samenwerken met interne en externe partners binnen het sociaal domein;
  • Het leveren van zorgvuldige rapportages en dossieropbouw volgens de kwaliteitsrichtlijnen;
  • Het bijdragen aan de doorontwikkeling van de dienstverlening schuldhulpverlening binnen de gemeente Zoetermeer.

Focusgebieden

Binnen de schuldhulpverlening wordt gewerkt met drie focusgebieden:

  1. Regulier ondersteuning van inwoners met uiteenlopende schuldenproblematiek;
  2. Ondernemers begeleiding van (ex-)zelfstandigen met financiële problemen of beëindigde ondernemingen;
  3. Jongeren begeleiding van jongeren en jongvolwassenen (18-27 jaar) met schulden of risico daarop.

De opdracht betreft inzet binnen een of meerdere van deze focusgebieden, afhankelijk van ervaring, expertise en voorkeur van de kandidaat. Geef in de motivatie duidelijk aan voor welke categorie of doelgroep de kandidaat inzetbaar is en waar de voorkeur naar uitgaat. Je bent bij voorkeur allround inzetbaar binnen de schuldhulpverlening. Deze opdracht richt zich niet op het Toeslagenloket, maar op de brede uitvoering van schuldhulpverlening.

Eisen

Vereisten / knock-out criteria

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi);
  • De aangeboden kandidaat heeft in de afgelopen 6 maanden niet 3 overeenkomsten met een totale duur van 24 maanden gehad bij de opdrachtgever. (Dit criterium is niet van toepassing op kandidaten die een vast dienstverband hebben bij de uitlenende partij.)
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als schuldhulpverlener binnen een gemeentelijke organisatie;
  • Minimaal een afgeronde mbo4-opleiding niveau 4;
  • Aantoonbare werkervaring met het opzetten van schuldregelingen en het uitvoeren van VTLB-berekeningen (duidelijk benoemd in het cv).

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 6 jaar binnen het Sociaal Domein bij een 100.000+ gemeente;
  • Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 6 jaar als schuldhulpverlener;
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met Stratech Perspectief (Cloud), benoem waar dit is opgedaan;
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met Suite voor het Sociaal Domein, benoem waar dit is opgedaan;
  • Beschikbaar per november 2025 voor 32 tot 36 uur;
  • Een korte, bondige en persoonlijk geschreven motivatiebrief waarin de kandidaat toelicht:
    • Waarom hij/zij geschikt is voor deze opdracht;
    • Hoe de kandidaat goede begeleiding van de inwoner voor zich ziet;
    • Hoe de kandidaat om gaat met het plannen van de case load.

Competenties

  • Empathisch vermogen: toont oprechte interesse en begrip voor inwoners met financiële en psychosociale problematiek;
  • Stressbestendigheid: blijft professioneel en zorgvuldig werken onder druk en bij complexe casussen;
  • Caseloadbeheersing en timemanagement: bewaakt voortgang, prioriteert effectief en werkt planmatig;
  • Communicatieve vaardigheid: duidelijk, zorgvuldig en overtuigend in mondelinge en schriftelijke communicatie;
  • Analytisch vermogen: herkent onderliggende problematiek, kan verbanden leggen en passende interventies voorstellen;
  • Oordeelsvorming: weegt belangen zorgvuldig af en neemt verantwoorde besluiten binnen de kaders;
  • Samenwerkingsgerichtheid: werkt effectief samen binnen en buiten de organisatie en is collegiaal;
  • Vakmanschap: beschikt over actuele kennis van schuldhulpverlening, VTLB-berekeningen, wet- en regelgeving (Wgs, Recofa);
  • Klantgerichtheid: biedt dienstverlening met respect voor eigen regie van de inwoner en bewaakt tegelijk de grenzen van het professionele kader;
  • Flexibiliteit en doelgroepondersteuning: kan snel schakelen tussen verschillende focusgebieden (regulier, ondernemers, jongeren) en past de begeleiding aan op de specifieke context van de doelgroep).

Organisatie en team

Organisatie

Iedereen die bij de gemeente werkt, bouwt direct of indirect en uit volle overtuiging mee aan Zoetermeer. Door heldere keuzes te maken, verbindingen te leggen en uit te gaan van ieders eigen kracht zien we de stad mooier en beter worden. We zijn trots op het resultaat van vandaag en bouwen aan de resultaten van morgen. Samen, open, flexibel en lerend creëren we oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Groot en klein, voor de stad en de mensen, voor nu en de toekomst We zien mogelijkheden, benutten kansen en maken ruimte voor ideeën en initiatief. Met hart voor de stad samen bouwen aan het Zoetermeer van vandaag en morgen. Dat is de missie waar wij voor gaan!

Afdeling

Het Sociaal Domein van de gemeente Zoetermeer werkt dagelijks aan een sterke en veerkrachtige stad waarin iedereen kan meedoen. We zetten ons in voor inwoners die (tijdelijk) ondersteuning nodig hebben op het gebied van werk, inkomen, zorg of schulden.Onze afdeling verbindt beleid en uitvoering: we ontwikkelen strategie, adviseren het bestuur en zorgen ervoor dat inwoners merkbaar profiteren van onze inspanningen. Binnen het domein werken we intensief samen met maatschappelijke organisaties, zorgaanbieders en ketenpartners om inwoners zo goed mogelijk te helpen.De uitvoeringsteams zijn verantwoordelijk voor trajecten van begeleiding naar werk tot schuldhulpverlening, jeugdzorg en inkomensondersteuning. Daarbij kijken we niet naar losse problemen, maar naar de hele leefsituatie van de inwoner. Integraal werken, leren en continu verbeteren zijn belangrijke pijlers in ons dagelijks werk.Momenteel ondergaat het Sociaal Domein een reorganisatie. De afdeling Schuldhulpverlening is nu nog gepositioneerd onder de afdeling Zorg, maar bevindt zich in transitie naar de nieuwe afdeling Inkomen & Bestaanszekerheid. Je komt te werken binnen het team Schuldhulpverlening, een dynamisch team waar betrokken professionals samenwerken om inwoners weer perspectief te geven op een schuldenvrije toekomst.Wie kiest voor werken bij het Sociaal Domein van de gemeente Zoetermeer kiest voor werken bij een ambitieuze afdeling. Een lerende en wendbare houding past daarbij. Collega’s hebben het in zich om te netwerken, kwaliteiten en opdrachten dienstbaar te maken aan de noodzakelijke vragen en opgaven uit de samenleving. Het werk is waardevol, we kunnen echt het verschil maken. De sterke gerichtheid op samenwerking helpt om datgene in en voor de stad tot stand te brengen dat nodig is, binnen of buiten de grenzen van de afdeling of de gemeentelijke organisatie

Gespreksinformatie

De gesprekken vinden plaats op maandag 3 november 2025 tussen 13:00 uur en 15.00 uur (2 plekken) en / of vrijdag 7 november 2025 tussen 09:00 uur en 15:00 uur (5 plekken). De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 31 oktober 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag. Je kunt er van uit gaan dat na het verkrijgen van de opdracht het tot 2 weken duurt tot je eerste werkdag.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Uitvoeringsvoorwaarde

Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en gemeente Zoetermeer mag geen arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van de gemeente Zoetermeer. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA).

Conform de aangepaste afspraken rondom payrolling voor gemeenten, is het niet mogelijk op te reageren via een payroll constructie.

CV-eisen

Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Overige informatie

  • Een Verklaring omtrent het Gedrag (VOG) is een vereiste.
  • Deze opdracht is ingedeeld in Schaal 09 (nieuwe structuur).
  • Vragen kunnen ingediend worden tot maandag 27 oktober 2025, 09:00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden uiterlijk op dinsdag 28 oktober 2025 gepubliceerd op onze website.

Beoordeling

Stap 1: Beoordeling CV's op minimumeisen

Een externe administratieve broker beoordeelt de CV’s op de minimumeisen in het bovengenoemd profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie vijftien (15) CV's die aan de opdrachtgever worden voorgelegd

Een externe administratieve broker beoordeelt de CV’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde gunningscriteria. De vijftien (15) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek

De opdrachtgever beoordeelt de CV’s van de vijftien geselecteerde kandidaten in onderlinge vergelijking op de volgende criteria: Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties. De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten (minimaal 2) worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek

In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald. De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur