Stadhuisplein 1, 2711 EC Zoetermeer, Nederland
Begindatum:
Z.S.M.Einddatum:
1 nov 2026Publicatiedatum:
24 okt 2025Ben jij een ervaren gebiedsmanager die op zijn/haar best functioneert onder (politieke) druk en met complexe opgaven? Ben jij iemand die bewoners, woningcorporaties, onderwijskoepels en andere maatschappelijke instellingen met elkaar kan verbinden aan een gezamenlijke aanpak? En heb je ervaring met het opstellen van een integrale gebiedsaanpak? Lees dan verder en reageer!
De wijk Buytenwegh in Zoetermeer, met ruim 10.700 inwoners verdeeld over circa 4.800 huishoudens, is door de gemeente aangewezen als een van de wijken van de toekomst. In 2025 is een uitgebreide wijkverkenning uitgevoerd in samenwerking met woningcorporaties, maatschappelijke partners en bewoners. Uit deze verkenning blijkt dat Buytenwegh een diverse en groene wijk is met betrokken inwoners. Tegelijkertijd zijn er vier thema's geïdentificeerd die extra aandacht verdienen in de verdere uitwerking: een toekomstbestendig winkelcentrum, (verkeer)veiligheid, sociale cohesie & ontmoeting, en de kwaliteit van de openbare ruimte.
Op basis van deze verkenning moet een integraal plan voor de gebiedsaanpak worden gevormd dat wordt gesteund door inwoners en partners in de wijk. Voor de coördinatie hiervan zoekt de gemeente een ervaren gebiedsmanager. Dit gebeurt in nauwe samenwerking met bewoners, woningcorporaties, welzijnsorganisaties en andere stakeholders. Als vertegenwoordiger van de gemeente naar externe stakeholders ben je je daarbij bewust van maatschappelijke ontwikkelingen, de veranderende rol van de lokale overheid en de verwachtingen van inwoners, ondernemers en instellingen. Aangestuurd door een ambtelijk opdrachtgever die je vrijheid en vertrouwen geeft, bouw je samen met je collega's mee aan de verdere ontwikkeling van Zoetermeer. Je zorgt voor samenhang en afstemming tussen projecten en programma's, waarbij je niet alleen de interne consistentie binnen jouw project bewaakt, maar ook de aansluiting op bredere gemeentelijke doelstellingen en initiatieven. Dankzij jouw uitstekende sociale vaardigheden en open houding kun je prima netwerken met uiteenlopende partijen. Denk hierbij aan inwoners, bestuurders, collega's, ondernemers en instellingen. Je schakelt makkelijk van het ene onderwerp naar het andere en denkt graag mee over hoe Zoetermeer zich verder kan ontwikkelen en de kwaliteit van de leefomgeving kan verbeteren. Je bent je bewust van de verschillende belangen en verhoudingen en met jouw goede mondelinge vaardigheden en heldere schrijfstijl raak jij de juiste toon. Je stuurt op hoofdlijnen en houdt de processen goed in de gaten. Je bent enthousiast en dat hou je vast, ook als het soms even tegenzit. Tot slot, vind je het leuk om mee te bouwen aan de verdere professionalisering van het team en het projectmatig werken binnen onze organisatie. Onder andere door het begeleiden van een junior gebiedsmanager in zijn ontwikkeling.
Werkzaamheden:
Vertalen van de wijkverkenning naar een gebiedsaanpak met oog voor de korte en lange termijn.
De nodige politieke besluiten zoals college- en raadsvoorstellen leveren.
Samenwerken met en aansturen van een multidisciplinair projectteam.
Stimuleren van samenwerking met bewoners, woningcorporaties en andere stakeholders.
Organiseren van participatiebijeenkomsten.
Rapporteren aan het gemeentebestuur en betrokken partners over voortgang en resultaten.
Werken volgens de Zoetermeerse Werkwijze Projectmatig Werken (ZWPW).
Delen van kennis en ervaring met andere gebieds- en projectmanagers binnen het Projectenbureau.
Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag.
Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi);
De aangeboden kandidaat heeft in de afgelopen 6 maanden niet 3 overeenkomsten met een totale duur van 24 maanden gehad bij de opdrachtgever. (Dit criterium is niet van toepassing op kandidaten die een vast dienstverband hebben bij de uitlenende partij.)
Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als gebiedsmanager binnen een (semi-)overheidsinstelling, weergegeven doormiddel van tenminste 2 referentieprojecten;
Minimaal een aantoonbaar afgeronde opleiding wo bachelor.
Aantoonbare werkervaring met samenwerkingsprocessen waarbij de belangen van diverse stakeholders in acht worden genomen, benoem hiervan een voorbeeld in het cv (15 punten);
Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 6 jaar als gebiedsmanager binnen een gemeentelijke organisatie (25 punten);
Aantoonbare werkervaring in het opstellen van een gebiedsaanpak-/wijkaanpak (15 punten);
Aantoonbare werkervaring met het bouwen en onderhouden van netwerken in wijken, benoem hiervan een voorbeeld in het cv (15 punten);
Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als gebiedsmanager met diverse projectmanagement methodieken (geef de methodieken duidelijk aan in het cv) (20 punten);
Uurtarief maximaal 135,- exclusief btw en inclusief fee en reiskosten woon -/ werkverkeer (10 punten).
Natuurlijk overwicht;
Goede communicatieve en sociale vaardigheden;
Goed analyserend vermogen;
Omgevingsbewustzijn;
Bestuurlijke sensitiviteit;
Onderhandelingsvaardig;
Enthousiast;
Met creatieve oplossingen kunnen komen;
Positieve inbreng in de ontwikkeling van het Projectenbureau.
Iedereen die bij de gemeente werkt, bouwt direct of indirect en uit volle overtuiging mee aan Zoetermeer. Door heldere keuzes te maken, verbindingen te leggen en uit te gaan van ieders eigen kracht zien we de stad mooier en beter worden. We zijn trots op het resultaat van vandaag en bouwen aan de resultaten van morgen.
Samen, open, flexibel en lerend creëren we oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Groot en klein, voor de stad en de mensen, voor nu en de toekomst We zien mogelijkheden, benutten kansen en maken ruimte voor ideeën en initiatief. Met hart voor de stad samen bouwen aan het Zoetermeer van vandaag én morgen. Dat is de misse waar wij voor gaan!
Bij het projectenbureau werken ongeveer 90 collega's aan verschillende projecten in de organisatie. Denk aan projecten binnen grote gebiedsontwikkelingen, vastgoed- en verduurzamingsprojecten. Maar ook projecten op het gebied van bedrijfsvoering of projecten in het sociaal domein. Het projectenbureau richt zich op het professionaliseren van projectmanagement als vak. We verwachten van al onze medewerkers dat zij een actieve bijdrage leveren aan deze professionaliseringslag en we investeren dan ook graag in persoonlijke en professionele ontwikkeling, zodat we als team steeds beter worden.
Stap 1: Beoordeling CV's op minimumeisen
Beoordeelt de CVs op de minimumeisen in het bovengenoemd profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.
Stap 2: Selectie tien (10) CV's die aan de opdrachtgever worden voorgelegd
Beoordeelt de CVs van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde gunningscriteria te beoordelen. De tien (10) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.
Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de CVs van de tien geselecteerde kandidaten in onderlinge vergelijking op de volgende criteria: Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties. De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten (minimaal 2) worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.
Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald. De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geinformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.
De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op vrijdag 7 november 2025 van 13:00 uur tot 16:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 5 november 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en gemeente Zoetermeer mag geen arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van de gemeente Zoetermeer.
Deze opdracht is ingedeeld in Schaal 13 (nieuwe structuur).
Maximaal 5 pagina's, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
De opdracht wordt uitgevoerd op de volgende werkdagen: maandag t/m vrijdag
Een Verklaring omtrent het Gedrag (VOG) is een vereiste.
Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van de externe partij. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.
Vragen kunnen ingediend worden tot dinsdag 28 oktober 2025 09:00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden uiterlijk op donderdag 30 oktober 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij de externe administratieve broker. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. De externe administratieve broker is bereikbaar. De reactietermijn van deze aanvraag duurt tot maandag 3 november 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.