Bekijk de opdracht ook op opdrachtinformatiemanagement.nl voor aanvullende ondersteuning binnen het vakgebied Informatiemanagement.

Medewerker Portfoliomanagement & Analyse

Taurusavenue 100, 2130 LS Hoofddorp, Nederland

Sluit over 21 dagen
95 36 Zuid-Holland

Begindatum:

1 dec 2025

Einddatum:

30 apr 2026

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

24 okt 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

De gemeente Haarlemmermeer is op zoek naar een Medewerker Portfoliomanagement & Analyse voor het verder professionaliseren van portfoliomanagement in het fysiek domein. Dit domein omvat onder meer woningbouw, infrastructuur, mobiliteit, openbare ruimte, energietransitie en klimaatadaptatie. We zijn een ambitieuze gemeente met een grote ruimtelijke opgave. Als gevolg van de groeiopgave (20.000 woningen tot 2040) is het projectenvolume in de afgelopen jaren enorm toegenomen, net als de strategische risicos en complexiteit. Het tijdig en juist inzetten van de benodigde medewerkers die kunnen meebouwen aan de geprioriteerde initiatieven en projecten, is een uitdaging. Dat vraagt om uniform, up to date en professioneel portfoliomanagement. Om ons portfoliomanagement in het fysieke domein verder te professionaliseren zetten we in op verbreding en versterking van (bestuurlijke) prioritering, capaciteitsprognose, projectbeheersing en projectcontrol. Dit zijn samenhangende ontwikkelrichtingen waarvoor een integrale kijk en een coherente aanpak noodzakelijk zijn. Voor deze opgave is een team nodig dat zich hier helemaal op kan gaan richten. We hebben al veel stappen gezet in het opstarten van portfoliomanagement in het fysieke domein bij Haarlemmermeer. Zo zijn we gestart met een nieuwe overlegstructuur en een methode voor strategische en tactische besluitvorming. Ook zijn diverse hierbij behorende rollen geworven, zoals een Adviseur Portfoliomanagement en een Portfoliomanager (bij cluster Projecten). Nu is het zaak om deze bouwstenen te verbinden, te integreren en verder te ontwikkelen tot een uniforme, ondersteunende structuur voor portfoliomanagement in het fysiek domein. Het team Portfoliomanagement ondersteunt bestuur en management bij het verkrijgen van inzicht, grip en gezamenlijke sturing op resultaten. Voor het verder professionaliseren van deze functie zoeken wij tijdelijk versterking in de vorm van een Medewerker Portfoliomanagement & Analyse die helpt het ruimtelijke portfolio inzichtelijk te maken en de basisprocessen verder te ontwikkelen.

Werkzaamheden:
  • het verzamelen, analyseren en visualiseren van project- en capaciteitsgegevens;
  • het signaleren van trends, knelpunten en rode draden;
  • het ontwikkelen en vastleggen van werkprocessen en formats;
  • het verbeteren van de datakwaliteit en informatievoorziening; en
  • het ondersteunen van rapportages en dashboards voor directie en bestuur.

Eisen

  • De kandidaat is beschikbaar op de gewenste startdatum.
  • De kandidaat is minimaal 50% van de werkuren aanwezig op kantoor in Hoofddorp.

Wensen en competenties

Competenties:
  • Is analytisch sterk, data gedreven en communicatief vaardig.
  • Brengt structuur in complexe informatie en weet data te vertalen naar betekenisvolle inzichten voor bestuur en management.
  • Heeft een scherp oog voor data en de verhalen die daarachter schuilgaan.
  • Brengt cijfers tot leven, niet als doel op zich, maar als middel om betere keuzes te maken.
  • Is nieuwsgierig en werkt zorgvuldig.
  • Heeft een passie voor het doorgronden van gegevens, verbanden te ontdekken en daarover helder te communiceren.
  • Heeft lef en denkt graag mee over hoe het beter kan.

Organisatie en team

De gemeente Haarlemmermeer is een ambitieuze gemeente met een grote ruimtelijke opgave. Als gevolg van de groeiopgave (20.000 woningen tot 2040) is het projectenvolume in de afgelopen jaren enorm toegenomen, net als de strategische risicos en complexiteit.
Het team Portfoliomanagement ondersteunt bestuur en management bij het verkrijgen van inzicht, grip en gezamenlijke sturing op resultaten.

Gespreksinformatie

Interviewplanning
De sollicitatiegesprekken vinden plaats in week 48, op maandag 24 en dinsdag 25 november 2025. Aan kandidaten wordt vriendelijk verzocht bij inschrijving deze data vrij te houden. De exacte tijdstippen worden na de selectie doorgegeven.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Hybride werken: Ja
  • Maximaal 1 aanbieding per leverancier.
  • Er geldt een wederzijdse opzegtermijn van vier weken en een proefperiode van vier weken.
  • Eventuele indexering vindt plaats op 1 januari na minimaal 1 jaar inhuurovereenkomst conform CBS, CAO lonen per uur particuliere bedrijven. Het indexeringspercentage wordt cumulatief gemaximeerd over de gehele looptijd (incl. verlengingen) tot 10%. Als voorbeeld: stel dat eerste indexering is volgens CBS 5,8%, dan kan het daaropvolgende jaar nog maar met maximaal 4,2% geindexeerd worden - ook al is het volgens CBS 5,0%. In het jaar daarna wordt er niet meer geindexeerd omdat het maximum van 10% is bereikt.
  • Van toepassing zijn de algemene inkoopvoorwaarden Gemeente Haarlemmermeer 2025.
  • Dienstencategorie: Bouwkundige diensten, technische diensten, diensten van stedenbouw en landschapsarchitectuur, e.d.
Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Sybren Hindriks via 06 43 53 65 77 / sybren.hindriks@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur