Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

Coordinerend Planoloog Entree

Stadhuisplein 1, 2711 EC Zoetermeer, Nederland

Sluit over 13 dagen
Geen maximum 32 tot 36 Zuid-Holland

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

15 aug 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Een belangrijk onderdeel van de opdracht (2-3 dagen per week) betreft de gebiedsontwikkeling Entree: de ontwikkeling van een moderne woonwijk van circa 7.000 woningen en voorzieningen. Hier is juli 2025 het Omgevingsprogramma Entree voor vastgesteld. Een van de eerste van de gemeente Zoetermeer onder de Omgevingswet. Jouw bijdrage aan de doorontwikkeling hiervan houdt onder andere in:

  • het opstellen van een monitoringsplan en tot uitvoering brengen in de organisatie, inclusief de vaststelling daarvan in eerste helft 2026 door de gemeenteraad,
  • op strategisch en operationeel niveau adviseren op onderwerpen als geluid, stikstof en planologische aspecten
  • en het meedraaien in projectteams voor de verschillende ontwikkelplots.

Daarnaast bestaat de opdracht uit het verzorgen van de begeleiding/advisering bij andere gemeentelijke projecten of ruimtelijke procedures van initiatiefnemers.

De opdracht wordt uitgevoerd vanuit het team Ruimtelijk Beleid binnen de afdeling Stedelijke Ontwikkeling. In het team zitten diverse disciplines die zich met de kwaliteit van de leefomgeving bezig houden. Denk aan planologie, stedenbouw, landschapsarchitectuur en cultuurhistorie/erfgoed, maar ook de planjuristen. Belangrijke onderwerpen waar het team aan werkt zijn: het omgevingsplan Zoetermeer, de ruimtelijke strategie en diverse gebiedsvisies. Ook verzorgt het team vanuit de verschillende disciplines de advisering in projecten (binnen projectteams) en bij vergunningaanvragen. Maar bovenal is het een heel gezellig team met een goede sfeer, waarin je goed kunt sparren en er samen naar oplossingen wordt gezocht binnen vaak uitdagende dossiers.

Daarnaast maak je, samen met andere collegas uit team Ruimtelijk Beleid, deel uit van de programmaorganisatie voor de gebiedsontwikkeling Entree. Waarbij je deels op locatie werkt binnen het gebied.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi);
  • De aangeboden kandidaat heeft in de afgelopen 6 maanden niet 3 overeenkomsten met een totale duur van 24 maanden gehad bij de opdrachtgever. (Dit criterium is niet van toepassing op kandidaten die een vast dienstverband hebben bij de uitlenende partij.);
  • Een afgeronde WO-bachelor diploma op het terrein van ruimtelijke- of gebiedsontwikkeling;
  • Beschikbaar per uiterlijk 1 oktober 2025 voor gemiddeld 32 uur;
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met planologie, ruimtelijke ontwikkeling in een politiek bestuurlijke omgeving.

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als planoloog in een politiek bestuurlijke omgeving (25 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met ruimtelijke procedures (WRO/Omgevingswet) in integrale gebiedsontwikkeling bij de gemeentelijke overheid (25 punten);
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in een coordinerende rol bij complexe processen, in de gebiedsontwikkeling of andere ontwikkelgerichte plannen (20 punten).;
  • Aantoonbare kennis van de Omgevingswet opgedaan d.m.v. een opleiding /cursus of via werken aan een concreet instrument van de Omgevingswet (duidelijk weergegeven in het cv) (20 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met het opstellen van een monitoringsplan en de implementatie daarvan in een organisatie (10 punten).

Competenties

  • Je hebt ervaring als planoloog en hebt lol in het mogelijk maken van complexe (binnen)stedelijke opgaven, maar ook in het coordineren en het geven van advies bij ruimtelijke procedures voor plannen van derden en bij voorkeur heb je ook ervaring met monitoring.
  • Samenwerken is jou op het lijf geschreven.
  • Je bent overtuigend, staat stevig in je schoenen en je bent een natuurlijke verbinder.
  • Jouw analytische vermogens zijn gekoppeld aan prima communicatieve vaardigheden en een goed gevoel voor bestuurlijke verhoudingen- en sensitiviteit , maar voor ook belangen vanuit omgeving en stakeholders.
  • Je hebt realiteitszin: je schat de praktische haalbaarheid van plannen, doelstellingen en actie in voor wat betreft acceptatie en haalbaarheid.
  • Jij kunt jouw collega's niet alleen adviseren, maar ook goed motiveren en waar nodig samenbrengen. Je bent ontwikkelingsgericht en kunt vanuit de opgave werken in plaats van het sectorale belang of de letter van de wet.
  • En je bent in staat om wet- en regelgeving en jurisprudentie op een pragmatische wijze toe te passen bij de advisering over ruimtelijke procedures, maar ook (praktische) oplossingen te vinden voor zaken waarin in (wettelijke) regelingen niet wordt voorzien. Je weet een goede balans te vinden tussen rechtszekerheid en flexibiliteit naar de toekomst.

Organisatie en team

Iedereen die bij de gemeente werkt, bouwt direct of indirect en uit volle overtuiging mee aan Zoetermeer. Door heldere keuzes te maken, verbindingen te leggen en uit te gaan van ieders eigen kracht zien we de stad mooier en beter worden. We zijn trots op het resultaat van vandaag en bouwen aan de resultaten van morgen. Samen, open, flexibel en lerend creeren we oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Groot en klein, voor de stad en de mensen, voor nu en de toekomst We zien mogelijkheden, benutten kansen en maken ruimte voor ideeen en initiatief. Met hart voor de stad samen bouwen aan het Zoetermeer van vandaag en morgen. Dat is de misse waar wij voor gaan!

AfdelingGebiedsprogramma Entree is de meest omvangrijke gebiedsontwikkeling van Zoetermeer. Ben jij de coordinerend planoloog die zorg draagt voor de toetsing, begeleiding en monitoring van de verschillende ontwikkelingen vanuit het vastgestelde Omgevingsprogramma? Dan zien we graag jouw reactie tegemoet.

Zoetermeer heeft zich de afgelopen decennia in rap tempo ontwikkeld van een dorp tot een volwaardige stad met zon 125.000 inwoners. Een stad waar het prettig wonen, werken en recreeren is. Kortom een aantrekkelijke stad! Maar de stad is niet af. De komende jaren gaat Zoetermeer vanuit haar visie Zoetermeer 2040 werken aan een aantal grote uitdagingen, zoals het binnenstedelijk toevoegen van een groot aantal woningen, de energietransitie, investeren in de bestaande wijken en de noodzakelijke grootschalige gebiedstransformaties voor woningen en ruimte voor bedrijvigheid. Het gaat daarbij om een samenhangende aanpak voor woningbouw, voorzieningen, duurzaamheid, groen en natuur, onderwijs, cultuur en sport, bereikbaarheid en economische ontwikkeling om de stad klaar te maken voor een nieuwe levensfase.

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op woensdag 3 september 2025 van 09:00 uur tot 12:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 1 september 2025 bericht. De overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Een Verklaring omtrent het Gedrag (VOG) is een vereiste. Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van Flextender. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.

Vragen kunnen ingediend worden tot donderdag 21 augustus 2025 09:00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden uiterlijk op vrijdag 22 augustus 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777. De reactietermijn van deze aanvraag duurt tot donderdag 28 augustus 2025 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren

uren:32 tot 36

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via 06 39 84 53 67 / nina.dejong@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur