Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

Beleidsmedewerker IZA (H5)/ Secretaris Ketenaanpak

Stadhuisplein 1, 2711 EC Zoetermeer, Nederland

Sluit over 8 dagen
85 36 Zuid-Holland

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

3 okt 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Diverse (maatschappelijke) ontwikkelingen maken dat de zorg onder druk staat. In september 2022 is landelijk het Integraal Zorgakkoord (IZA) gesloten. Het IZA heeft als insteek om over de domeinen heen oplossingen te bieden om de zorg in de toekomst toegankelijk en betaalbaar te houden. Deze landelijke opdracht wordt per zorgkantoorregio verder uitgewerkt. De vijf gemeenten van de zorgkantoorregio Haaglanden werken samen aan de concretisering van het gemeentelijke deel van deze opgave voor toekomstbestendige zorg. Daarnaast hebben zij allen de taak vanuit het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) om lokaal in te zetten op meer preventie en een stevige sociale basis. Met de komst van het Aanvullend Zorg en Welzijnsakkoord (AZWA) komt hier bovendien de opgave bij om een plan te schrijven in aanvulling op het huidige regioplan. In de uitwerking van de landelijke akkoorden zoeken we in Haaglanden naar synergie en efficientie: een integrale aanpak op inhoud en proces. Bewegen van zorg naar preventie is een belangrijke sleutel, net als betere samenwerking tussen het medisch en het sociaal domein. Voor de coordinatie, inhoudelijke ondersteuning en verbinding zoeken wij een beleidsmedewerker die stevig in de schoenen staat, overzicht bewaart en graag de schakel vormt tussen bestuur, beleid en praktijk.

Je werkt voor een samenwerkingsverband van gemeenten in de regio Haaglanden, in nauwe samenwerking met de GGD, zorgverzekeraar en welzijnsorganisaties op het gebied van het Integraal Zorg Akkoord (IZA) en het Aanvullend Zorg en Welzijn Akkoord (AZWA). Je maakt onderdeel uit van een ambtelijke werkgroep die de regionale samenwerking vormgeeft en verder uitbouwt. Hoewel je formeel bij een gemeente wordt ondergebracht, ben je actief voor alle betrokken partners en beweeg je soepel tussen verschillende belangen en perspectieven. Als beleidsmedewerker ben je verantwoordelijk voor de beleidsmatige en organisatorische ondersteuning van het samenwerkingsverband. Je levert een belangrijke bijdrage aan het vormgeven, bewaken en uitvoeren van de regionale plannen en helpt deze te vertalen naar concrete acties. Daarnaast heb je een actieve rol in het organiseren en begeleiden van overleggen en bijeenkomsten, waarbij je partijen weet te verbinden en resultaten weet te borgen. Aanvullend is een ander belangrijk onderdeel van de opdracht het voorbereiden, voorzitten en vormgeven van het strategisch overleg ketenaanpakken. Dit is een overleg wat nog in ontwikkeling is. Momenteel vindt het ongeveer eens per twee maanden plaats. Aan tafel zitten o.a. (vertegenwoordigers van) de vijf gemeenten, de zorgverzekeraar, de GGD en verschillende zorg- en welzijnspartijen uit de regio. Het doel van dit overleg is om knelpunten waar meerdere gemeenten tegenaanlopen gezamenlijk op te pakken en zo efficienter op te lossen. Jouw taak is hierbij om het overleg voor te bereiden en uit te werken. Hierbij is het belangrijk om vooraf voldoende input op te halen bij de partijen die aanwezig zijn. Tijdens het overleg ben je een stevige, resultaatgerichte gespreksleider die oog heeft voor de belangen van de verschillende partijen.

Werkzaamheden

  • Voorbereiden van de agenda van de ambtelijke werkgroep, versturen en planning van de vergaderingen (elke drie weken en incidenteel extra indien noodzakelijk);
  • Verslaglegging van de vergaderingen van de ambtelijke werkgroep (actielijst) en bewaken en aanjagen afgesproken acties;
  • Voorbereiding en organisatie van heidagen van de ambtelijke werkgroep (fysiek, gemiddeld eens per zes weken);
  • Voorbereiding en verslaglegging van de vergaderingen van de ambtelijke werkgroep met de zorgverzekeraar;
  • Penvoerder voor de uitwerking van stukken en acties waaronder het aanvullend regioplan;
  • Voorbereiden van de agenda van het bestuurlijke overleg (5x per jaar);
  • Verslaglegging van de vergaderingen van het bestuurlijke overleg;
  • Beleidsondersteuning ten behoeve van doorontwikkeling van het Werkplan gemeenten H5 in afstemming met de gemeenten;
  • Beleidsonsteuning ten behoeve van de koppeling tussen lokale plannen in het kader van GALA en regionale plannen IZA. Beleidsondersteuning ten behoeve van doorontwikkeling van de activiteiten binnen het cluster Juiste Zorg op de juiste plek.

Je werkt onder aansturing van de programmacoordinatoren vanuit gemeente Zoetermeer en Den Haag, en in nauwe samenwerking met alle vijf de coordinatoren van de regiogemeenten en de ketencoordinatoren van de GGD Haaglanden.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi);
  • De aangeboden kandidaat heeft in de afgelopen 6 maanden niet 3 overeenkomsten met een totale duur van 24 maanden gehad bij de opdrachtgever. (Dit criterium is niet van toepassing op kandidaten die een vast dienstverband hebben bij de uitlenende partij);
  • Minimaal een afgeronde hbo-bachelor opleiding;
  • Uurtarief van maximaal 85,- exclusief btw/ inclusief reiskosten woon-werkverkeer en Fee Flextender;
  • Per 3 november 2025 beschikbaar voor gemiddeld 36 uur per week en flexibel inzetbaar;
  • Aantoonbare werkervaring als beleidsmedewerker bij een gemeentelijke organisatie.

Wensen en competenties

Wensen

  • Aantoonbare werkervaring als secretaris (25 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met preventie/gezondheidsbeleid van het Sociaal domein (25 punten);
  • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring met beleidsontwikkeling binnen het sociaal domein van een gemeentelijke organisatie (20 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met de GALA, IZA en AZWA, licht dit duidelijk toe in het cv (20 punten);
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met het opstellen van beleidsstukken, benoem waar dit is opgedaan (10 punten).

Competenties

  • (Groeps-)gesprekken leiden;
  • Goede communicatieve vaardigheden (in woord en op papier);
  • Een proactieve en resultaatgerichte houding;
  • Analytisch vermogen en in staat om hoofd- en bijzaken te scheiden;
  • Verbinder met oog voor verschillende belangen.

Organisatie en team

Organisatie

Iedereen die bij de gemeente werkt, bouwt direct of indirect en uit volle overtuiging mee aan Zoetermeer. Door heldere keuzes te maken, verbindingen te leggen en uit te gaan van ieders eigen kracht zien we de stad mooier en beter worden. We zijn trots op het resultaat van vandaag en bouwen aan de resultaten van morgen. Samen, open, flexibel en lerend creeren we oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Groot en klein, voor de stad en de mensen, voor nu en de toekomst We zien mogelijkheden, benutten kansen en maken ruimte voor ideeen en initiatief. Met hart voor de stad samen bouwen aan het Zoetermeer van vandaag en morgen. Dat is de misse waar wij voor gaan!

Afdeling

Iedereen die bij de gemeente werkt, bouwt direct of indirect en uit volle overtuiging mee aan Zoetermeer. Door heldere keuzes te maken, verbindingen te leggen en uit te gaan van ieders eigen kracht zien we de stad mooier en beter worden. We zijn trots op het resultaat van vandaag en bouwen aan de resultaten van morgen. Samen, open, flexibel en lerend creeren we oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Groot en klein, voor de stad en de mensen, voor nu en de toekomst. We zien mogelijkheden, benutten kansen en maken ruimte voor ideeen en initiatief. Met hart voor de stad samen bouwen aan het Zoetermeer van vandaag en morgen. Dat is de missie waar wij voor gaan!

Wie kiest voor werken bij het Sociaal Domein van de gemeente Zoetermeer kiest voor werken bij een ambitieuze afdeling. In het sociaal domein werken we aan drie samenhangende kernopgaven: herstellen van bestaanszekerheid, vergroten van kansengelijkheid en het makkelijker maken van gezond leven. We willen winst behalen met slimme investeringen, maatschappelijk en financieel. Dit doen we in lijn met de omgevingsvisie Zoetermeer 2040, waarin geschetst wordt hoe de stad er in de toekomst fysiek, sociaal en economisch uit gaat zien.

Team Wmo beleid, netwerk- en wijkregie

Het Sociaal Domein bestaat uit drie afdelingen (Beleid, Inkomen & Zekerheid en Zorg/JGH) met ieder een eigen afdelingshoofd.

Als Ondersteunend beleidsmedewerker IZA - GALA val je onder het afdelingshoofd Beleid en maak je deel uit van het team Wmo beleid, netwerk- en wijkregie. Dit team bestaat uit ongeveer 30 collega's. Samen richten jullie je op de zorg- en welzijnstaken die de gemeente uitvoert op basis van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo) en Wet publieke gezondheid. Het team heeft verschillende taken, waaronder het ontwikkelen van beleid, het sturen van (maatschappelijke) processen, het bevorderen van netwerkvorming met de stad en het fungeren als co-creator en opdrachtgever van zorg- en welzijnsinstellingen. Samenwerking staat centraal, zowel binnen het team als met andere beleidsadviseurs binnen het Sociaal Domein. Je werkt intensief samen met je collega's binnen het team en draagt bij aan de brede doelstellingen van het Sociaal Domein. Dit doe je vanuit het cluster Juiste Zorg op de juiste plek. Dit cluster bestaat, inclusief jijzelf, uit vijf medewerkers. Het werk van dit cluster bestaat uit het ontwikkelen en verder brengen van diverse opgaven in de stad, zoals preventieve en positieve gezondheid, verbinding met acute- en chronische zorg, samenwerking 1e en 2e lijn en samen werken in de regio. Samen met onze samenwerkingspartners streeft de gemeente naar het bevorderen van de gezondheid van haar inwoners en kwalitatief goede en betaalbare zorg als dat nodig is.

Gespreksinformatie

Beoordeling

Stap 1: Beoordeling CV's op minimumeisen
De externe administratieve broker beoordeelt de CVs op de minimumeisen in het bovengenoemd profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie tien (10) CV's die aan de opdrachtgever worden voorgelegd
De externe administratieve broker beoordeelt de CVs van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde gunningscriteria te beoordelen door de externe administratieve broker. De tien (10) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de CVs van de tien geselecteerde kandidaten in onderlinge vergelijking op de volgende criteria: Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties. De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten (minimaal 2) worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald. De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geinformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Planning

De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op donderdag 16 oktober 2025 tussen 09:00 uur en 17:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 15 oktober 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Schaal

Deze opdracht is ingedeeld in Schaal 10 (nieuwe structuur).

CV-eisen

Maximaal 5 paginas, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen

De opdracht wordt uitgevoerd op de volgende werkdagen: maandag t/m vrijdag.

Overige informatie

Een Verklaring omtrent het Gedrag (VOG) is een vereiste.

Vragen kunnen ingediend worden tot donderdag 9 oktober 2025, 09:00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden uiterlijk op vrijdag 10 oktober 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij de externe administratieve broker. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. De reactietermijn van deze aanvraag duurt tot maandag 13 oktober 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl of met Nina de Jong via 06 39 84 53 67 / nina.dejong@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur