Bibob Coordinator

Kon. Wilhelminalaan 2, 2264 BM Leidschendam, Nederland

Sluit over 7 dagen
Geen maximum 18 tot 24 Zuid-Holland

Begindatum:

1 nov 2025

Einddatum:

1 mei 2026

Uren per week:

18 - 24

Publicatiedatum:

2 okt 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

De gemeente Leidschendam-Voorburg zoekt tijdelijke ondersteuning op het terrein van Bibob.

Enerzijds is een belangrijke taak de uitvoering van reguliere Bibob-onderzoeken. Dit betekent het beoordelen van aanvragen, het zorgvuldig uitvoeren van onderzoeken en het opstellen van adviezen richting organisatie en bestuur. Daarmee draag je direct bij aan het versterken van de integriteit en weerbaarheid van de gemeente.

Daarnaast ligt er een belangrijke opdracht in de actualisatie van het gemeentelijke Bibob-beleid. Dit vraagt om het ophalen van informatie binnen de organisatie, het kritisch tegen het licht houden van het bestaande beleidskader en het vertalen van de bevindingen naar een voorstel voor nieuw of aangepast beleid. Hierin spelen afstemming en samenwerking met zowel interne als externe partners een belangrijke rol.

Naast de Bibob-taken is een actueel thema de gemeentelijke aanpak van zorgfraude. Dat betekent het onderzoeken van signalen, het samenwerken met betrokken afdelingen in het sociaal domein en het leveren van een inhoudelijke bijdrage aan de versterking van de integrale aanpak.

Tot slot maakt ook de voorbereiding op de implementatie van de Wet Bibob bij aanbestedingen onderdeel uit van de opdracht. De nadruk ligt hierbij op het regionale inkooptraject voor de jeugdhulp. Je zorgt voor de benodigde voorbereiding, afstemming en uitwerking van een handelingskader, zodat de gemeente en haar partners goed zijn toegerust om deze nieuwe wettelijke mogelijkheden in de praktijk te brengen. Bibob schuurt vaak tegen het onderwerp ondermijning aan. Als Bibob coördinator ben je nauw betrokken bij het proces ondermijning en kun je fungeren als sparringpartner binnen dit proces.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;

  • Bring your own device is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop c.q. iPad;

  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar in het bibob domein;

  • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring met het adviseren op het gebied van veiligheidsthema's;

  • Minimaal een afgeronde hbo-bachelor opleiding.

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring binnen het bibob domein (25 punten);

  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met het opstellen en adviseren over (veiligheids)beleid (20 punten);

  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar met de Wet Bibob (15 punten);

  • Aantoonbare werkervaring in het samenwerken met partners op het gebied van veiligheidsthema’s (20 punten);

  • Uiterlijk per 1 november 2025 beschikbaar voor 16-24 uur per week (10 punten);

  • Aantoonbare werkervaring met zorgfraude binnen het bibob-domein, benoem duidelijk waar dit is opgedaan (10 punten).

Competenties

Specifieke competenties zijn niet benoemd in de opdracht tekst, maar worden getoetst tijdens het selectiegesprek.

Organisatie en team

Een sociale en ondernemende gemeente met ruim 75.000 inwoners. Hier werken we samen met 750 collega’s aan de best mogelijke dienstverlening voor inwoners, bedrijven en instellingen. De lijnen zijn kort, we kennen elkaar en we weten wat er speelt. Onder het motto: vertrouwen, verbinden, verantwoordelijkheid en verbeteren.

Afdeling
Werken voor Veiligheid, Toezicht en Handhaving (hierna: VTH) is iedere dag werken aan het veiligheidsgevoel en de leefbaarheid van onze inwoners. Hier houden de BOA’s toezicht op de openbare ruimte en controleren de bouwtoezichthouders nieuwe en bestaande bouwwerken. We handhaven wetten, maken integraal veiligheidsbeleid en pakken als één team crisisbeheersing op. We werken samen met andere afdelingen en partners buiten de gemeente om ondermijning tegen te gaan. Alles voor een veilig Leidschendam-Voorburg.

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de gemeente zijn gepland in de week van 13 tot en met 17 oktober 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 10 oktober 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10.

Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht € 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.

CV-eisen
Maximaal 3 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: In overleg, waarbij de woensdag in ieder geval een belangrijke kantoordag is in verband met teamoverleg.

Overige informatie
De gemeente kan om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) verzoeken. ‘Bring your own device’ is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop cq iPad.

Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de gemeente Leidschendam-Voorburg mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van de gemeente Leidschendam-Voorburg. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is (ongeacht of dit een eenmanszaak of een BV is).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via 06 39 84 53 67 / nina.dejong@kbenp.nl of met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur