Businesscontroller Bedrijfsvoering

Gemeente Winterswijk

Stationsstraat 25, 7101 GH Winterswijk, Nederland

Sluit over 4 dagen
120 32 Gelderland

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 mei 2026

Uren per week:

32

Publicatiedatum:

14 jul 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Je adviseert de domein- en teammanagers, strategisch adviseurs, budgethouders en portefeuillehouders over (strategische) besluitvorming. Dat doe je gevraagd en ongevraagd over financieel-beleidsmatige onderwerpen, zoals kansen en risico’s die de (beleids)doelstellingen kunnen beïnvloeden. Jij bent onze onafhankelijke adviseur die de financiële kaders aangeeft en deze bewaakt.

Verder:

  • Initieer en begeleid je verbetertrajecten bij de verschillende stakeholders.

  • Geef je gevraagd en ongevraagd, onafhankelijk en integraal advies.

  • Heb je een proactieve en adviserende rol richting college van B&W, directieteam, de teammanagers en budgethouders.

  • Draag je bij aan het bewaken en blijvend optimaliseren van de financiële processen en toets je voorstellen uit de organisatie op de consequenties. Hierbij ligt de focus op financiële juistheid, rechtmatigheid, volledigheid en risico's.

  • Adviseer je strategisch en doorzie je de financieel-economische gevolgen van veranderende wet- en regelgeving, beleidsveranderingen en gebeurtenissen in de omgeving.

  • Ben je verantwoordelijk voor de tijdige en kwalitatieve totstandkoming van de planning- en control producten (kadernota, programmabegroting, jaarrekening en tussentijdse rapportages).

Je bent een toegankelijke, initiatiefrijke collega die niet terugdeinst voor complexe vraagstukken. Jij denkt vooruit en toont eigenaarschap. Humor en relativeringsvermogen vinden we minstens zo belangrijk als een goed advies.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;

  • Aantoonbare afgeronde opleiding bedrijfskunde, economie of accountancy op minimaal hbo bachelor niveau;

  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als businesscontroller bij een overheidsinstelling;

  • Kandidaat is aantoonbaar bereid om minimaal 3 dagen per week fysiek aanwezig te zijn (Benoem dit duidelijk in het cv).

  • Een maximum uurtarief van € 120,- exclusief btw, inclusief reiskosten woon-werk verkeer, werk-werkverkeer, parkeerkosten én fee van de externe partij.

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als businesscontroller bij een overheidsinstelling (30 punten);

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar in gemeentelijke bedrijfsvoering, financiële processen, BBV en IV3 voorschriften (30 punten);

  • Kandidaat heeft een reisafstand van maximaal 75 kilometer naar Winterswijk (Benoem dit duidelijk in het cv) (20 punten);

  • Een maximum uurtarief exclusief btw, inclusief reiskosten woon-werk verkeer, werk-werkverkeer, parkeerkosten én fee Flextender (20 punten);
       a. Tot € 100,- (20 punten);
       b. Tussen € 100,- en € 110,- (10 punten);
       c. Tussen € 110,- en € 120,- (0 punten);

Competenties

  • Sterk analytisch

  • Samenwerken

  • Besluitvaardigheid

  • Plannen en organiseren

  • Politieke sensitiviteit

Organisatie en team

Opdrachtgever

De gemeente Winterswijk telt bijna 29.000 inwoners. Het levendige centrum, het prachtige buitengebied en de vele voorzieningen maken Winterswijk tot een aantrekkelijke plaats om te wonen, werken en recreeren. Niet voor niets wordt Winterswijk wel de parel van het oosten genoemd. Bij de gemeente Winterswijk werken ongeveer 230 collegas. De werksfeer is informeel en de verantwoordelijkheden liggen laag in de organisatie. Samen met onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners maken we Winterswijk elke dag een beetje mooier. In onze dienstverlening leggen we de lat hoog en gaan we voor een glimlach. Winterswijk... daar wil je werken!

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op dinsdag 29 juli 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 28 juli 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Hybride werken: Ja

De externe partij brengt voor deze opdracht € 1,90 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier. 

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Motivatie opgesteld door de professional zelf, toegevoegd als één document achter het cv. 

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma t/m vrij met optie tot 1 dag thuiswerken

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via 06 39 84 53 67 / nina.dejong@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur