Strategisch Communicatieadviseur

Karel de Grotestraat 30, 3962 CL Wijk bij Duurstede, Nederland

Sluit over 5 dagen
Geen maximum 28 - 32 Utrecht

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 jan 2026

Uren per week:

28 - 32

Publicatiedatum:

16 aug 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Impact maken met jouw strategisch communicatievermogen? Wij zoeken een ervaren en daadkrachtige interim communicatieadviseur die het verschil wil maken in een dynamische organisatie.

Als interim Strategisch Communicatieadviseur geef jij richting aan onze communicatieaanpak. Je schakelt makkelijk tussen bestuur, directie en uitvoering en je weet hoe je complexe vraagstukken vertaalt naar heldere communicatie die impact maakt. Hierin werk je nauw samen met het team Bestuursadviseur en de Burgemeester en Wethouders. Of het nu gaat om een verandertraject, een gevoelige kwestie of een organisatie brede campagne: jij brengt rust, houdt overzicht op de taken van het team en hebt regie op je opdrachten.

Je taken zijn onder andere:

  • Je adviseert het bestuur en management over communicatievraagstukken en ondersteunt portefeuillehouders bij strategische communicatie;

  • Je onderhoudt een goede relatie met de pers en handelt persvragen af in jouw rol als woordvoerder namens het college;

  • Je bent het eerste aanspreekpunt bij crisiscommunicatie;

  • Je geeft het bestuur en collega’s (gevraagd en ongevraagd) communicatieadviezen en schakelt gemakkelijk tussen bestuurlijk en operationeel niveau;

  • Je ontwikkelt communicatievisies en -strategieën;

  • Je begeleidt organisatieverandering en positioneringsvraagstukken – waaronder ook het positioneringsvraagstuk van het eigen communicatieteam;

  • Je coacht collega’s en adviseert over de rol van communicatie binnen projecten;

  • Je signaleert risico’s en kansen in de (media)omgeving.

Kandidaat omschrijving

  • Ruime ervaring als strategisch communicatieadviseur, bij voorkeur binnen (semi)publieke organisaties;

  • Een scherpe blik, gevoel voor bestuurlijke verhoudingen en organisatiesensitiviteit;

  • Uitstekende adviesvaardigheden én de rust om koers te houden in een dynamische omgeving;

  • Een stevige, zelfstandige werkhouding en een prettige manier van samenwerken.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • 'Bring your own device is van toepassing. Bij de uitvoering van de opdracht worden geen IT-middelen ter beschikking gesteld. Onder IT-middelen wordt verstaan: laptop, telefoon en toebehoren;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 7 jaar als communicatieadviseur op het gebied van strategische communicatie;
  • Aantoonbare werkervaring op het gebied van strategische communicatie binnen (semi)publieke organisaties;
  • Aantoonbaar afgeronde opleiding op minimaal HBO-bachelor niveau;
  • Aantoonbare werkervaring met crisiscommunicatie;

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als communicatieadviseur op het gebied van strategische communicatie binnen (semi)publieke organisaties (40 punten);
  • Aantoonbaar afgeronde opleiding op minimaal WO-niveau in de richting van communicatie (30 punten);
  • Aantoonbare werkervaring in organisatieverandering en positioneringsvraagstukken (20 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met het geven van advies aan het management en bestuur over communicatievraagstukken (10 punten).

Competenties

  • Overtuigingskracht, analytisch vermogen en een hands-on mentaliteit;
  • Je weet de juiste toon te raken daar waar polarisatie een steeds grotere rol speelt;
  • Kun jij goed schakelen tussen strategie en praktijk en tussen denken en doen.
  • Een scherpe blik, gevoel voor bestuurlijke verhoudingen en organisatiesensitiviteit;
  • Uitstekende adviesvaardigheden en de rust om koers te houden in een dynamische omgeving;
  • Een stevige, zelfstandige werkhouding en een prettige manier van samenwerken;
  • Je bent proactief en je weet precies waar je moet zijn binnen de organisatie.

Organisatie en team

Dit is de gemeente Wijk bij Duurstede: Groot genoeg om klein te blijven 
Samen met Cothen en Langbroek vormt Wijk bij Duurstede met ongeveer 24.000 inwoners en 150 medewerkers een relatief kleine gemeente, waar het fijn is om te wonen en te werken. We zijn klein en dat zien we als voordeel. Want werken voor onze gemeente wil zeggen dat je niet alleen je hoofd gebruikt, maar ook je handen uit de mouwen steekt en met je voeten in de klei staat. Je weet mét en voor wie je werkt en je ziet het resultaat van je werk in de praktijk tot stand komen. Korte lijnen met inwoners, ondernemers en het bestuur maken je werk interessant. Daarbij zetten we een gezonde dosis pragmatiek in. Naast je vakkennis is er volop ruimte om je talenten in te zetten. Het is denken én doen geblazen hier in Wijk. Daarbij vinden we het belangrijk dat we elkaar goed kennen en het leuk hebben met elkaar.

Bij de gemeente Wijk bij Duurstede verwelkomen wij graag mensen met verschillende leeftijden, achtergronden, overtuigingen en voorkeuren. We vinden het belangrijk dat jouw talenten en kwaliteiten worden benut en dat je met vertrouwen en plezier je werk kan doen. Verhalen van collega’s over hoe het is om bij ons te werken vind je op www.werkenbijgemeentewijkbijduurstede.nl.

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op woensdag 27 augustus 2025 van 15.00 uur tot 17.00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 26 augustus 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Hybride werken: Ja

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht € 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier. 

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr
Is hybride werken mogelijk:  ja

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van de externe partij. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

  • 'Bring your own device’ is van toepassing. Bij de uitvoering van de opdracht worden geen IT-middelen ter beschikking gesteld. Onder IT-middelen wordt verstaan: laptop, telefoon en toebehoren.

Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de Gemeente Wijk bij Duurstede mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct toezicht en leiding van de Gemeente Wijk bij Duurstede. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is (ongeacht of dit een eenmanszaak of een BV is).”

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Leya Schoonderwoerd via 06 43 60 79 99 / leya.schoonderwoerd@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Leya Schoonderwoerd
Leya Schoonderwoerd
Opdracht Adviseur