HR Adviseur

Rading 1, 1231 KB Loosdrecht, Nederland

Sluit over 6 dagen
Geen maximum 32-36 Noord-Holland

Begindatum:

21 jul 2025

Einddatum:

31 dec 2025

Uren per week:

32-36

Publicatiedatum:

12 jun 2025

Organisatie
De gemeenteraden van Wijdemeren en Hilversum hebben in de zomer van 2024 het principebesluit genomen tot het aangaan van een lichte samenvoeging. De samenvoeging tussen deze gemeenten heeft gevolgen voor de ambtenaren, het bestuur en de inwoners. De bestuurlijke fusie staat gepland per 1 januari 2027 en wordt voorafgegaan door een ambtelijke integratie per 1 januari 2026.
Met nog zo’n 7 maanden te gaan, zijn de voorbereidingen voor deze ambtelijke integratie dus in volle gang. Naast de going concern is er een Fusiewerkgroep m.b.t. HR en de ambtelijke integratie. Omdat we relatief klein zijn - zo’n 200 collega’s voor zo’n 25.000 inwoners - weten we elkaar snel te vinden en kun je dagelijks het verschil maken.
Wijdemeren is een schitterende groene gemeente in de Gooi- en Vechtstreek, tussen Amsterdam en Utrecht. De dorpen die samen de gemeente vormen, liggen tussen prachtige wateren en ongeëvenaard natuurschoon waaronder de Loosdrechtse Plassen.

Opdracht
Gemeente Wijdemeren is in een cruciale fase beland; de laatste fase van onze (zelfstandige) ambtelijke organisatie. We maken t/m december 2025 korte (ad hoc) sprints. Dit geldt zowel voor het wegwerken van achterstanden, de going concern als de voorbereidingen voor de fusie. We zoeken daarom een ervaren HR-adviseur met seniorkwaliteiten. Iemand die ons komt helpen die sprints vorm te geven maar vooral mee komt doen bij wat nodig / helpend is in het moment.
Wat nodig is kan dagelijks verschillen: adviseren (tactisch en strategisch), organiseren en vooral uitvoeren kom je allemaal tegen in deze opdracht. Hoofdzakelijk richt jij je op het businesspartnerschap van GS/MT en Afdeling Omgeving (4 teams). Dat betekent dus ook het ondersteunen van de WOR-bestuurder richting de Ondernemingsraad (OR). Daarnaast help je waar gevraagd bij specifieke projecten in de going concern of bijvoorbeeld in de HR-werkgroep fusie. Omdat we weinig tijd hebben en alles eigenlijk in 1 keer goed moet gaan is ervaring in gemeenteland een must.

Over ons team
Team HR Wijdemeren bestaat uit 2 collega’s personeelsadministratie, een externe salarisadministrateur, 2 HR Adviseurs en 2 externe adviseurs; één projectleider voor de fusie en één voor implementatie E-HRM. Ook worden we ondersteund door een externe recruiter.

Aanwezigheid op kantoor
Onze organisatiecultuur kenmerkt zich door korte lijnen. Veel gebeurt daarom op kantoor. Sowieso op maandagen zijn we allemaal op kantoor. De overige dagen spreiden we minimaal 50/50 (thuis/kantoor) over de andere werkdagen. Dat verwachten we ook van jou.  
Tot slot, met name kennis van- en ervaring met de Algemene Pensioenwet Politieke Ambtsdragers (APPA) willen we graag aan ons team toevoegen zodat ook die kant van de herindeling arbeidsrechtelijk en administratief goed verloopt. 

Wat zoeken wij?
Gemeente Wijdemeren is op zoek naar een HR adviseur met seniorkwaliteiten. Zodoende:
- ken jij alle ins en outs van het HR-vak in gemeenteland;
- ben je in staat om zelfstandig een aantal HR-thema’s op te pakken en hierover te adviseren aan management, directie en bestuurder(s);
- heb je uitgebreide kennis van relevante wet- en regelgeving die je op pragmatische wijze kan vertalen naar de organisatie;
- heb je aantoonbare adviesvaardigheden op strategisch niveau waardoor je een stevige partner bent voor management, directie, bestuur én collega’s;
- ben je een goede sparringpartner naar de HR projectleider fusie;
- zorg je samen met de teammanager HR en het HR-team voor een goede uitvoering van de gebruikelijke HR-taken;
- ga je kleinere projecten/klussen niet uit de weg, want je pakt aan wat aangepakt moet worden.

Vereisten / knock-outcriteria
1. Aantoonbare afgeronde opleiding op Hbo bachelor niveau;
2. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar in de rol van senior HR adviseur bij een gemeente;

Gunningscriteria (weging)
3. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als HR-adviseur bij gemeenten in de afgelopen 5 jaar (geef hiervan concrete voorbeelden in het cv) (25 punten);
4. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als senior (business)partner/adviseur van MT-leden (geef hiervan concrete voorbeelden in het cv) (20 punten);
5. Aantoonbare ervaring met bestuurlijke besluitvormingstrajecten en medezeggenschap (15 punten)
6. Aantoonbare werkervaring met het adviseren aan griffie en/of samenwerken met werkgeverscommissie (15 punten)
7. Aantoonbare kennis van- en werkervaring met de Algemene Pensioenwet Politieke Ambtsdragers (APPA) (benoem dit duidelijk in het cv) (15 punten);
8. Aantoonbare ervaring met gemeentelijke samenvoeging/fusie (benoem dit duidelijk in het cv) (10 punten);

Competenties
- Daadkrachtig;
- Resultaatgericht;
- Politiek organisatorische sensitiviteit;
- Samenwerken;
- Verbinding maken;
- Conceptueel denken en de taal van de uitvoering spreken.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Cv-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: in overleg.
De gemeente Wijdemeren hanteert hybride werken als formele werkvorm. Richtlijn hierbij is een verdeling van 50/50 betreffende thuiswerken en op kantoor werken. Digitaal vergaderen vindt plaats via MS Teams. Als afspraken naar mening van de opdrachtgever het best live/ op kantoor plaats vinden, wordt van inschrijver verwacht dat hij daartoe bereid is en haar/zijn agenda voldoende flexibel is.

Planning
De gesprekken bij de gemeente Wijdemeren zijn gepland op maandag 23 juni tussen 13.00-16.30 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 20 juni 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Voor de zzp'er

  • De gemeente Wijdemeren vraagt om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG).

  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van de externe partij. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

  • We vergoeden geen parkeerkosten en reiskosten aan de inhuur kandidaat die voor Wijdemeren komt werken. In de marktuitvraag van de externe partij wordt gesteld dat het geoffreerde uurtarief inclusief de reiskosten woon-werkverkeer, werk-werkverkeer én parkeerkosten is.

  • Het aangeboden uurtarief is van toepassing op de gehele loopduur van de opdracht (inclusief verlengingen).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl of met Nina de Jong via 06 39 84 53 67 / nina.dejong@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur