Projectleider Beleid Onderwijshuisvesting

Verdilaan 7, 2671 VW Naaldwijk, Nederland

Sluit over 5 dagen
123 24 Zuid-Holland

Begindatum:

1 sept 2025

Einddatum:

31 dec 2025

Uren per week:

24

Publicatiedatum:

22 aug 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

De opdracht wordt uitgevoerd binnen een projectorganisatie:

Projectorganisatie en Opdrachtgever
Gemeente en schoolbesturen vormen gezamenlijk de Regiegroep, waar voorgenomen besluiten voor investeringen in onderwijshuisvesting worden besproken. De Regiegroep wordt voorbereid door het uitvoeringsorgaan Programmateam Onderwijshuisvesting. Het Programmateam onderzoekt en coördineert de onderzoeken en businesscases om te komen tot een advies aan de Regiegroep.

Het Programmateam Onderwijshuisvesting is inhoudelijk opdrachtgever voor jou. Contractueel is de gemeente Westland opdrachtgever. De sessies met de schoolbesturen worden voorbesproken in het Programmateam.

Schoolbesturen
De betrokken schoolbesturen zijn alle schoolbesturen in het funderend onderwijs in Westland.

Samenwerking
Gelet op de hoeveelheid aan opgaven en de intensiteit van het proces wordt een tweewekelijks voortgangsoverleg met de senior beleidsmedewerker onderwijshuisvesting gepland. Desgewenst sluiten schoolbesturen of collega-ambtenaren aan, afhankelijk van het onderwerp van de agenda.

De opdracht is onderverdeelt in 3 deelopdrachten:

  1. Opstellen langetermijnstrategie
    Voor de totstandkoming van een gedragen huisvestingsstrategie voor het funderend onderwijs in Naaldwijk en ’s-Gravenzande stel je een lange termijnvisie op. Dit doe je in afstemming met het Programmateam en indien relevant voorgelegd aan gemeente en schoolbesturen. Zo ontstaat een integrale strategie, ingebed in beleid én praktijk.

  2. Organiseren stappenplan middellange termijn
    Parallel aan de ontwikkeling van de langetermijnstrategie ondersteun je bij de vertaling naar concrete middellangetermijn besluiten. Welk onderwijs landt op welke plek? Het gaat hierbij in ieder geval om het plangebied Verdilaan en op de vrijkomende locatie De Hoge Woerd.

  3. Korte termijn uitwerking
    Naast de strategische keuzes vragen ook twee concrete onderwijshuisvestingsvraagstukken op korte termijn om nadere uitwerking. Deze deelopgaven zijn belangrijk voor het opvangen van leerlinggroei en het waarborgen van continuïteit in het onderwijsaanbod.

    • Spoor A – Uitbreiding basisschool De Regenboog richt zich op het benutten van ontwikkelruimte op een bestaande locatie, met het oog op toenemende capaciteitsdruk.

    • Spoor B – Tijdelijke huisvesting Yunus Emre beoogt het vinden van een geschikte, tijdelijke plek om onderwijs doorgang te laten vinden tijdens een overgangssituatie.

Voor beide sporen geldt dat ze in nauwe samenhang met de langetermijnstrategie moeten worden opgepakt.

Te behalen resultaten
Je rapporteert aan de Strategisch Regisseur of Teammanager

Kandidaat omschrijving

Je kunt gelijk aan de slag met dit onderwerp door je brede ervaring, waarbij je bekend bent met werkprocessen. Je hebt geen moeite met het uitvoering geven aan beleidsvoorstellen en adviseert het management en het bestuur over de implementatie daarvan. Het schrijven van onder andere collegevoorstellen en uitvoeringskaders is voor jou een koud kunstje. Ook beantwoord je schriftelijke vragen en moties van raadsleden die jouw dossiers betreffen.

Om het Plan van aanpak uit te voeren zul je projecten moeten opzetten en coördineren. Daarbij kun jij draagvlak creëren bij zowel interne als externe stakeholders zoals schoolbesturen en medewerkers.

Je bent een “zelfstarter” en netwerker met brede ervaring. Je weet hoe je concepten kunt vertalen naar plannen. Je werkt op een tactisch-uitvoerende manier met een hands-on mentaliteit.

Eisen

  • Uurtarief maximaal 123,85 inclusief reiskosten woon-werk, fee en excl. BTW.

  • Minimaal een afgeronde hbo opleiding op het gebied van vastgoed en/of ruimtelijke ordening;

  • Per uiterlijk 8 september 2025 beschikbaar voor 24 uur p/w beschikbaar gedurende de gehele opdrachtduur incl. verlengingsopties;

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als projectleider/ adviseur in de afgelopen 6 jaar op het gebied van huisvesting/ maatschappelijk vastgoed;

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als projectleider en/of adviseur binnen het werkveld onderwijshuisvesting (30 punten);
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als projectleider/ adviseur in de afgelopen 6 jaar op het gebied van huisvesting/ maatschappelijk vastgoed binnen een gemeente (20 punten);
  • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring met uitvoering geven aan beleidsvoorstellen op het gebied van huisvesting en het opstellen van een lange termijn strategie (25 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met samenwerkingsprocessen waarbij de belangen van diverse stakeholders in acht worden genomen, benoem hiervan een voorbeeld in het cv (25 punten).

Competenties

  • Zelf-starter;
  • Zelfstandig kunnen werken;
  • Zeer goede schriftelijke en mondelinge communicatieve vaardigheden;
  • Politiek sensitief;
  • Tactvol;
  • Stressbestendig.

Organisatie en team

Team Samenleving (ca. 60 medewerkers) is verantwoordelijk voor het gemeentelijk beleid voor het Sociaal Domein, Wonen en Voorzieningen. Het gaat hierbij om de jeugdzorg, zelfredzaamheid, participatie in de samenleving, woonbeleid, scholenbouw, cultuur, sport, arbeidsmarkt, onderwijs, kinderopvang. Ook is het accounthouderschap verbonden partijen en het contractmanagement sociaal domein belegd bij het team Samenleving. Het team werkt in regionaal verband samen met andere gemeenten en de markt.

De inwoners van het Westland kunnen goed voor zichzelf zorgen, zijn zoveel mogelijk zelfredzaam, wonen zo lang mogelijk zelfstandig en hebben een sterk gemeenschapsgevoel. Als gemeente Westland willen wij dat graag zo houden, dus als er belemmeringen, fysiek, geestelijk of van een andere aard, zijn, is het onze taak om samen met het bestuur deze zoveel mogelijk weg te nemen, of -nog beter nog- te voorkomen. Op die manier blijft iedereen onderdeel van de samenleving.

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op maandag 1 september 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 29 september 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Functieschaal 
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 12.

Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht € 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Maandag tot vrijdag

Overige informatie

  • De gemeente zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) verzoeken.

  • Het aantal te declareren uren mag het maximum van 1620 uur per jaar niet overschrijden. Er geldt een terugbetalingsverplichting voor het teveel gedeclareerde.

  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van de externe partij. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.

  • ‘Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi)’.

  • De voertaal binnen de gemeente is Nederlands (in taal en geschrift), er word geacht dat de kandidaat hieraan kan participeren.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl of met Nina de Jong via 06 39 84 53 67 / nina.dejong@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur