Logo van Gemeente Veere
Logo van Gemeente Veere

Interim afdelingshoofd Dienstverlening

Markt 5, 4351 AG Veere, Nederland

Sluit over 4 dagen

Begindatum:

1 jan 2026

Einddatum:

-

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

8 dec 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 36
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Achtergrond

Het afdelingshoofd Dienstverlening gaat onze organisatie per 1 januari 2026 verlaten. Dit is als natuurlijk moment gebruikt om te kijken naar de keuzes die in het verleden gemaakt zijn bij de inrichting van de afdeling en de ervaringen daarmee tot nu toe. De opbrengst leidt tot een concrete opdracht die we bij een interim afdelingshoofd Dienstverlening willen beleggen, voordat we de functie structureel invullen.

Doel

Het doel van de opdracht is om aan de slag te gaan met de opbrengst uit de analyse van de afdeling Dienstverlening zoals toegelicht is onder Achtergrond. We verwachten concreet dat de opdrachtnemer bijdraagt aan een toekomstbestendige, efficiente en professionele inrichting van de afdeling Dienstverlening. We constateren op basis van de analyse dat daar nog de nodige stappen in gezet moeten worden. Het is aan opdrachtnemer om hier een start mee te maken.

Werkzaamheden/verantwoordelijkheden

Als afdelingshoofd Dienstverlening ben je eindverantwoordelijk voor het afdelingsbeleid met bijbehorende producten en de inbreng van de afdeling in organisatie brede processen. Je geeft direct leiding aan de front- en backoffice en de twee teamleiders. Voor de twee teamleiders treedt je op als klankboard en mentor. Terwijl de winkel open is, ga je aan de slag met de professionalisering van de afdeling met als doel het optimaal bedienen van onze inwoners en ondernemers. Je draagt bij aan het in beeld brengen van de benodigde personele capaciteit in kwantitatieve en kwalitatieve zin en onderneemt concrete acties om hier stappen in te zetten. Je stimuleert en ontwikkelt medewerkers in hun eigen verantwoordelijkheid en maakt afspraken over te leveren prestaties. Patronen die het professionaliseren van de afdeling belemmeren herken je en je bent in staat om deze bespreekbaar te maken. Je faciliteert een optimale samenwerking binnen de afdeling, met andere afdelingen en met bestuurders en doet daarin verbetervoorstellen waar nodig. Je geeft advies over verbeteringen richting de toekomst op het gebied van de structuur en span of control van de afdeling en de daarbij passende leiderschapsstijl. In het ontwikkelingsproces houd je de teamleiders en je MT-collegas nauw aangehaakt en trek je gezamenlijk op.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als afdelingshoofd of leidingevende binnen een overheidsorganisatie (benoem in het cv waar dit is opgedaan);
  • Bereid zijn om minimaal 5 dagen op kantoor te werken (benoem dit in het cv).

Wensen en competenties

Wensen (Gunningscriteria)

  • Aantoonbare werkervaring met het aansturen van meerdere teams binnen een overheidsorganisatie (benoem in het cv waar dit is opgedaan)
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als afdelingshoofd of leidingevende binnen een overheidsorganisatie (benoem in het cv waar dit is opgedaan)
  • Aantoonbare werkervaring met het opstellen van strategisch advies over structuur, span of control, verandertrajecten en optimalisatie. (benoem in het cv waar dit is ogedaan)
  • Aantoonbare werkervaring met het begeleiden van teamleiders en het ontwikkelen van leiderschap (benoem in het cv waar dit is opgedaan)
  • Aantoonbare werkervaring het het optimaliseren van processen en samenwerking met bestuurders binnen een overheidsorganisatie (benoem in het cv waar dit is opgedaan)

Competenties

  • Bestuurlijke sensitiviteit en omgevingsbewustzijn;
  • Gericht op samenwerking en verbinden;
  • Communicatieve stevigheid (in staat zijn om scherpe boodschappen helder en met respect te brengen);
  • Doorzettingsvermogen en realisatiekracht;
  • Strategisch en structurerend vermogen (kan lijnen uitzetten en overzicht behouden);
  • Stressbestendig.

Organisatie en team

De organisatie

Onze organisatie telt ongeveer 280 medewerkers. Deze medewerkers zijn verdeeld over zes afdelingen; Bedrijfsvoering, Openbare Ruimte, Dienstverlening, Ruimtelijke Ontwikkeling, Maatschappelijke Ontwikkeling en Programmas & Projecten. Je toekomstige collegas ervaren korte lijnen binnen de gemeente Veere, een informele werksfeer, vrijheid, eigen verantwoordelijkheid en uitdaging in hun functie.

Team

Onder de afdeling Dienstverlening vallen de publieksbalie, het klantcontactcentrum, toezicht en handhaving, vergunningverlening, openbare orde en veiligheid en bijzondere wetten zoals de Wet Bibob. De afdeling Dienstverlening bestaat uit ongeveer 55 medewerkers. Naast het afdelingshoofd bestaat het leidinggevend team uit twee teamleiders; een teamleider Vergunningen en Bijzondere wetten en een teamleider Toezicht en Handhaving. Onder de afdeling Dienstverlening vallen de publieksbalie, het klantcontactcentrum, toezicht en handhaving, vergunningverlening, openbare orde en veiligheid en bijzondere wetten zoals de Wet Bibob.

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op vrijdag 19 december 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op donderdag 18 december 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Optie tot verlenging: 1x 3 maanden
  • Voor het uitvoeren van de opdracht is afgifte van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) een vereiste.
  • Uitzend-/ en uitleenbedrijven moeten voldoen aan de voorwaarden voor disculpatie als gesteld in de wijziging leidraad invordering nr. BLKB2012/1062M.
  • BYOD (bring your own device) is voor deze opdracht niet van toepassing.
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
  • De gemeente Veere heeft als standpunt dat inhuurkrachten geïndexeerd kunnen worden na een inzet van minimaal 12 maanden. Voor deze periode is indexatie niet mogelijk en is ten alle tijden het aangeboden uurtarief leidend.
Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, do, vr