Omschrijving
Achtergrond
Het afdelingshoofd Dienstverlening gaat onze organisatie per 1 januari 2026 verlaten. Dit is als natuurlijk moment gebruikt om te kijken naar de keuzes die in het verleden gemaakt zijn bij de inrichting van de afdeling en de ervaringen daarmee tot nu toe. De opbrengst leidt tot een concrete opdracht die we bij een interim afdelingshoofd Dienstverlening willen beleggen, voordat we de functie structureel invullen.
Doel
Het doel van de opdracht is om aan de slag te gaan met de opbrengst uit de analyse van de afdeling Dienstverlening zoals toegelicht is onder Achtergrond. We verwachten concreet dat de opdrachtnemer bijdraagt aan een toekomstbestendige, efficiente en professionele inrichting van de afdeling Dienstverlening. We constateren op basis van de analyse dat daar nog de nodige stappen in gezet moeten worden. Het is aan opdrachtnemer om hier een start mee te maken.
Werkzaamheden/verantwoordelijkheden
Als afdelingshoofd Dienstverlening ben je eindverantwoordelijk voor het afdelingsbeleid met bijbehorende producten en de inbreng van de afdeling in organisatie brede processen. Je geeft direct leiding aan de front- en backoffice en de twee teamleiders. Voor de twee teamleiders treedt je op als klankboard en mentor. Terwijl de winkel open is, ga je aan de slag met de professionalisering van de afdeling met als doel het optimaal bedienen van onze inwoners en ondernemers. Je draagt bij aan het in beeld brengen van de benodigde personele capaciteit in kwantitatieve en kwalitatieve zin en onderneemt concrete acties om hier stappen in te zetten. Je stimuleert en ontwikkelt medewerkers in hun eigen verantwoordelijkheid en maakt afspraken over te leveren prestaties. Patronen die het professionaliseren van de afdeling belemmeren herken je en je bent in staat om deze bespreekbaar te maken. Je faciliteert een optimale samenwerking binnen de afdeling, met andere afdelingen en met bestuurders en doet daarin verbetervoorstellen waar nodig. Je geeft advies over verbeteringen richting de toekomst op het gebied van de structuur en span of control van de afdeling en de daarbij passende leiderschapsstijl. In het ontwikkelingsproces houd je de teamleiders en je MT-collegas nauw aangehaakt en trek je gezamenlijk op.Organisatie en team
De organisatie
Onze organisatie telt ongeveer 280 medewerkers. Deze medewerkers zijn verdeeld over zes afdelingen; Bedrijfsvoering, Openbare Ruimte, Dienstverlening, Ruimtelijke Ontwikkeling, Maatschappelijke Ontwikkeling en Programmas & Projecten. Je toekomstige collegas ervaren korte lijnen binnen de gemeente Veere, een informele werksfeer, vrijheid, eigen verantwoordelijkheid en uitdaging in hun functie.
Team
Onder de afdeling Dienstverlening vallen de publieksbalie, het klantcontactcentrum, toezicht en handhaving, vergunningverlening, openbare orde en veiligheid en bijzondere wetten zoals de Wet Bibob. De afdeling Dienstverlening bestaat uit ongeveer 55 medewerkers. Naast het afdelingshoofd bestaat het leidinggevend team uit twee teamleiders; een teamleider Vergunningen en Bijzondere wetten en een teamleider Toezicht en Handhaving. Onder de afdeling Dienstverlening vallen de publieksbalie, het klantcontactcentrum, toezicht en handhaving, vergunningverlening, openbare orde en veiligheid en bijzondere wetten zoals de Wet Bibob.