Woordvoerder Burgemeester Dijksma, Gemeente Utrecht

Stadsplateau 1, 3521 AZ Utrecht, Nederland

Sluit over 15 dagen
125 36 Utrecht

Begindatum:

18 aug 2025

Einddatum:

9 jan 2026

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

13 mei 2025

Periode: in overleg, maar uiterlijk vanaf 18-08-2025 tot 09-01-2026 (plm 4,5 maand) met mogelijke opties tot verlenging
Belasting: 36 uur per week gemiddeld
Tarief: Maximaal 125 euro per uur inclusief reiskosten, exclusief BTW
Functieschaal: 13

Deze inhuuropdracht is ter vervanging van zwangerschap.

Organisatie
Utrecht heeft jou nodig! In jouw functie als woordvoerder van de burgemeester ondersteun je het stadsbestuur met het bereiken en informeren van inwoners, journalisten en belanghebbenden. Je signaleert onderwerpen, kansen en risicos die voor publiek en media relevant zijn. Je adviseert de burgemeester op het gebied van communicatie en doet woordvoering. Dit doe je op de volle breedte van haar portefeuille en vanuit haar verschillende rollen (burgermoeder, voorzitter van de driehoek, etc.). Je bent flexibel en kunt snel schakelen bij actualiteiten en/of crisissituaties

Je werkt samen met een andere woordvoerder van de burgemeester in het team bestuurscommunicatie. Bestuurscommunicatie is onderdeel van het organisatieonderdeel Marketing en Communicatie (M&C). Marketing en Communicatie verbindt stad, bestuur en organisatie. De afdeling kenmerkt zich door goede collegiale verhoudingen: openheid en gelijkwaardigheid, humor en relativeringsvermogen zorgen voor een fijne werksfeer.

Opdrachtomschrijving

  • Je bent adviseur van de burgemeester op het gebied van communicatie.

  • Je doet woordvoering namens de gemeente Utrecht en burgemeester op uiteenlopende onderwerpen Openbare Orde en Veiligheid in het bijzonder.

  • Je onderhoudt contacten met journalisten.

  • Je werkt samen met collegas binnen de organisatie aan langer lopende dossiers en brengt daar jouw perspectieven in.

  • In voorkomende gevallen ben je aanwezig bij de driehoek voor communicatieadvies en doe je woordvoering namens de driehoek.

  • Je bent 24/7 bereikbaar en hebt beschikbaarheidsdiensten om bij actualiteit snel te kunnen acteren.

Resultaat van de opdracht

  • Ondersteuning van het stadsbestuur met het bereiken en informeren van inwoners, journalisten en belanghebbenden

  • Signaleren van onderwerpen, kansen en risico's die voor publiek en media relevant zijn

  • Advies aan burgemeester op het gebied van communicatie en het doen van haar woordvoering over de gehele breedte van haar portefeuille

  • Beschikbaar bij actualiteiten en/of crisissituaties

Kandidaat omschrijving

  • Je hebt een afgeronde opleiding op Hbo niveau

  • Je hebt minimaal 5 jaar werkervaring in woordvoering in een politiek-bestuurlijke omgeving

  • Je hebt minimaal 7 jaar werkervaring bij een grote overheidsorganisatie (ministerie, provincie of g4 stad. We sluiten semi-overheid als waterschappen, zorg of onderwijs etc uit als overheidservaring)

  • Je hebt minimaal 2 jaar werkervaring als woordvoerder voor een bestuurder van een G4 stad, ministerie of provincie. We sluiten semi-overheid als waterschappen, zorg of onderwijs etc uit als overheidservaring)

  • Je hebt ervaring met crisiscommunicatie, graag expliciet maken en arceren in je cv.

  • Je bent beschikbaar/bereikbaar in avonden en weekenden en hebt geen bezwaar tegen de inzet op beschikbaarheidsdiensten.

Als gemeente Utrecht geloven wij dat een diverse organisatie zorgt voor meer innovatie, creativiteit en een betere samenwerking. Om die reden streven wij ernaar om een zon inclusief mogelijke organisatie te zijn. Ben je benieuwd hoe wij dat doen? Lees dat op deze pagina.

Goed om te weten

  • Gesprekken zijn gepland op 5 en 6 juni. De manager neemt contact op indien je wordt uitgenodigd voor een gesprek. Dit is een fysiek gesprek.

  • Je werkt standaard vanuit het stadskantoor van Utrecht, wat tegelijk je vaste standplaats is. Onderdeel van de inhuurprocedure is een kennismakingsgesprek met de burgemeester.

  • Het opvragen van referenties kan in een latere fase onderdeel zijn van de procedure.

  • De weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag bepaalt de rangorde van de offertes op basis van prijs en kwaliteit. Hierbij hanteren we een weging van circa 25% voor het geoffreerde tarief. De kwaliteit voor circa 75%.
    Door de weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag wordt de rangorde van de offertes in prijs/kwaliteit bepaald. Alleen van de 5 hoogst scorende offertes worden nader gewogen op de kwaliteit. Indien het aantal offertes de 10 niet overstijgt kunnen alle offertes nader op de kwaliteit beoordeeld worden.

  • Bij gebleken geschiktheid bestaat er een kans dat er nog een kandidaat uit deze procedure wordt aangenomen.

  • Wanneer de hierboven beschreven opdracht door omstandigheden niet binnen de voorziene periode kan worden afgerond behoudt Gemeente Utrecht zich in alle geval het recht voor de opdracht te verlengen tot het moment dat een zorgvuldige afronding en overdracht kan worden gerealiseerd.

  • De gemeente Utrecht behoudt zich het recht voor om gedurende de eerste 3 maanden na gunning, bij gebleken ongeschiktheid of tussentijdse beëindiging, de opdracht te gunnen aan de nummer 2 aanbieder of opvolgend.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nikki Nowack via 06 43 36 34 25 / nikki.nowack@kbenp.nl of met Britt Emmen via 06 39 84 53 67 / britt.emmen@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur
Opdracht Adviseur Britt Emmen
Britt Emmen
Opdracht Adviseur