Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

Senior Jurist vastgoed

Stadsplateau 1, 3521 AZ Utrecht, Nederland

Sluit over 14 dagen
130 Utrecht

Uren per week:

24 - 32

Publicatiedatum:

30 jul 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Utrecht is een snelgroeiende stad die constant in ontwikkeling is. Daarbij horen complexe juridische vraagstukken. We zijn op zoek naar een tijdelijke senior juridisch adviseur vastgoed Ligt jouw interesse in de vastgoed en grondzakenaspecten van gebiedsontwikkeling? Adviseer jij graag in complexe dossiers met een bestuurlijke-politieke component? Lees dan snel verder!

Als senior juridisch adviseur word jij ingezet op complexe opgaven. Dit zijn opgaven waarbij er sprake is van meerdere eigenaren en grondposities, meervoudig ruimtegebruik en uitdagingen op het gebied van energie, duurzaamheid en mobiliteit. Je bent actief betrokken bij onze ruimtelijke opgaven en plannen van initiatiefnemers. Voorbeelden hiervan zijn de nieuwe stadswijk Merwede en het nieuwe stationsgebied.

Opdrachtomschrijving:

Je draagt creatieve en praktische juridische oplossingen aan om (her-)ontwikkelingen samen met initiatiefnemers mogelijk te maken. Je adviseert en werkt nauw samen met de vastgoedadviseurs en projectleiders van de Ontwikkelorganisatie Ruimte Je onderhandelt, in teamverband, met ontwikkelaars en investeers. Je spreekt hun taal, kent hun doelen en die van hun klanten/afnemers. Je kijkt of de gemaakte afspraken juist worden vastgelegd en monitort deze vanuit jouw grondige kennis van grondzaken (zakelijke rechten, kostenverhaal en verbintenissenrecht) en de markt. Je beoordeelt zo nodig de contracten. Je hebt daarbij oog voor gemeentelijk beleid, de publiekrechtelijke context en overige relevante regelgeving. Je probeert zo vroeg mogelijk betrokken te raken, zodat je je collegas tijdig van advies kunt voorzien over kansen, risicos en beheersmaatregelen. Je houd je op de hoogte van relevante wet/beleidswijzigingen en zorgt dat deze opgepakt worden door je collegas Je werkt autonoom, waar mogelijk met eigen middelen en richt je werkzaamheden naar eigen inzicht in. Er is geen sprake van leiding en toezicht door een leidinggevende. De beoordeling van de werkzaamheden vindt plaats op basis van het resultaat van de werkzaamheden.

Resultaat van de opdracht

Wanneer is deze opdracht succesvol voltooid? Deze opdracht kan worden afgerond als de positie vast is ingevuld.

Eisen

  • WO werk- en denkniveau met een afgeronde universitaire studie Nederlands of notarieel recht.
  • Minimaal acht jaar ervaring in een juridische (advies)functie, waarvan het grootste deel op het gebied van vastgoed/grondzaken.
  • Drie jaar ervaring binnen een grote gemeente of andere complexe organisatie, zoals een vastgoedontwikkelaar
  • Ervaring als projectjurist in stedelijke (her)ontwikkelingen en contracteringstrajecten.

Wensen en competenties

Wensen

    Competenties

      Organisatie en team

      Als gemeente Utrecht geloven wij dat een diverse organisatie zorgt voor meer innovatie, creativiteit en een betere samenwerking. Om die reden streven wij ernaar om een zon inclusief mogelijke organisatie te zijn. Ben je benieuwd hoe wij dat doen? Lees dat op deze pagina.

      Gespreksinformatie

      Gesprekken zijn gepland op 19 augustus in de middag. De manager neemt contact op indien je wordt uitgenodigd voor een gesprek. Dit gesprek kan of fysiek of digitaal plaatsvinden. Hybride werken is mogelijk, maar met een vaste kantoordag op donderdagen op het Stadskantoor. Het opvragen van referenties kan in een latere fase onderdeel zijn van de procedure. De weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag bepaalt de rangorde van de offertes op basis van prijs en kwaliteit. Hierbij hanteren we een weging van circa 25% voor het geoffreerde tarief. De kwaliteit voor circa 75%. Door de weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag wordt de rangorde van de offertes in prijs/kwaliteit bepaald. Alleen de 5 hoogst scorende offertes worden nader gewogen op de kwaliteit. Indien het aantal offertes de 10 niet overstijgt kunnen alle offertes nader op de kwaliteit beoordeeld worden. Bij gebleken geschiktheid bestaat er een kans dat er nog een kandidaat uit deze procedure wordt aangenomen. Wanneer de hierboven beschreven opdracht door omstandigheden niet binnen de voorziene periode kan worden afgerond behoudt Gemeente Utrecht zich in alle geval het recht voor de opdracht te verlengen tot het moment dat een zorgvuldige afronding en overdracht kan worden gerealiseerd. De gemeente Utrecht behoudt zich het recht voor om gedurende de eerste 3 maanden na gunning, bij gebleken ongeschiktheid of tussentijdse beeindiging, de opdracht te gunnen aan de nummer 2 aanbieder of opvolgend. Gemeente Utrecht heeft het voornemen om per mei 2026 gebruik te maken van een broker. Indien dit voornemen wordt gerealiseerd, zullen de overeenkomsten die doorlopen na 1 november 2026 via de broker worden gehercontracteerd. De hercontractering zal in dat geval plaatsvinden in oktober/november 2026. Bij deze hercontractering blijven de inhuurtermijn en het tarief ongewijzigd.

      Overige informatie

      Benodigd aantal professionals:

      Periode: zsm/vanaf 25 augustus tot 1 februari met mogelijke opties tot verlenging

      Belasting: 24-32 uur per week gemiddeld

      Functieschaal: 13

      Meer informatie
      Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
      Help
      Contact
      Help
      Hoe werkt het?
      Veelgestelde vragen
      Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
      Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
      Opdracht Adviseur Susan Peschier
      Susan Peschier
      Opdracht Adviseur