thumbnail
thumbnail

Kwartiermaker Cloud

Stadsplateau 1, 3521 AZ Utrecht, Nederland

Deze inhuuropdracht is verlopen
135
32-36 Utrecht

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

31 dec 2024

Uren per week:

32-36

Publicatiedatum:

22 mrt 2024

Dit is de opdracht
De gemeente Utrecht zit volop in een migratie naar de Cloud. De organisatie van de voorziening Cloud is op dit moment hoofdzakelijk nog ingericht op basis van de on-prem omgeving. Dit jaar moeten er flinke stappen gezet worden m.b.t. de verdere opbouw en professionalisering van de voorziening. Naast technische Cloud en netwerkprojecten spelen er ook vraagstukken m.b.t. sourcing- en en aanbestedingen.

De huidige manager van de voorziening Cloud is tot eind 2024 niet volledig beschikbaar waardoor we op zoek zijn naar een tijdelijke invulling voor dit deel van zijn rol. De opdracht voor de kwartiermaker Cloud bestaat uit de volgende delen:

  • Het verder opzetten van de voorziening Cloud. Aan het eind van het jaar staat de nieuwe organisatie als een huis. Je zorgt ervoor dat de cloudvisie van de afdeling helder is vastgelegd, dat profielen voor medewerkers gemaakt zijn, dat vacatures gesteld en (grotendeels) ingevuld zijn. Daarbij heb je ervoor gezorgd dat de cloud-beheerprocessen zijn opgesteld en ingericht (denk aan RACI, pay per use etc), de benodigde aanbestedingen deels al gedaan zijn of uitgezet zijn in de tijd; Je stelt een plan op waarin de cloudvisie van de afdeling is opgenomen op basis van de toekomstige dienstverlening richting de verschillende organisatie onderdelen in lijn van onze multi cloud strategie; Je integreert de voorziening Cloud verder met de andere voorzieningen en expert teams van Domstad IT met een focus op de aspecten Security, Privacy en FinOps.

  • Eindverantwoordelijk zijn voor de voorziening Cloud. De huidige manager zal in de loop van het jaar steeds meer verantwoordelijkheden terug over kunnen nemen. De managers zorgen gezamenlijk dat in dit traject in elke stap duidelijk is waar welke verantwoordelijkheid ligt;

Het technische speelveld van de voorziening Cloud bestaat uit een Cloud-omgeving (Azure), een private Cloud omgeving (op basis van VMware), twee data centers (1 in eigen beheer en 1 extern afgenomen als Housing as a Service), Firewalling en een SDN Netwerk (extern afgenomen als Network as a Service). Binnen Domstad IT werken we Agile en de afdeling bestaat dan ook uit zelf organiserende teams en 2 Product Owners, verdeeld over de teams “Connectiviteit en Datacenter”, “Cloud Delivery Center” en een met voorziening Hosting gedeeld team “Infrastructuur” (met eigen PO).

Plek in de organisatie
De voorziening Cloud is onderdeel van DomstadIT – de IT delivery organisatie van de gemeente Utrecht. DomstadIT maakt deel uit van het Informatie en Proces Management (IPM) netwerk waar ook de CIO Office en decentrale IPM teams deel van uitmaken. Je werkt nauw samen met de andere delivery teams (voorzieningen), de expert teams (zoals Gegevensbescherming, Architectuur, IT4IT), de demand managers en de decentrale IPM teams. Je rapporteert aan het Plaatsvervangend Hoofd Domstad IT.

Dit breng je mee
Je hebt een aantoonbaar track record in het inrichten en professionaliseren van een Cloud organisatie (“been there, done that”), bij voorkeur heb je dit al een aantal malen gedaan. Je hebt aantoonbaar kennis van Cloud (in ieder geval van Azure), en bent volwaardig gesprekspartner op gebied van Cloud voor de Product Owner en Supplymanager Cloud. Je hebt ervaring met het professionaliseren van FinOps en Cloudsecurity. Je bent een bouwer, adviseur en een people manager. Je beschikt over uitstekende communicatieve vaardigheden. Je hebt het talent om te enthousiasmeren en om de boodschap duidelijk en helder over te brengen. Je weet goed te luisteren en bent in staat de doelstellingen van de afdeling te vertalen naar doelen voor de teamleden.

Daarnaast beschik je over:

  • Aantoonbare ervaring in het adviseren van management en directie met betrekking tot Cloud gerelateerde onderwerpen;

  • Aantoonbaar werk- en denkniveau op WO-niveau;

  • Minstens 7 jaar ervaring in het IT-infrastructuur domein en minimaal de laatste 5 jaar als leidinggevende in een lijnorganisatie binnen de Cloud wereld;

  • De teams zijn gewend om zelf-organiserend te werken. Je stijl van leiding geven sluit hierbij aan;

  • Je hebt leiding gegeven aan grote operationele teams in een hybride on-prem en Cloud omgeving;

  • Je hebt ervaring aan de vraagkant van Europese aanbestedingen;

  • Je hebt ervaring met outsourcing en bijbehorend Leveranciersmanagement in de rol verantwoordelijke voor de dienstverlening.

Competenties
In de uitvoering van ons werk staan de vier gemeentelijke kernwaarden centraal: open, wendbaar, scherp en betrouwbaar. Ze komen tot uiting in onze heldere afspraken, servicegerichte, integere en flexibele werkhouding, en betrouwbare inzet. Van iedereen werkzaam binnen onze organisatie verwachten we dat ze – vanuit deze kernwaarden - hun persoonlijke vaardigheden en vakkennis verder ontwikkelen.

DomstadIT hanteert de U-Factor (onafhankelijk van tijd, plaats en apparaat kunnen werken, verdergaande digitalisering van werkprocessen, ketenvorming en veranderende dienstverlening van de gemeente). Deze kernwaarden zijn het uitgangspunt om te komen tot de gewenste cultuur binnen DomstadIT. DomstadIT verwacht van (externe) medewerkers dat zij, ongeacht hun positie in de organisatie, werken in het belang van het grotere geheel van de afdeling en daarvoor brede basisvaardigheden hebben of ontwikkelen en de kennis m.b.t. de specialisatie actueel houden. Van alle (externe) medewerkers wordt gevraagd rekening te houden met inzet buiten kantoortijden, omdat ICT-dienstverlening 7x24 uur geleverd wordt. De kandidaat onderscheidt zich ten opzichte van andere kandidaten door de volgende competenties die al eerder in dit profiel in meer of mindere mate naar voren zijn gekomen: • Uitstekende communicatieve vaardigheden in woord en geschrift (Nederlands en Engels);

  • Beschikken over een diep analytisch vermogen;

  • Kunnen adviseren, beïnvloeden, meenemen en onderhandelen;

  • Goed kunnen samenwerken;

  • Beschikken over innovatief en creatief vermogen;

  • Projectmatig en agile kunnen werken.

Meer informatie
Voor meer informatie omtrent de inschrijfprocedure en verdere afhandeling, bekijk de Hoe werkt het pagina. Heb je een vraag? Neem direct contact op met Hibo Abdi via hibo.abdi@kbenp.nl of via 06 433 634 42

Tot uiterlijk 1 werkdag voor de sluitingsdatum is het mogelijk om te reageren op deze inhuuropdracht.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Sybren Hindriks via 06 43 53 65 77 / sybren.hindriks@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur

Ben jij de Kwartiermaker Cloud die deze organisatie zoekt?

Oeps! Deze inhuuropdracht is verlopen
Bekijk actieve inhuuropdrachten door op de knop hieronder te klikken of ga door naar de verlopen inhuuropdracht. Het is mogelijk om de verlopen inhuuropdracht te bekijken, maar het is niet meer mogelijk om je in te schrijven.