Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

Consulent Inkomen & Huisvesting Statushouders

Raadhuisweg 7, 9251 GH Burgum, Nederland

Sluit over 8 dagen
80 28 uur Friesland

Begindatum:

27 okt 2025

Einddatum:

31 jan 2026

Uren per week:

28

Publicatiedatum:

2 okt 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Opdracht omschrijving

Binnen het team Werk en Inkomen van de gemeente Tytsjerksteradiel zij wij op zoek naar een enthousiaste en toegankelijke Consulent Inkomen & Huisvesting Statushouders die goed kan samenwerken. De Consulent Inkomen & Huisvesting Statushouders die wij zoeken handelt zelfstandig meldingen en aanvragen in het kader van het Sociaal Domein, (Participatie) IOAW, gemeentelijke minimaregelingen. Daarnaast adviseert, informeert en onderhoudt de Consulent inkomen & huisvesting statushouders contacten met klanten, leveranciers en andere externe partners.

Werkzaamheden

De Consulent inkomen & huisvesting statushouders draagt zorg voor de eigen caseload en de regie daarop. De functie vraagt om een proactieve en samenwerkingsgerichte houding, besluitvaardigheid en de zelfstandige uitvoering van de taken.

De Consulent inkomen & huisvesting statushouders is verantwoordelijk voor de volgende taken:

  • (Participatie) IOAW, gemeentelijke minimaregelingen;
  • Toetst zelfstandig rapporten en beschikkingen aan de wet- en regelgeving;
  • Stelt het recht op de aangevraagde verstrekking en/of voorziening vast;
  • Stelt zelfstandig brieven, rapportages en beschikkingen op;
  • Voert zelfstandig rechtmatig en doelmatigheid (her)onderzoeken uit in samenwerking met handhaving;
  • Voert de wet bestuurlijke boete uit;
  • Stelt zelfstandig (her-)indicaties op;
  • Voert rekenkundige werkzaamheden uit;
  • Voert beeindigingsonderzoeken uit en eventuele invorderingsonderzoeken;
  • Verricht de poortwachter taak/handhaving ter voorkoming van oneigenlijk/misbruik van verstrekkingen en/of voorzieningen;
  • Voert procedures, richtlijnen en regelingen uit op een complex en breed terrein van de participatiewet;
  • Adviseert, informeert en onderhoudt contacten met inwoners en externe partners;
  • Verstrekt voorlichting (doorverwijzing) aan klanten, interne en externe partners over bijstandverlening, voorliggende en hulpverlenende instanties;
  • Draagt bij aan het behalen van de taakstelling huisvesting statushouders; toewijzen van beschikbare woningen aan statushouders en coordineren van de procedure met woningcorporaties en Vluchtelingenwerk;
  • Verricht alle administratieve werkzaamheden die voortvloeien uit de bovenstaande taken.

Eisen

  • (Participatie) IOAW, gemeentelijke minimaregelingen;
  • Toetst zelfstandig rapporten en beschikkingen aan de wet- en regelgeving;
  • Stelt het recht op de aangevraagde verstrekking en/of voorziening vast;
  • Stelt zelfstandig brieven, rapportages en beschikkingen op;
  • Voert zelfstandig rechtmatig en doelmatigheid (her)onderzoeken uit in samenwerking met handhaving;
  • Voert de wet bestuurlijke boete uit;
  • Stelt zelfstandig (her-)indicaties op;
  • Voert rekenkundige werkzaamheden uit;
  • Voert beeindigingsonderzoeken uit en eventuele invorderingsonderzoeken;
  • Verricht de poortwachter taak/handhaving ter voorkoming van oneigenlijk/misbruik van verstrekkingen en/of voorzieningen;
  • Voert procedures, richtlijnen en regelingen uit op een complex en breed terrein van de participatiewet;
  • Adviseert, informeert en onderhoudt contacten met inwoners en externe partners;
  • Verstrekt voorlichting (doorverwijzing) aan klanten, interne en externe partners over bijstandverlening, voorliggende en hulpverlenende instanties;
  • Draagt bij aan het behalen van de taakstelling huisvesting statushouders; toewijzen van beschikbare woningen aan statushouders en coordineren van de procedure met woningcorporaties en Vluchtelingenwerk;
  • Verricht alle administratieve werkzaamheden die voortvloeien uit de bovenstaande taken.

Wensen en competenties

Competenties

  • Proactieve houding
  • Samenwerkingsgerichte houding
  • Besluitvaardigheid
  • Zelfstandige uitvoering van de taken

Organisatie en team

Binnen het team Werk en Inkomen van de gemeente Tytsjerksteradiel.

Gespreksinformatie

Niet bekend

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Deze functie is ingeschaald in schaal 9 cao Gemeenten.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur