Adviseur III

Oldehoofsterkerkhof 2, 8911 DH Leeuwarden, Nederland

Sluit over 4 dagen
Geen maximum 36 Friesland

Begindatum:

1 nov 2025

Einddatum:

31 okt 2026

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

29 sept 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Voor het team juridisch adviseurs zoeken wij een ervaren collega die breed inzetbaar is op de privaatrechtelijke en aanbestedingsrechtelijke vraagstukken binnen het sociaal domein.

Ons team maakt onderdeel uit van de sector Bedrijfsvoering en Advies. De sector richt zich op het gevraagd en ongevraagd adviseren op strategisch, financieel, juridisch, inhoudelijk of organisatorisch niveau. Jouw rol richt zich op het gevraagd en ongevraagd juridisch adviseren. Ons team kenmerkt zich door een informele samenwerking, collegialiteit en een positieve werkhouding.

Ben jij een enthousiaste en proactieve jurist? Denk jij niet in problemen maar juist in oplossingen? Wil jij je dagelijks inzetten voor 130.000 inwoners en ben je op zoek naar een (nieuwe) uitdaging? Dan zijn wij op zoek naar jou!

Opdracht

Het is een functie waarbinnen veel onderwerpen die spelen binnen het sociaal domein voorbij kunnen komen.

Werkzaamheden:

  • Je adviseert en ondersteunt het gemeentebestuur, de directie, het management en medewerkers van
    de dienst op de juridische consequenties van het te ontwikkelen en uit te voeren beleid.

  • Je vertaalt landelijke en/of provinciale ontwikkelingen op juridisch gebied naar de gemeentelijke / plaatselijke situatie

  • Je beantwoordt vragen over en adviseert op het terrein van inkoop, aanbesteding en contracten. Vaak met betrekking tot de Wmo en de Jeugdwet.

  • Je bent een vraagbaak voor de collega’s binnen het juridisch cluster, met name voor complexe vraagstukken met belangenafwegingen.

  • Ook adviseer je over samenwerkingsovereenkomsten, vaststellingsovereenkomsten, aansprakelijkstellingen etc.

  • Je begeleidt complexe interne processen ter voorkoming van juridische procedures en verzorgt juridische ondersteuning bij werkgroepen.

  • Je verricht overige voorkomende (juridische) werkzaamheden. Bijvoorbeeld het vertegenwoordigen van de gemeente bij gerechtelijke procedures.

Kandidaat omschrijving

We zijn op zoek naar een collega die zich graag met de privaatrechtelijke zaken binnen het sociaal domein bezig houdt en zich bewust is van bestuursrechtelijke aspecten die hierbij een rol spelen. Als senior juridisch adviseur heb je een sterk analytisch vermogen, ben je initiatiefrijk en samenwerkingsgericht. Je hebt oog voor verschillende belangen en zoekt hiertussen de balans. Je bent in staat om over je eigen werkveld heen te kijken en doelen te stellen voor de langere termijn. Jij vindt het een uitdaging om je vast te bijten in de meest uitdagende dossiers van de gemeente. Je neemt op een natuurlijke wijze de regie op zo’n complexe casus over van een collega om samen met deze collega te komen tot een constructieve oplossing.

Eisen

  • Beschik je over een afgeronde juridische opleiding op wo-niveau.
  • Heb je affiniteit met en kennis van de werkzaamheden binnen het Sociaal Domein.
  • Heb je minimaal 5-8 jaar juridische werkervaring.
  • Heb je door werkervaring aantoonbare kennis van privaatrecht, waaronder aanbestedings- en contractenrecht, aangevuld met kennis van de Algemene wet bestuursrecht, de Jeugdwet, de Wet maatschappelijke ondersteuning en de Participatiewet.
  • Beschik je over uitstekende mondelinge en schriftelijke communicatievaardigheden en weet daarbij op een positief-kritische manier de juiste toon te gebruiken.
  • Heb je juridische kwaliteit hoog in het vaandel staan.
  • Ben je in staat om zelfstandig bestuurlijk te adviseren en besluitvorming voor te bereiden.
  • Ben je staat om out of the box te denken, mogelijkheden te vinden en deze op een goede manier door de (ambtelijke en) politieke organisatie te leiden; je beperkt je daarbij niet tot enkel je eigen taakveld.

Wensen en competenties

Wensen

Niet bekend

Competenties

  • Sterk analytisch vermogen;

  • Initiatiefrijk;

  • Samenwerkingsgericht;

  • Oog voor verschillende belangen en zoekt hiertussen de balans;

  • In staat om over je eigen werkveld heen te kijken en doelen te stellen voor de langere termijn;

  • Vindt het een uitdaging om je vast te bijten in de meest uitdagende dossiers van de gemeente;

  • Neemt op een natuurlijke wijze de regie op complexe casus over van een collega om samen tot een constructieve oplossing te komen.

Organisatie en team

Werken binnen het Sociaal Domein betekent aan de slag binnen een dynamisch werkterrein en in een open cultuur. De grote inhoudelijke opgaven worden binnen de verschillende sectoren vormgegeven. De sector Bedrijfsvoering & Advies heeft een ondersteunende rol ten opzichte van de andere sectoren van het domein en de directie. Naast het basispakket van ondersteuning van de sectoren levert de sector ook flexibele advisering op zowel strategisch, financieel, juridisch, inhoudelijk of organisatorisch niveau. Het team bestaat uit zes juristen, ieder met een eigen aandachtsgebied. Dit varieert van het toetsen van subsidiebeschikkingen tot het juridisch ondersteunen bij aanbestedingstrajecten en van het toetsen van verordeningen tot het afhandelen van bezwaar- en beroepschriften. Dit alles binnen het werkveld van onderwijs, cultuur, sport, jeugd, inkomen, zorg en gezondheid.

Gespreksinformatie

Eerste gesprekken zijn op donderdag 9 oktober van 08.30 en 12.00. 

Tweede gesprekken zijn op 13 oktober tussen 13.00 en 16.00.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Functietitel: Senior Juridisch Adviseur Sociaal Domein
Aantal uren: 36 uur, 32 uur is ook bespreekbaar (maandag, dinsdag en donderdag zijn fysieke dagen. Overige dagen in overleg thuiswerken)
Vorm: Detachering, geen ZZP
Periode: 1-11-2025 - 31-10-2026

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur