Communicatieadviseur Warmtetransitie en Duurzaamheid

Raadhuisweg 7, 9251 GH Burgum, Nederland

Sluit over 6 dagen
105 24 - 32 per week Friesland

Begindatum:

12 aug 2025

Einddatum:

31 dec 2025

Uren per week:

24 - 32

Publicatiedatum:

3 jul 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Binnen het team HMR, JZ, Inkoop en Communicatie is de gemeente Tytsjerksteradiel op zoek naar een enthousiaste en ervaren Communicatieadviseur op het gebied van Warmtetransitie en Duurzaamheid. 

Als Communicatieadviseur ben je verantwoordelijk voor de communicatie rondom de warmtetransitie en andere projecten binnen het programma Duurzaamheid. Je geeft uitvoering aan het  strategisch communicatieplan. Je vertaalt ambities en opgaven naar heldere, effectieve communicatieactiviteiten. Een deel daarvan voer je zelf uit.

Je adviseert, ondersteunt en faciliteert collega’s binnen het programma Duurzaamheid bij hun communicatie over beleid, ontwikkelingen en behaalde resultaten. Ook werk je nauw samen met projectleiders, de programmamanager Duurzaamheid en adviseer je de wethouder op het gebied van duurzaamheid.

Eén van je concrete taken is het herinrichten van de informatie over duurzaamheid op de gemeentelijke website. Daarnaast vertegenwoordig je de gemeente in communicatienetwerken zoals de Friese Energietafel, het Nationaal Isolatieprogramma en het Landelijk Communicatienetwerk Klimaat.

Je maakt deel uit van het subteam Communicatie en draagt bij aan algemene communicatiewerkzaamheden, zoals het verzorgen van persdiensten tijdens kantooruren.

Deze functie is ingeschaald in schaal 10A Cao Gemeenten.

De aard en inhoud van deze opdracht brengt met zich mee dat er vanuit de Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties (DBA) er een risico bestaat dat er sprake is van een fictieve dienstbetrekking. Zelfstandigen zonder personeel (ZZP’ers, maar ook BV's met enkel een directeur-grootaandeelhouder) kunnen om deze reden niet (rechtstreeks) inschrijven op deze opdracht. Dit kan alleen als zij in dienst zijn bij een detacheringsbureau. Als een zelfstandige zonder personeel of een BV met enkel een directeur-grootaandeelhouder zich inschrijft leidt dit uitsluiting tot van de opdracht. 

Verantwoordelijkheden

De Communicatieadviseur die we zoeken is dus op hoofdlijnen verantwoordelijk voor de uitvoering van de volgende taken:

  • Het uitvoeren van het strategisch communicatieplan voor de warmtetransitie en duurzaamheid;

  • Het vertalen van ambities en opgaven naar effectieve communicatieactiviteiten;

  • Het zelf uitvoeren van (een deel van) de communicatieactiviteiten;

  • Het adviseren, ondersteunen en faciliteren van collega’s binnen het programma Duurzaamheid bij hun communicatie over beleid, ontwikkelingen en resultaten;

  • Het nauw samenwerken met projectleiders en de programmamanager Duurzaamheid;

  • Het adviseren van de wethouder op het gebied van duurzaamheid;

  • Het herinrichten van de informatie over duurzaamheid op de gemeentelijke website;

  • Het vertegenwoordigen van de gemeente in externe communicatienetwerken.

Wij zoeken een Communicatieadviseur die:

  • Politiek sensitief is;

  • Initiatief neemt;

  • Ervan houdt om te werken in een dynamische omgeving waar nog niet alles is vastgelegd;

  • Meerdere ballen tegelijk in de lucht kan houden zonder het overzicht te verliezen;

  • Goed prioriteiten kan stellen;

  • Ervan houdt om ook op kantoor te zijn en graag in teamverband werkt;

  • Interesse heeft in wat er in de samenleving speelt;

  • Op de hoogte is van de ontwikkelingen in het vakgebied.

Eisen

  • U voegt een cv van maximaal 3 pagina's A4 toe. U dient gebruik te maken van het bijgevoegde template en alle gevraagde onderdelen in te vullen.

  • U voegt een motivatiebrief van de kandidaat van maximaal 2 pagina's A4 toe.

  • De kandidaat heeft Hbo-opleiding afgerond op het gebied van Communicatie (blijkt uit CV).

  • De kandidaat heeft minimaal 5 jaar ervaring als Communicatieadviseur (blijkt uit CV).

  • De kandidaat heeft meerdere jaren (minimaal 2 jaar) ervaring als Communicatieadviseur bij een gemeentelijke organisatie (blijkt uit CV).

  • De aard en inhoud van deze opdracht brengt met zich mee dat er vanuit de Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties (DBA) er een risico bestaat dat er sprake is van een fictieve dienstbetrekking. Zelfstandigen zonder personeel (ZZP’ers, maar ook BV's met enkel een directeur-grootaandeelhouder) kunnen om deze reden niet (rechtstreeks) inschrijven op deze opdracht. Als een zelfstandige zonder personeel of een BV met enkel een directeur-grootaandeelhouder zich inschrijft leidt dit uitsluiting tot van de opdracht.

  • De kandidaat is in het bezit van een geldige VOG (maximaal 3 maanden oud en relevant voor de functie) ofwel bereid deze aan te vragen.

Wensen en competenties

Wensen

  • 30 % - Mate van werkervaring binnen een gemeentelijke organisatie (blijkt uit CV).

  • 30 % - Mate van ervaring met persvoorlichting (blijkt uit CV).

  • 20 % - Mate van ervaring met het organiseren van bijeenkomsten en organisatie brede evenementen (blijkt uit CV).

  • 10 % - De kandidaat is minimaal drie dagen per week op kantoor aanwezig

  • 10 % - De kandidaat heeft een positieve houding ten opzichte van de Friese taal, passieve beheersing van de Friese taal is een pré.

Competenties

  • Politiek sensitief is;

  • Initiatief neemt;

  • Ervan houdt om te werken in een dynamische omgeving waar nog niet alles is vastgelegd;

  • Meerdere ballen tegelijk in de lucht kan houden zonder het overzicht te verliezen;

  • Goed prioriteiten kan stellen;

  • Ervan houdt om ook op kantoor te zijn en graag in teamverband werkt;

  • Interesse heeft in wat er in de samenleving speelt;

  • Op de hoogte is van de ontwikkelingen in het vakgebied.

Organisatie en team

Binnen het team HMR, JZ, Inkoop en Communicatie is de gemeente Tytsjerksteradiel op zoek naar een enthousiaste en ervaren Communicatieadviseur op het gebied van Warmtetransitie en Duurzaamheid.

Gespreksinformatie

De kandidaat is inzetbaar vanaf 12 augustus 2025 tot en met 31 december 2025 voor 24 tot 32 uur per week. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend. De opdracht is voor 24 - 32 uur per week. Opdrachtgever heeft de bevoegdheid om gedurende de looptijd van de overeenkomst de inzet te verhogen tot maximaal 36 uren per week waarbij het uurtarief ongewijzigd zal blijven, tenzij partijen bij urenuitbreiding een lager uurtarief overeenkomen vanwege de verhoging van de inzet. Een hoger uurtarief is uiteraard niet mogelijk. Deze urenuitbreiding is optioneel, opdrachtnemer kan hier geen rechten aan ontlenen. Uitbreiding geschiedt in overleg met opdrachtnemer en wordt indien van toepassing nader schriftelijk vastgelegd. Bij inschrijving dient u uit te gaan van het minimaal aantal uren per week. De gesprekken vinden plaats op woensdag 16 juli 2025.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

U voegt een cv van maximaal 3 pagina's A4 toe. U dient gebruik te maken van het bijgevoegde template en alle gevraagde onderdelen in te vullen.

U voegt een motivatiebrief van de kandidaat van maximaal 2 pagina's A4 toe.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via 06 39 84 53 67 / nina.dejong@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur