Bestuurssecretaris

Raadhuisweg 7, 9251 GH Burgum, Nederland

Sluit over 13 dagen
€ 110,00 20 uur per week Friesland

Begindatum:

1 aug 2025

Einddatum:

31 jul 2026

Uren per week:

20 uur per week

Publicatiedatum:

6 jun 2025

Wegens onbetaald verlof van een jaar van de huidige functionaris vullen we graag de functie bestuurssecretaris in voor de periode van een jaar.

Voor tijdelijke vervanging zoeken wij een enthousiaste en ervaren bestuurssecretaris die een belangrijke bijdrage levert aan het verder optimaliseren van het proces rondom collegeadviezen.

Als bestuurssecretaris fungeer je als sparringpartner en rechterhand van de gemeentesecretaris en vorm je de verbindende schakel tussen bestuur, directie en organisatie. Je adviseert het college van B&W, de gemeentesecretaris en de ambtelijke organisatie over beleidsontwikkeling en besluitvormingsprocessen.

In deze rol coördineer en bewaak je het gehele besluitvormingsproces: van agendering en vastlegging tot uitvoering en terugkoppeling. Je toetst college- en raadsvoorstellen op kwaliteit en integraliteit. Daarnaast ondersteun je bij het portefeuillehouders overleg (PFO), waarin de bestuurlijke besluitvorming in samenspraak tussen collegeleden de organisatie wordt voorbereid.

Deze functie is ingeschaald in schaal 11 Cao Gemeenten.

De aard en inhoud van deze opdracht brengt met zich mee dat er vanuit de Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties (DBA) er een risico bestaat dat er sprake is van een fictieve dienstbetrekking. Zelfstandigen zonder personeel (ZZP’ers, maar ook BV's met enkel een directeur-grootaandeelhouder) kunnen om deze reden niet (rechtstreeks) inschrijven op deze opdracht. Als een zelfstandige zonder personeel of een BV met enkel een directeur-grootaandeelhouder zich inschrijft leidt dit uitsluiting tot van de opdracht. 

Wie zoeken wij?

Wij zoeken een positieve en betrokken bestuurssecretaris met een scherp inzicht in bestuurlijke verhoudingen en processen. Je beschikt over bestuurlijke sensitiviteit, bent organisatie- en omgevingsbewust en levert een actieve bijdrage aan het actualiseren en verbeteren van besluitvormingsprocessen. Integriteit en diplomatiek handelen zijn voor jou vanzelfsprekend. Je schakelt moeiteloos tussen verschillende niveaus binnen de organisatie en het bestuur.

Wat ga je doen?

  • Je gebruikt je uitstekende analytisch vermogen om complexe vraagstukken snel te doorgronden:
  • Je gaat effectief om met tegenstrijdige belangen en draagt bij aan het vinden van werkbare oplossingen;
  • Je handelt proactief en speelt in op ontwikkelingen;
  • Je toont flexibiliteit in wisselende omstandigheden en prioriteiten;
  • Je beschikt over een sterk organisatie- en planningsvermogen, waarmee je jouw werkzaamheden efficiënt coördineert.
De kandidaat is inzetbaar vanaf 1augustus 2025 tot en met 31 juli 2026 voor 20 uur per week. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend. De opdracht is voor 20 uur per week. Opdrachtgever heeft de bevoegdheid om gedurende de looptijd van de overeenkomst de inzet te verhogen tot maximaal 36 uren per week waarbij het uurtarief ongewijzigd zal blijven, tenzij partijen bij urenuitbreiding een lager uurtarief overeenkomen vanwege de verhoging van de inzet. Een hoger uurtarief is uiteraard niet mogelijk. Deze urenuitbreiding is optioneel, opdrachtnemer kan hier geen rechten aan ontlenen. Uitbreiding geschiedt in overleg met opdrachtnemer en wordt indien van toepassing nader schriftelijk vastgelegd. Bij inschrijving dient u uit te gaan van het minimaal aantal uren per week. De functie is in de organisatie op basis van de Cao Gemeenten ingeschaald op functieschaal 11. De gesprekken vinden plaats op woensdag 2 juli 2025. Wij vragen hier rekening mee te houden.
U voegt een cv van maximaal 3 pagina's A4 toe.
De kandidaat heeft minimaal aantoonbaar Hbo werk- en denkniveau.
De kandidaat heeft minimaal 3 jaar werkervaring als bestuurssecretaris bij een gemeente of provincie.
De kandidaat heeft aantoonbare ervaring met het werken op bestuurlijk (college) niveau.
De kandidaat is in het bezit van een geldige VOG (maximaal 3 maanden oud en relevant voor de functie) ofwel bereid deze aan te vragen.
De aard en inhoud van deze opdracht brengt met zich mee dat er vanuit de Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties (DBA) er een risico bestaat dat er sprake is van een fictieve dienstbetrekking. Zelfstandigen zonder personeel (ZZP’ers, maar ook BV's met enkel een directeur-grootaandeelhouder) kunnen om deze reden niet (rechtstreeks) inschrijven op deze opdracht. Als een zelfstandige zonder personeel of een BV met enkel een directeur-grootaandeelhouder zich inschrijft leidt dit uitsluiting tot van de opdracht.
40 %
Ruime kennis en ervaring met besluitvormingsprocessen binnen de gemeente en/of provincie.
30 %
De kandidaat is opgeleid in Bestuurs- en Bedrijfskunde.
20 %
De mate van werkervaring met de systemen Corsa en Liber
10 %
De kandidaat verstaat het Fries
Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur