Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente Soest
Logo van Gemeente Soest

Raadsadviseur / Griffier

Raadhuisplein 1, 3762 AV Soest, Nederland

Sluit over 7 dagen

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

28

Publicatiedatum:

19 nov 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 28
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Opdracht

Vanwege ziekteverlof (voor een periode van twee maanden) van de raadsgriffier neemt de huidige plaatsvervangend griffier de taken waar. Wij zijn op zoek naar een plaatsvervangend griffier/raadsadviseur die ook als coach de tijdelijke griffier ondersteunt. Verder ben je trekker van een regionale cursus voor aankomend raadsleden. Het idee is dat je al half december start. Elke donderdagavond zijn er raadsbijeenkomsten waar je bij aanwezig bent.

Werkzaamheden

Even puntsgewijs wat de functie inhoudt:
  • Je primaire focus is advisering en dienstverlening aan de gemeenteraad. Dat doe je door regie te voeren op het bestuurlijk-juridische domein, in samenspraak met de griffier. Denk daarbij aan de voorbereiding van de vergaderingen van de raad en raadswerkgroepen.
  • Je gaat samen met een bevlogen team aan de slag om de griffie verder te ontwikkelen en de raad maximaal in positie te brengen. Daarbij is volop de ruimte voor je ideeen en initiatieven om de ambities van de griffie te verwezenlijken.
  • Je bevordert met je collegas inwonerbetrokkenheid, zodat inwoners aan de raad kenbaar kunnen maken hoe zij denken over de vraagstukken waar de raad over besluit.
  • Je bevordert en bewaakt de kwaliteit van lokale politiek-bestuurlijke besluitvormingsprocessen en doet verbetervoorstellen.
  • Je initieert en bevordert samenwerking met de ambtelijke organisatie, verbonden partijen, inwoners en belanghebbenden.
  • Je herijkt verordeningen en reglementen en stelt memo's, raadsvoorstellen en besluitenlijsten op.
  • Je bereidt bijeenkomsten en vergaderingen voor en zorgt voor adequate ondersteuning aan raadsleden en voorzitters.
  • Je fungeert als informatiemakelaar en coach voor raadsleden en collega's.
  • Je signaleert ontwikkelingen en thema's die de positie en het werk van de raad beinvloeden. Je geeft hierover gevraagd en ongevraagd advies.
  • Je adviseert raadsleden bij het opstellen van vragen, moties en amendementen.
  • Je vervangt de griffier bij afwezigheid. Dat betekent ook dat je de burgemeester in zijn rol als voorzitter van de raad ondersteunt.

Eisen

Vereisten / knock-outcriteria

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in een functie binnen een gemeenteraad, griffie of als bestuursadviseur binnen een overheidsinstelling.
  • Uiterlijk per 15 december beschikbaar en wekelijks op donderdagavond aanwezig bij raadsvergaderingen.

Gunningscriteria

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als griffier (35 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met het opleiden/begeleiden van aankomend raadsleden richting de gemeenteraadsverkiezingen binnen een gemeente (30 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met strategisch advies geven en als schakel fungeren tussen de gemeenteraad en de ambtelijke organisatie, licht dit duidelijk toe in het cv (20 punten);
  • Flexibel inzetbaar buiten kantoortijden om werkbezoeken van de raad bij te wonen en raadswerkgroepen te begeleiden (15 punten).
Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u/ de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Wensen en competenties

Competenties

  • Integer;
  • Communicatief en sociaal vaardig;
  • Zelfstandig.

Organisatie en team

Soest is een moderne, open en betrokken gemeente met een rijke historie. De gemeente bestaat al bijna 1.000 jaar en telt momenteel zon 48.000 inwoners. Het ligt aan de rand van de Utrechtse Heuvelrug, midden in de prachtige natuur van de Soester Duinen, en is rijk aan bossen, heide en weilanden.

Dit is jouw team

De griffie van Soest ondersteunt 29 raadsleden, verdeeld over 10 fracties. Daarnaast zijn er ongeveer 20 fractieassistenten. De griffie wil zich in het komende jaar verder ontwikkelen richting een toekomstbestendige, strategische griffie. Het griffieteam bestaat uit een griffier, een raadsadviseur/plaatsvervangend griffier, een strategisch raadsadviseur communicatie en een raadsondersteuner. Hier vind je informatie over de manier waarop onze gemeenteraad vergadert: https://www.soest.nl/gemeenteraad/raadsvergaderingen

Gespreksinformatie

Beoordeling

Stap 1: Beoordeling CVs op minimumeisen
Een externe administratieve broker beoordeelt de CVs op de minimumeisen in het bovengenoemd profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie vijf (5) CVs die aan de organisatie worden voorgelegd
Een externe administratieve broker beoordeelt de CVs van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde gunningscriteria te beoordelen door een externe administratieve broker. De vijf (5) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de CVs van de kandidaten die door een externe administratieve broker zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria: Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten; Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties. De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste drie kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald. De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geinformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. De opdrachtgever behoudt zich het recht voor om de opdracht niet te gunnen. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Planning

De gesprekken bij de opdrachtgever worden nog ingepland. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen zo spoedig mogelijk bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Functieschaal

Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

CV-eisen

Maximaal 5 paginas, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen

De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma Di Wo Do Vr

Overige informatie

De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen. Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl of met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr