Inspecteur bouwtoezicht

Stadserf 1, 3112 DZ Schiedam, Nederland

Deze inhuuropdracht is verlopen
Geen maximum 36 Zuid-Holland

Begindatum:

1 aug 2025

Einddatum:

1 aug 2026

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

19 jun 2025

Omschrijving

De inspecteur bouwtoezicht is verantwoordelijk voor het afhandelen en de naleving van meldingen en omgevingsvergunningen op grond van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (overgangsrecht Wabo) en per januari 2024 de Omgevingswet en de Wet private kwaliteitsborging, het houden van toezicht op activiteiten gerelateerd aan de Omgevingswet (o.a. het Bouwbesluit 2012 (overgangsrecht) en het Besluit bouwwerken leefomgeving en het nemen van- en opstellen van  handhavingsbesluiten bij het constateren van onrechtmatigheden op grond van die wetgeving. De inspecteur neemt inhoudelijke beslissingen over de veiligheid (voor de omgeving tijdens de uitvoering). De inspecteur geeft technische input bij bezwaar- en beroepsprocedures en gaat hiertoe ook mee naar zittingen bij de rechtbank en de bezwaarschriftencommissie.

De taken van de inspecteur in het kader van de Omgevingswet:

  • beslist over meldingen van start/einde/gewijzigde (bouw)activiteiten dan wel over de aanvang en einde bouw vanuit de private kwaliteitsborging.

  • beoordeelt en beslist tijdens de uitvoering van activiteiten of aan alle voorwaarden van de verleende vergunning, gedane meldingen van activiteiten en geldende regelgeving en verordeningen wordt voldaan.

  • beoordeelt en beslist op het veiligheidsplan, borgingsplan, borgingsinstrument, de risicoanalyse vanuit de private kwaliteitsborging, voert hiertoe een eigen risicoanalyse uit, onderzoekt of er nog extra risico’s zijn  en ziet in de praktijk toe op de naleving van de overeengekomen punten.

  • beslist over verklaringen van ingebruikname van bouwwerken.

  • legt het uitvoeringsproces onder de Omgevingswet, onder bestuursdwang stil bij (al dan niet door de Kwaliteitsborger gemelde) afwijken van het borgingsplan en overige onrechtmatigheden.

Wat de kandidaat mee moet brengen is tenminste de volgende kennis en ervaring:

  • brede kennis en minimaal 5 jaar ervaring op het gebied van toezicht en handhaving ten aanzien van de Omgevingswet, Woningwet, Huisvestingswet en gemeentelijke verordeningen.

  • beschikt over een HBO werk- en denkniveau, door opleiding of door werkervaring verkregen. 

  • zelfstandig, resultaat- en oplossingsgericht en tevens klantgericht werken is een vereiste.

  • ervaring met registratieprogramma SquitXO (oud) en Rx.Mission en gevoel voor digitalisering zijn van belang.

  • beschikt over uitstekende communicatieve- en onderhandelingsvaardigheden.

  • gevoel voor politiek bestuurlijke verhoudingen is belangrijk.

  • een collegiale en pro-actieve instelling en de verbinding kunnen maken met collega’s binnen het team en binnen de gemeentelijke organisatie.

Eisen

  • Akkoord procedure en voorwaarden (o.a. all-in tariefstelling wat betreft reiskosten woon-werk).

  • HBO werk- en denkniveau of verkregen door werkervaring. Dit blijkt uit een afgeronde opleiding en/of een toelichting in het cv

  • Het betreft hier voornamelijk een buitendienstfunctie. Daarom wordt er fysiek op kantoor gewerkt voor overleg/afstemming en worden vanuit kantoor de buiteninspecties opgestart.

Wensen en competenties

  • Opleiding Ambtenaar Bouw- en woningtoezicht (Awb 1 en 2) is een pre

  • Minimaal 5 jaar ervaring op het gebied van toezicht en handhaving ten aanzien van de Wabo, Omgevingswet en gemeentelijke verordeningen

  • Ervaring met registratieprogramma Rx.Mission

  • De kandidaat beschikt over onderstaande competenties. Dit kan worden getoetst in een persoonlijk gesprek. - zelfstandig - resultaat- en oplossingsgericht

    • klantgericht werken

    • uitstekende communicatieve- en onderhandelingsvaardigheden

    • gevoel voor politiek-bestuurlijke verhoudingen

    • een collegiale en pro-actieve instelling -

    • de verbinding kunnen maken met collega’s binnen het team en binnen de gemeentelijke organisatie

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nikki Nowack via 06 43 36 34 25 / nikki.nowack@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur
Oeps! Deze inhuuropdracht is verlopen
Bekijk actieve inhuuropdrachten door op de knop hieronder te klikken of ga door naar de verlopen inhuuropdracht. Het is mogelijk om de verlopen inhuuropdracht te bekijken, maar het is niet meer mogelijk om je in te schrijven.