Coolsingel 40, 3011 AD Rotterdam, Nederland
Begindatum:
5 jan 2026Einddatum:
4 jan 2027Publicatiedatum:
23 dec 2025De Strategisch Adviseur Assetmanagement geeft onafhankelijk advies in verband met de aanbesteding voor een applicatie ten behoeve van assetmanagement voor de openbare ruimte. Verder geeft de adviseur advies over de toepassing en invoering, waarmee de invoering en het gebruik binnen de gemeente Rotterdam toegankelijk wordt gemaakt.
Daarnaast ondersteunt de adviseur de gemeente bij de toepassing en implementatie van het Informatiemodel Beheer Openbare Ruimte versie 2025, waaronder bij de betreffende afdelingen (waaronder Basisinformatie, BOR, Uitvoering werken en Schone Stad).
Je bent expert op het Informatiemodel Beheer Openbare Ruimte (IMBOR 2025), brengt kennis mee over de landelijke ontwikkelingen, en hebt diepgaande kennis en aantoonbare resultaten behaald bij het toepassen van IMBOR bij grote gemeenten in Nederland. Je bent bekend met verschillende assetbeheersysteemen met aantoonbaar een onafhankelijke positie ten opzichte van de marktpartijen. Jij adviseert graag over strategische vraagstukken op het gebied van de assetinformatievoorziening. Je bent een strateeg, adviseur, veranderaar en verbinder in één. Oftewel, een strategisch denker en partner voor cluster, directie en management. Daarnaast ben je onafhankelijk. Jij bent resultaatgericht en voelt een sterke betrokkenheid, niet alleen bij het schrijven van advies maar ook bij het succesvol uitvoeren van implementatietrajecten op het gebied van assetmanagement van de openbare ruimteobjecten.
De Strategisch Adviseur Assetmanagement heeft twee takenpakketten:
De Strategisch Adviseur Assetmanagement is mede veranwoordelijk voor het opleveren van producten en systemen op het gebied van assetmanagement voor de openbare ruimte, aangevuld met advies over de toepassing en invoering, waarmee de invoering en het gebruikt binnen de gemeente Rotterdam toegankelijk wordt gemaakt.
De adviseur is verantwoordelijk voor het geven van expertadvies en het ondersteunen bij het implementeren van van het Informatiemodel Openbare Ruimte (IMBOR), waaronder bij de betreffende afdelingen.
Stadsbeheer is het cluster binnen de Gemeente Rotterdam wat werkt aan resultaat op straat. Aan een openbare ruimte die schoon, veilig en onderhouden is. De medewerkers variëren van rioolreinigers tot toezichthouders, van inspecteurs tot landmeters, van assetmanagers tot projectleiders en van ambtelijk opdrachtgevers tot projectmanagers. Of het nu is via beheer, advies, onderhoud, handhaving of toezicht. De belangrijkste uitdaging is het realiseren van een gezond stedelijk leven voor iedereen. Hierbij spelen vraagstukken als de energietransitie, klimaatadaptatie, circulaire economie, veranderende mobiliteitsvragen en gezondheidsvraagstukken. De groei van de stad leidt tot verdichting en intensiever gebruik van de openbare ruimte bovengronds en ondergronds.
Wij zijn van buiten.
En buiten is van ons allemaal.
Stadsbeheer houdt de Rotterdamse buitenruimte in vorm. Wij zorgen ervoor dat de stad een fijne, veilige en schone stad is om in te wonen, werken en recreëren. We werken gebiedsgericht, met oog voor het ritme van de stad en samen met de Rotterdammers!
Waar wij van zijn
Je staat er misschien niet bij stil, maar de zorg voor de Rotterdamse buitenruimte gaat 24 uur per dag door. Er zijn namelijk talloze wegen die begaanbaar moeten blijven, bruggen die open en dicht moeten gaan en lantaarnpalen die moeten werken. En dan hebben we het nog niet eens gehad over onderwerpen zoals boomverzorging, het reinigen van de stad of het beheer van gemeentelijke begraafplaatsen. Dit doen we allemaal op een zo slim, efficiënt en duurzaam mogelijke manier. Met één doel voor ogen: een nette, schone en veilige stad voor iedereen.
Vakmanschap vinden we belangrijk, gericht op het beste resultaat op straat. Efficiënt, duurzaam en innovatief. Altijd de verbinding zoekend met de behoefte van Rotterdammers, bedrijven en bezoekers. Daar wordt Rotterdam zichtbaar beter van!
De verificatiegesprekken vinden plaats in week 52/1 op locatie of via MS Teams. De kandidaten die het hoogst eindigen in de ranking worden uitgenodigd, met een maximum van 3 kandidaten. De geschatte gespreksduur per gesprek is 30 - 60 minuten. Tijdens het gesprek wordt beoordeeld in welke mate de kandidaat aan het doel van de aanbestedende dienst beantwoordt.
Optie tot verlenging: 2 x 3 maanden
Hybride: In het kader van Anders werken wordt er voornamelijk vanuit huis gewerkt. Voor het vergaderen en digitaal ontmoeten wordt er gebruik gemaakt van MS Teams. Wanneer fysieke aanwezigheid benodigd is vindt dit voornamelijk plaatst op bovengenoemde locatie.
Aantal professionals of FTE: 1
Overig algemeen:
Op basis van de totaalscore op de subgunningscriteria wordt bepaald welke inschrijver de economisch meest voordelige inschrijving heeft gedaan. De weging van de subgunningscriteria is: