Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Provincie Zuid-Holland
Logo van Provincie Zuid-Holland

DOS-2025-0005939 Adviseur aanpak drukfactoren SANE

Zuid Hollandplein 1, 2596 AW Den Haag, Nederland

Sluit over 14 dagen

Begindatum:

2 feb 2026

Einddatum:

1 feb 2027

Uren per week:

24

Publicatiedatum:

23 dec 2025
Opdracht tarief 175Opdracht uren 24

Omschrijving

Omschrijving van de opdracht

Omdat Zuid-Holland van het stikstofslot af moet is er door de provincie in samenwerking met partners een Samenhangende Aanpak Natuurherstel en Economie (SANE) opgesteld. Om de natuurherstel te versnellen is er door de provincie in samenwerking met partners een aanpak drukfactoren ontwikkeld. Deze aanpak richt zich op het terugdringen van drukfactoren in en rond Natura 2000-gebieden, met als doel de natuur weer in balans te brengen. Er liggen al onderzoeksrapporten met voorstellen voor maatregelen. De eerste stap is versnelling bij de aanpak in het gebied rondom de Haven. Daar zijn middelen voor beschikbaar. Voor andere gebieden moet dit parallel worden opgestart. Voor de coördinatie en verdere uitwerking van deze aanpak zoeken we een adviseur aanpak drukfactoren.

Werkzaamheden

De adviseur heeft op hoofdlijnen de volgende werkzaamheden:

  • Afstemmen met interne collega's op de thema's natuur, landbouw, mobiliteit, recreatie en omgevingsbeleid.
  • Voorbereiden van bestuurlijke besluitvorming over de aanpak drukfactoren voor GS en PS.
  • Organiseren van de verbinding en uitwerking met de Zuid-Hollandse Programmatische Landelijke Gebiedsprocessen (ZH-PLG).
  • Analyseren hoe de voorgestelde maatregelen uit onderzoeken het beste uitgevoerd kunnen worden, bijvoorbeeld via gebiedsprocessen of gemeenten.
  • Opstarten van aanvullend beleid, zoals het opstellen van een subsidieregeling.

De adviseur aanpak drukfactoren legt verantwoordelijkheid af aan de Programmamanager SANE.

Eisen

  • Eis 1 Beschikbaarheid: De aangeboden kandidaat is gedurende de periode van 2 februari 2026 tot en met 1 februari 2027 beschikbaar voor 24 uren per week voor de voorbereiding uitvoering en realisatie van het project en is flexibel inzetbaar. De kandidaat moet op datum kunnen starten, of in onderling overleg op een ander te bepalen datum;
  • Eis 2 Vormvereiste CV: De inschrijver heeft de Curriculum Vitae van de kandidaat uitsluitend beschreven in bijgevoegd ‘Invulformulier Kwaliteit DOS-2025-0005939' en toegevoegd in tabblad 'aanmelding' op het aanbestedingsplatform. Alleen CV's die in het aangeboden format worden ingevuld, worden beoordeeld.
  • Eis 3 Vormvereiste invulformulier Kwaliteit: Per subcriterium staat voorgeschreven hoeveel A4 u ervoor mag gebruiken in het ‘Invulformulier Kwaliteit DOS-2025-0005939'. Bevat uw uitwerking meer dan het gestelde maximum aantal pagina's, dan worden de pagina's die meer zijn dan het gestelde maximum niet beoordeeld;
  • Eis 4 Vormvereiste Uurtarief: Bijlage 'Invulformulier Uurtarief DOS-2025-0005939' wordt ingevuld en apart bijgevoegd in tabblad "aanmelding" op het aanbestedingsplatform;
  • Eis 5 Bandbreedte Uurtarief: Het aangeboden uurtarief opgenomen in het 'Invulformulier Uurtarief DOS-2025-0005939' bedraagt minimaal € 125,- en maximaal € 175,- exclusief BTW inclusief alle overige kosten, bijvoorbeeld reis-, verblijf-, telefoon- en parkeerkosten;
  • Eis 6 Kennis en expertise: Uit het 'Invulformulier Kwaliteit DOS-2025-0005939' blijkt minimaal dat de kennis en expertise van de aangeboden kandidaat aantoonbaar en verifieerbaar is (middels opleidingen, cursussen, werkervaring) beschikt over: Eis 6.1 Een afgeronde WO opleiding, Eis 6.2 Aantoonbare kennis van en ervaring met het functioneren van openbaar bestuur binnen een provincie of het rijk, Eis 6.3 Ervaring met stakeholdersmanagement vanuit de overheid, Eis 6.4 Kennis van natuurherstel, het stikstofdossier en de agrarische sector.
  • Eis 7 Verklaring omtrent gedrag (VOGnp): De inschrijver zal in het geval dat deze de opdracht gegund krijgt een VOG van de kandidaat via het aanbestedingsplatform binnen 4 weken na definitieve gunning aanleveren.

Wensen en competenties

Wensen

  • Ervaring met coördinatie van processen binnen een provincie of het rijk (Max. te behalen punten: 20 punten)
  • Mate van ervaring met stakeholdersmanagement vanuit de overheid (Max. te behalen punten: 10 punten)
  • Mate van kennis/ervaring van natuurherstel, het stikstofdossier en de agrarische sector (Max. te behalen punten: 20 punten)
  • Visie op de opdracht en aanpak (Max. te behalen punten: 25 punten)

Competenties

  • Politiek-bestuurlijke sensitiviteit: het vermogen om de politieke en bestuurlijke context waarin je opereert, te begrijpen en daarop adequaat te reageren
  • Communicatie: duidelijk en effectief kunnen communiceren, zowel mondeling als schriftelijk, met diverse doelgroepen
  • Samenwerking: goed kunnen functioneren in teamverband, bijdragen aan een gemeenschappelijk doel en respectvol omgaan met collega's
  • Stakeholder management: positieve relaties opbouwen en onderhouden met betrokkenen, door hun verwachtingen te managen en hun belangen te behartigen
  • Plannen & Organiseren: effectief taken en activiteiten plannen, organiseren en prioriteren
  • Resultaatgerichtheid: gericht zijn op het behalen van gestelde doelen en resultaten
  • Zelfstandigheid: zelfstandig taken kunnen uitvoeren en problemen kunnen oplossen

Organisatie en team

De Provincie Zuid-Holland (hierna 'PZH' en/of ‘opdrachtgever') heeft behoefte aan de inzet van een externe kandidaat voor de opdracht Adviseur aanpak drukfactoren SANE.

Omdat Zuid-Holland van het stikstofslot af moet is er door de provincie in samenwerking met partners een Samenhangende Aanpak Natuurherstel en Economie (SANE) opgesteld. Om de natuurherstel te versnellen is er door de provincie in samenwerking met partners een aanpak drukfactoren ontwikkeld.

Gespreksinformatie

Geplande datum verificatiegesprek: Maandag 12 januari 2026.

Maximaal 3 hoogst scorende kandidaten in de ranking worden uitgenodigd voor een verificatiegesprek. Het gesprek wordt gevoerd door de materiedeskundigen in het beoordelingsteam. Het betreft de volgende functionarissen: programmadirecteur, programmamanager. Als een fysiek Verificatiegesprek door omstandigheden niet mogelijk is, kan het gesprek uitgesteld worden of via "Microsoft Teams" of vergelijkbaar verlopen.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Optie tot verlenging: Telkens met 6 maanden en laatste verlenging tot het einde van het project. Op dit moment is de inschatting dat het einde van het project in Q4 van 2027 zal zijn.

Hybride: Geen verdere informatie

Aantal professionals of FTE: 1

Overig algemeen:

Met de inwerkingtreding van de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties en het vervallen van de VAR-verklaring is er risico ontstaan bij aanbestedende diensten met betrekking tot schijnzelfstandigheid en de afdracht van belastingen. Om dit risico te beperken vraagt PZH bij inzet van ZZP'ers de modelovereenkomst te ondertekenen door de in te zetten ZZP'er.

In dit kader stelt PZH nadrukkelijk dat:
a) Opdrachtnemer als zelfstandige werkzaamheden verricht en expertise heeft op het gebied van de voorliggende verder omschreven werkzaamheden en bereid is deze buiten dienstbetrekking ten behoeve van de opdrachtgever te verrichten;
b) Als gevolg van het voornoemde geen hierarchische aansturing zal plaatsvinden;
c) Opdrachtnemer over eigen apparatuur beschikt voor de uitvoering van zijn/haar werkzaamheden;
d) Opdrachtgever en opdrachtnemer uitsluitend met elkaar wensen te contracteren op basis van een overeenkomst van opdracht in de zin van artikel 7:400 e.v. BW;
e) Opdrachtgever en opdrachtnemer uitdrukkelijk niet beogen een arbeidsovereenkomst aan te gaan in de zin van artikel 7:610 e.v. BW;
f) Opdrachtgever en opdrachtnemer uitdrukkelijk niet beogen een aanstelling in dienst van Opdrachtgever in de zin van artikel 1 Ambtenarenwet jo. B.1 CAP tot stand te laten komen.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nikki Nowack via nikki.nowack@kbenp.nl of met Sybren Hindriks via sybren.hindriks@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: di, wo, do, vr
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr