Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente Alphen aan den Rijn
Logo van Gemeente Alphen aan den Rijn

Begeleider transitie naar ontwikkelend beheren

Stadhuisplein 1, 2405 SH Alphen aan den Rijn, Nederland

Sluit over 11 dagen

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

24

Publicatiedatum:

22 dec 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 24

Omschrijving

Vraagstelling/opdracht

Begeleiding van het transitieplan ontwikkelend beheren bij Team Beheer Openbare Ruimte, meer specifiek het helpen uitvoeren van de plannen van aanpak die hiervoor zijn opgesteld. De uitvoering wordt gedaan in samenwerking met het Team Beheer Openbare Ruimte (BOR).

Aanleiding

Met het vaststellen van de Beheervisie Openbare Ruimte 2025-2035 ‘Ontwikkelend Beheren’ is er een nieuw werkkader voor Team Beheer Openbare Ruimte. Dit betekent dat het team in de komende jaren een flinke ontwikkeling door zal maken. In het transitieplan ‘implementatie Ontwikkelend Beheren’ is hiervoor een aanpak beschreven. Een uitdagende factor is om de teamleden hier actief bij te betrekken, terwijl sommige leden van het team terughoudend zijn om nieuwe manieren van (samen)werken te omarmen. Per onderdeel zijn plannen van aanpak uitgewerkt, met verschillende kartrekkers. Er is in 2025 al gestart met de uitvoering van sommige van deze plannen van aanpak, waaronder het opstellen van een Integraal Beheerplan Openbare Ruimte (IBOR).

Wat we zoeken

Wij zoeken een begeleider voor het verder implementeren van het concept Ontwikkelend Beheren binnen Team Beheer Openbare Ruimte. Je doet dit in nauwe afstemming met de Teammanager Beheer Openbare Ruimte. Te realiseren onderdelen zijn:

  1. Uitvoeren van het transitieplan ‘ontwikkelend beheren’. Het doel daarbij is om het transitieplan te realiseren, zodanig dat Team Beheer uiteindelijk zelfstandig het concept van Ontwikkelend Beheren kan uitvoeren.
  2. Realiseren van professioneel assetmanagent volgens de transitie-aanpak die volgt uit de Beheervisie Openbare Ruimte ‘Ontwikkelend Beheren’.
  3. Begeleiden van de assetbeheerders voor hun eigen asset, volgens de werkwijze die is beschreven in het IBOR-plan
  4. De leiding nemen bij het opbouwen van de beheerprocessen in het Groenbeheer. Daarvoor werk je direct samen met de groenbeheerders en overige belanghebbenden bij het groenbeheer in de organisatie. Onderdeel is ook het aanscherpen van samenwerkingsafspraken met de buitendienst (Langeroode).
  5. Opvolgen van de conclusies en adviezen in de Benchmark, waaronder het samen met betrokkenen opstellen en verduidelijken van werkafspraken, rollen en functieprofielen in Team Beheer.
  6. Coachen van de (junior) integraal assetbeheerder in zijn taken, waaronder doorontwikkeling van de Beheertafel en deelproject Assetdata op orde.
  7. Financiële sturing verder inrichten, waaronder budgettering, bewaking van de voortgang, verantwoording in rapportages en bijdragen aan de P&C-producten.
  8. Advisering van de teammanager Beheer Openbare Ruimte.

Het beoogde resultaat bestaat uit afgeronde producten, die aansluiten op de Beheervisie Openbare Ruimte. Je werkt zelfstandig en zorgt zelf voor afstemming met alle betrokkenen. Opdrachtgever en opdrachtnemer hebben periodiek overleg om de voortgang van het project te bespreken en wanneer nodig bij te sturen. Opdrachtnemer maakt voor de uitvoering van zijn taken gebruik van eigen middelen (laptop en telefoon). De werkzaamheden worden zelfstandig uitgevoerd, volgens eigen werktijden en zelf te bepalen werklocatie. Opdrachtnemer zal regelmatig op kantoor aanwezig zijn voor overleggen, werksessies en afstemming.

Eisen

Vereisten / knock-outcriteria

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met de systematiek van assetmanagement in de openbare ruimte, motiveer duidelijk in de werkervaring;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als programmamanager of adviseur in een gemeentelijk organisatieonderdeel gericht op beheer van de openbare ruimte;
  • Aantoonbare werkervaring bij tenminste 1 gemeentelijke organisatie als adviseur met het zelfstandig begeleiden van verandertrajecten;
  • Afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor in de richting van civiele techniek;
  • Uiterlijk beschikbaar per 5 januari 2026 voor 24 uur per week;

Wensen en competenties

Wensen (Gunningscriteria)

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als programmamanager of adviseur in een gemeentelijk organisatieonderdeel gericht op beheer van de openbare ruimte (30 punten);
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met de systematiek van assetmanagement in de openbare ruimte, omschrijf duidelijk in het CV (25 punten);
  • Aantoonbare werkervaring bij tenminste 3 gemeentelijke organisaties als adviseur met het zelfstandig begeleiden van verandertrajecten (20 punten);
  • Afgeronde opleiding op minimaal wo bachelor in de richting van civiele techniek (10 punten);
  • Een door de kandidaat zelf geschreven motivatie, toegeschreven op de functie (15 punten).

Competenties

Je hebt eerder eindverantwoordelijkheid gedragen in verbeterprocessen in een gemeentelijk organisatieonderdeel gericht op beheer van de openbare ruimte. Je bent in staat om zelfstandig (beheer)plannen op te stellen, daarbij het hele team te betrekken, en dit effectief af te stemmen met interne en externe stakeholders, waaronder het gemeentebestuur. Lef en doelgericht zijn zichtbaar in je handelen. Daarbij heb je steeds het strategische doel voor ogen in relatie met de gemeentelijke en maatschappelijke belangen. Je bent tactisch en strategisch goed onderlegd en beschikt over bestuurlijke sensitiviteit. Je betrekt van nature de collega’s in de veranderprocessen, en zorgt daarbij voor draagvlak.

  • Strategisch;
  • Omgevingsbewust;
  • Politiek- bestuurlijke sensitiviteit;
  • Besluitvaardig;
  • Resultaatgericht;
  • Verbinder;
  • Communicatief sterk.

Organisatie en team

Organisatie
Wij zijn een 100.000 plus gemeente, onderdeel van het regionaal samenwerkingsverband Holland Rijnland en deelnemer aan de G40. In de groen-blauwe stad midden in het Groene Hart vind je een unieke combinatie van stedelijke projecten en ruimtelijke vraagstukken in een landelijk gebied. 132,5 km², waarvan 6 km² water en 8 kernen, midden in het Groene Hart: dat is Alphen aan den Rijn. 

De gemeentelijke organisatie heeft een platte structuur. De organisatie wordt aangestuurd door een concerndirectie (met ieder hun eigen portefeuille) met direct daaronder teammanagers en opgavemanagers. 
Proberen, experimenteren en in de praktijk ontwikkelen. Wij zijn Gemeente Alphen aan den Rijn. Bij ons is het leuk werken. We leveren toonaangevende dienstverlening en zijn een wendbare organisatie. Dat wil zeggen dat we meebewegen met de ontwikkelingen in de maatschappij en continu vernieuwen. We leren door te doen. Samenwerkingsgericht, resultaatgericht, klantgericht en veranderingsbereid zijn onze kerncompetenties. Met elkaar werken we samen voor het beste resultaat voor onze inwoners.

Gespreksinformatie

Beoordeling

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de CV’s van de kandidaten die door de administratieve partner zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria:

  • Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten;
  • Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste drie kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

Planning

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op week 1. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 6 januari 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Optie tot verlenging: Optie tot verlenging: 1x 12 maanden

Hybride: De werkzaamheden worden zelfstandig uitgevoerd, volgens eigen werktijden en zelf te bepalen werklocatie. Opdrachtnemer zal regelmatig op kantoor aanwezig zijn voor overleggen, werksessies en afstemming.

Aantal professionals of FTE: 1 persoon

Overig algemeen:

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 12.

Fee administratieve partner
De administratieve partner brengt voor deze opdracht geen fee in rekening bij de winnende leverancier.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi);
  • Bring Your Own Device; in alle gevallen faciliteert de gemeente de laptop, mobiel dient zelf te worden meegebracht.
  • Beroepsaansprakelijkheid voor €250.000 euro per aanspraak: Nee

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Ernst Schoneveld via ernst.schoneveld@kbenp.nl of met Nikki Nowack via nikki.nowack@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, do, vr
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr