Stadhuisplein 1, 2405 SH Alphen aan den Rijn, Nederland
Begindatum:
Z.S.M.Einddatum:
-Publicatiedatum:
22 dec 2025Begeleiding van het transitieplan ontwikkelend beheren bij Team Beheer Openbare Ruimte, meer specifiek het helpen uitvoeren van de plannen van aanpak die hiervoor zijn opgesteld. De uitvoering wordt gedaan in samenwerking met het Team Beheer Openbare Ruimte (BOR).
Met het vaststellen van de Beheervisie Openbare Ruimte 2025-2035 ‘Ontwikkelend Beheren’ is er een nieuw werkkader voor Team Beheer Openbare Ruimte. Dit betekent dat het team in de komende jaren een flinke ontwikkeling door zal maken. In het transitieplan ‘implementatie Ontwikkelend Beheren’ is hiervoor een aanpak beschreven. Een uitdagende factor is om de teamleden hier actief bij te betrekken, terwijl sommige leden van het team terughoudend zijn om nieuwe manieren van (samen)werken te omarmen. Per onderdeel zijn plannen van aanpak uitgewerkt, met verschillende kartrekkers. Er is in 2025 al gestart met de uitvoering van sommige van deze plannen van aanpak, waaronder het opstellen van een Integraal Beheerplan Openbare Ruimte (IBOR).
Wij zoeken een begeleider voor het verder implementeren van het concept Ontwikkelend Beheren binnen Team Beheer Openbare Ruimte. Je doet dit in nauwe afstemming met de Teammanager Beheer Openbare Ruimte. Te realiseren onderdelen zijn:
Het beoogde resultaat bestaat uit afgeronde producten, die aansluiten op de Beheervisie Openbare Ruimte. Je werkt zelfstandig en zorgt zelf voor afstemming met alle betrokkenen. Opdrachtgever en opdrachtnemer hebben periodiek overleg om de voortgang van het project te bespreken en wanneer nodig bij te sturen. Opdrachtnemer maakt voor de uitvoering van zijn taken gebruik van eigen middelen (laptop en telefoon). De werkzaamheden worden zelfstandig uitgevoerd, volgens eigen werktijden en zelf te bepalen werklocatie. Opdrachtnemer zal regelmatig op kantoor aanwezig zijn voor overleggen, werksessies en afstemming.
Je hebt eerder eindverantwoordelijkheid gedragen in verbeterprocessen in een gemeentelijk organisatieonderdeel gericht op beheer van de openbare ruimte. Je bent in staat om zelfstandig (beheer)plannen op te stellen, daarbij het hele team te betrekken, en dit effectief af te stemmen met interne en externe stakeholders, waaronder het gemeentebestuur. Lef en doelgericht zijn zichtbaar in je handelen. Daarbij heb je steeds het strategische doel voor ogen in relatie met de gemeentelijke en maatschappelijke belangen. Je bent tactisch en strategisch goed onderlegd en beschikt over bestuurlijke sensitiviteit. Je betrekt van nature de collega’s in de veranderprocessen, en zorgt daarbij voor draagvlak.
Organisatie
Wij zijn een 100.000 plus gemeente, onderdeel van het regionaal samenwerkingsverband Holland Rijnland en deelnemer aan de G40. In de groen-blauwe stad midden in het Groene Hart vind je een unieke combinatie van stedelijke projecten en ruimtelijke vraagstukken in een landelijk gebied. 132,5 km², waarvan 6 km² water en 8 kernen, midden in het Groene Hart: dat is Alphen aan den Rijn.
De gemeentelijke organisatie heeft een platte structuur. De organisatie wordt aangestuurd door een concerndirectie (met ieder hun eigen portefeuille) met direct daaronder teammanagers en opgavemanagers.
Proberen, experimenteren en in de praktijk ontwikkelen. Wij zijn Gemeente Alphen aan den Rijn. Bij ons is het leuk werken. We leveren toonaangevende dienstverlening en zijn een wendbare organisatie. Dat wil zeggen dat we meebewegen met de ontwikkelingen in de maatschappij en continu vernieuwen. We leren door te doen. Samenwerkingsgericht, resultaatgericht, klantgericht en veranderingsbereid zijn onze kerncompetenties. Met elkaar werken we samen voor het beste resultaat voor onze inwoners.
Beoordeling
Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de CV’s van de kandidaten die door de administratieve partner zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria:
De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste drie kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.
Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.
Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op week 1. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 6 januari 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.
Optie tot verlenging: Optie tot verlenging: 1x 12 maanden
Hybride: De werkzaamheden worden zelfstandig uitgevoerd, volgens eigen werktijden en zelf te bepalen werklocatie. Opdrachtnemer zal regelmatig op kantoor aanwezig zijn voor overleggen, werksessies en afstemming.
Aantal professionals of FTE: 1 persoon
Overig algemeen:
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 12.
Fee administratieve partner
De administratieve partner brengt voor deze opdracht geen fee in rekening bij de winnende leverancier.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr
Overige informatie