Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente Leidschendam-Voorburg
Logo van Gemeente Leidschendam-Voorburg

Interim Informatiemanager

Kon. Wilhelminalaan 2, 2264 BM Leidschendam, Nederland

Sluit over 11 dagen

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

20 dec 2025
Opdracht tarief 120Opdracht uren 32 - 36

Omschrijving

Opdracht

De interim informatiemanager verbindt organisatie, informatie en ICT en fungeert als strategisch sparringpartner voor management en directie. De opdracht richt zich op het versterken van informatiemanagement, het begeleiden van verandertrajecten en het realiseren van concrete verbeteringen in informatievoorziening en digitalisering. De focus ligt hierbij op het domein Ruimte, waar de informatiemanager optreedt als accounthouder en adviseert over prioritering binnen het organisatieportfolio.

Werkzaamheden en verantwoordelijkheden:
Je bent werkzaam binnen het team informatiemanagement en werkt nauw samen met de afdelingen in het Ruimtelijk domein. Daarnaast stem je af met de andere domeinen (Sociaal, Dienstverlening en Interne Organisatie). Binnen de organisatie is de afgelopen periode stevig geïnvesteerd in organisatie- en domeinarchitectuur als kader voor een veilig, toekomstbestendig IT-landschap. Je adviseert stakeholders op tactisch en strategisch niveau en geeft leiding aan kleinere projecten en activiteiten op het gebied van informatievoorziening en ICT. Daarnaast coördineer je, in samenhang met de beheerorganisatie, de realisatie van afgesproken resultaten. Je werkt projectmatig, verbindt domeinoverstijgende processen en weet draagvlak te creëren binnen een netwerk van interne specialisten, zoals BI- en functioneel beheerders, en externe leveranciers.

Je bent een verbindende en energieke professional die overzicht bewaart, deadlines als uitdaging ziet en met sterke adviesvaardigheden bijdraagt aan de verdere doorontwikkeling van de informatievoorziening binnen de organisatie.

Eisen

  • Minimaal een afgeronde hbo bachelor opleiding in de richting van informatiemanagement, ICT of bedrijfskunde;
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als informatiemanager binnen een gemeentelijke organisatie;
  • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met verandermanagement en digitaliseringstrajecten;
  • Beschikbaar per medio januari 2026 voor gemiddeld 32 tot 36 uur per week;
  • Maximaal uurtarief van €120,- exclusief BTW en inclusief fee Flextender en reiskosten woon-/ werkverkeer;

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met verandermanagement en digitaliseringstrajecten binnen een overheidsorganisatie (25 punten);
  • Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring als informatiemanager binnen een gemeentelijke organisatie (30 punten);
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met het opzetten of begeleiden van datagedreven werken, dashboards en sturingsinformatie voor management (15 punten);
  • Aantoonbare certificeringen LEAN Six Sigma green/ yellow belt, ITIL/BISL Foundation en Prince 2 (15 punten);
  • Minimaal een aantoonbaar afgeronde hbo bachelor opleiding Business & IT (15 punten).

Competenties

  • Visie en strategisch inzicht – Overziet samenhang tussen organisatie, informatie en technologie;
  • Resultaatgerichtheid – Brengt plannen tot uitvoering en levert concrete producten op;
  • Leiderschap & coaching – Stuurt professionals en projectteams effectief aan;
  • Organisatiesensitiviteit – Beweegt zich soepel binnen bestuurlijke en ambtelijke context;
  • Communicatieve kracht – Verbindt stakeholders en creëert draagvlak.

Organisatie en team

Organisatie

Leidschendam-Voorburg is een sociale en ondernemende gemeente met ruim 75.000 inwoners. We werken met zo’n 680 mensen aan de gezamenlijke ambitie om ons te ontwikkelen naar een wendbare en sensitieve organisatie. We stellen onze inwoners en maatschappelijke opgaven centraal en zijn een zelfbewuste samenwerkingspartner voor de lokale en regionale partners. We doen dat door verbinding te maken, vertrouwen te geven en verantwoordelijkheid te nemen.
De lijnen zijn kort, we kennen elkaar en we weten wat er speelt. We werken informatie gestuurd, klantgericht en er is veel ruimte voor initiatief. We bieden onze medewerkers de faciliteiten om hybride te werken. Dit maakt het mogelijk om te werken waar en wanneer dat het beste past bij het type werk dat we doen.

Afdeling

Stap in de wereld van Informatiemanagement, ICT Service en Onderzoek (IISO), waar innovatie en samenwerking samenkomen! Ons dynamische team omvat twee krachtige teams: informatiemanagement (inclusief informatiebeveiliging, business intelligence en onderzoek) en ICT Service (beheer). Met meer dan 65 toegewijde medewerkers - inclusief externe experts - zetten we ons in voor het leveren van hoogwaardige diensten. Onder leiding van onze CIO en twee gepassioneerde teamleiders streven we naar succes en vooruitgang. Achter de schermen staat ons ondersteunende team klaar, met een mix van talenten waaronder een Adviseur Kwaliteit en Proces, CISO, deliverymanager en een financieel medewerker. Kortom, bij IISO krijg je niet alleen een baan, maar word je onderdeel van een bruisende gemeenschap die vooroploopt in de wereld van informatietechnologie en -beveiliging!

Gespreksinformatie

Beoordelingsprocedure

Stap 1: Beoordeling CV’s op knock-outcriteria 
Een administratieve partner beoordeelt de CV’s op de knock-outcriteria die in de marktplaatsuitvraag worden omgeschreven. Kandidaten die voldoen aan de knock-outcriteria worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld. 

 Stap 2: Selectie CV’s 
Een administratieve partner beoordeelt de CV’s van de kandidaten die voldoen aan de knockoutcriteria in onderlinge vergelijking op de gunningscriteria uit de marktplaatsuitvraag. De (maximaal) tien kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde gunningscriteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek 
Leidschendam-Voorburg beoordeelt de CV’s van de tien geselecteerde kandidaten in onderlinge vergelijking op de volgende criteria. 
  1. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
  2. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.
De (minimaal 2) kandidaten die op basis van deze criteria als beste worden beoordeeld, worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek. 

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt nader getoetst in hoeverre de geselecteerde kandidaten voldoen aan de competenties uit de marktplaatsuitvraag. Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort kan stap drie van de beoordeling worden herhaald. 

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar ons oordeel het beste voldoet aan het gevraagde profiel in de marktplaatsuitvraag. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund.

Leidschendam-Voorburg behoudt zich het recht voor om de opdracht niet te gunnen. 

Planning

De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op maandag 5 januari 2026. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 2 januari 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Optie tot verlenging: Mogelijk maar nog niet bekend

Hybride: We bieden onze medewerkers de faciliteiten om hybride te werken. Dit maakt het mogelijk om te werken waar en wanneer dat het beste past bij het type werk dat we doen.

Aantal professionals of FTE: 1

Overig algemeen:

Functieschaal

Deze functie is ingedeeld in functieschaal 14.

CV-eisen

Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen

De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: ma-vr

Overige informatie

De gemeente kan om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) verzoeken. ‘Bring your own device’ is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop cq iPad.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Onze adviseurs staan je graag persoonlijk te woord op maandag t/m vrijdag tussen 09:00 en 17:00 uur. Je kunt jouw vraag alvast stellen via de contactpagina of kom terug op een ander tijdstip!
Opdracht Adviseur