Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente Pijnacker-Nootdorp
Logo van Gemeente Pijnacker-Nootdorp

Programmamanager Businesspark Haaglanden

Oranjeplein 1, 2641 EZ Pijnacker, Nederland

Sluit over 11 dagen

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

16

Publicatiedatum:

20 dec 2025
Opdracht tarief 115Opdracht uren 16

Omschrijving

Opdracht

De opdrachtnemer voert zelfstandig het Jaarplan 2026 uit en realiseert de doelstellingen van de stichting. Dit omvat onder andere het coördineren van het werkteam en de front-office van accountmanagers en beleidsmedewerkers, uitvoeren en evalueren van Werkalliantie-afspraken, organiseren van bijeenkomsten, themabijeenkomsten en bedrijfsbezoeken, onderhouden van contacten met stakeholders en partners, het fungeren als eerste aanspreekpunt voor huisvestingsvraagstukken, intensiveren van samenwerking met Werklandschappen van de Toekomst, verkennen van de regionale werkkaart, uitwerken van de regionale profilering van bedrijventerreinen, en het opstellen van het Jaarverslag/Jaarrekening 2025 en het Jaarplan en de begroting 2027. De opdrachtnemer bepaalt zelf de wijze en het tijdstip van uitvoering binnen de afgesproken kaders en deadlines.

De opdracht is afgerond wanneer alle geplande activiteiten en acties uit het Jaarplan 2026 zijn uitgevoerd, de documenten zijn opgeleverd en de resultaten van samenwerking en netwerkactiviteiten zijn gedocumenteerd.

Werkzaamheden omvatten:

  • Uitvoering geven aan het Jaarplan 2026.
  • Uitvoering en evaluatie van afspraken in de Werkalliantie.
  • Organiseren van bijeenkomsten en bedrijfsbezoeken voor betrokken stakeholders.
  • Fungeren als eerste aanspreekpunt voor huisvestingsvraagstukken van bedrijven.
  • Organiseren van themabijeenkomsten voor kennisdeling.
  • Verantwoordelijk voor communicatie & marketing van de stichting.
  • Intensiveren van samenwerking met Werklandschappen van de Toekomst.
  • Verkennen van een regionale werkkaart.
  • Uitwerken van regionale profilering van bedrijventerreinen.
  • Opstellen van Jaarverslag/Jaarrekening 2025.
  • Opstellen van Jaarplan en begroting 2027.

Eisen

Vereisten / knock-outcriteria

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi);
  • ‘Bring your own device’ is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop c.q. iPad. De kandidaat maakt bij de start van de opdracht zijn/haar telefoonnummer bekend;
  • De beroepsaansprakelijkheidsverzekering en de aansprakelijkheidsverzekering bedrijven biedt qua verzekerde hoedanigheid, inhoudelijk dekking aan minimaal de opdrachtwaarde van de opdracht;
  • Beschikbaar per uiterlijk 19 januari 2026 voor gemiddeld 16 uur per week;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met publiek-private samenwerkingen;
  • Aantoonbare werkervaring met samenwerkingsprocessen waarbij de belangen van diverse stakeholders in acht worden genomen;

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 7 jaar met programma- en projectmanagementmethodieken en –technieken, zowel in publieke als private context, benoem dit in het cv (35 punten);
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar als programmamanager binnen een gemeentelijke organisatie (25 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met het organiseren van bijeenkomsten en overleggen ten behoeve van kennisdeling  (15 punten); 
  • Uurtarief maximaal €115,- inclusief reiskosten woon-werkverkeer, parkeerkosten en fee administratieve partner / exclusief btw (15 punten);
  • Beschikt over een breed netwerk binnen Haaglanden, MRDH, Provincie Zuid-Holland (10 punten).

Competenties

  • Resultaatgericht;
  • Bestuurlijke en politieke sensitiviteit.

Organisatie en team

Organisatie
Stichting Businesspark Haaglanden
Stichting Businesspark Haaglanden is een samenwerkingsverband van zeven gemeenten (Den Haag, Zoetermeer, Rijswijk, Delft, Leidschendam-Voorburg, Pijnacker-Nootdorp en Midden-Delfland) dat zich richt op het toekomstbestendig maken van bedrijventerreinen in de regio Haaglanden. Het doel van de stichting is het versterken van regionale samenwerking op het gebied van bedrijfshuisvesting, om bedrijven te behouden en aan te trekken en daarmee werkgelegenheid in de Haagse regio te stimuleren.

Ruimte in de Randstad is schaars, ook voor werken. Samen werken wij aan thema’s die bedrijventerreinen transformeren naar Werklandschappen van de toekomst: duurzame, aantrekkelijke locaties waar bedrijven zich kunnen vestigen en uitbreiden. De stichting faciliteert kennisdeling tussen gemeenten en stimuleert de transitie naar duurzamere terreinen.

In 2025 lag de focus op het bepalen van de koers en het vormgeven van de Werkalliantie (een uitvoeringsgerichte samenwerking tussen Businesspark Haaglanden en Industrieschap Plaspoelpolder). Voor 2026 is een concreet jaarplan opgesteld dat uitgevoerd moet worden.

Gespreksinformatie

De (maximaal) vijf kandidaten die het beste scoren op de gunningscriteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend.

Pijnacker-Nootdorp beoordeelt de CV’s van de vijf geselecteerde kandidaten in onderlinge vergelijking op de volgende criteria:

  1. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
  2. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De (minimaal 2) kandidaten die op basis van deze criteria als beste worden beoordeeld, worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling).

In het selectiegesprek wordt nader getoetst in hoeverre de geselecteerde kandidaten voldoen aan de competenties uit de marktplaatsuitvraag. Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort kan stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op maandag 5 januari 2026 van 12.00 uur tot 13.00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 2 januari 2025 bericht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Optie tot verlenging: 2x 12 maanden

Hybride: Geen verdere informatie

Aantal professionals of FTE: 1

Overig algemeen:

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 12. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: in overleg.

Overige informatie
- De gemeente zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) verzoeken.
- ‘Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi)’.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Onze adviseurs staan je graag persoonlijk te woord op maandag t/m vrijdag tussen 09:00 en 17:00 uur. Je kunt jouw vraag alvast stellen via de contactpagina of kom terug op een ander tijdstip!
Opdracht Adviseur