Logo van Gemeente Rijswijk
Logo van Gemeente Rijswijk

Omgevingsmanager Bogaard stadscentrum

Generaal Spoorlaan 2, 2283 GM Rijswijk, Nederland

Sluit over 14 dagen

Begindatum:

19 jan 2026

Einddatum:

19 jan 2027

Uren per week:

16

Publicatiedatum:

19 dec 2025
Opdracht tarief 120Opdracht uren 16
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Opdracht Omgevingsmanager Bogaard stadscentrum

De herontwikkeling van Bogaard stadscentrum is inmiddels steeds verder in uitvoering. Na de oplevering van The Minister (2023) en The Beatrix (2025), zijn nu The Orchard I en II en Hof van Rijswijk in volle gang. De overige projecten zijn in voorbereiding. Daarom is nu ook de grootschalige aanpak van de herinrichting openbare ruimte in voorbereiding. Dit houdt in dat er veel afstemming nodig is tussen de verschillende partijen en uitvoeringsprocessen.

Als omgevingsmanager ben je integraal verantwoordelijk voor de afstemming met bewoners, ondernemers, ontwikkelaars en andere belanghebbenden. Ook initieer en bevorder je samenwerking en creëer draagvlak tussen en met partijen. Daarbij stel je alles in het werk om (onbekende) bezwaren te voorkomen. Je bent gewend om te werken in een multidisciplinair krachtenveld, waarbij er soms sprake is van tegengestelde belangen.

Gelet op de fase van uitvoering heb je ook een belangrijke rol in de technische afstemming van en tussen projecten. Denk hierbij aan de controle op de BLVC plannen en afstemming over bouwstromen. Je bent een intermediair tussen de projectorganisatie en de stakeholders in de omgeving van de projecten en organiseert en ondersteunt mede de inspraak- en participatie. Samen met de projectmanager zorg je voor goede informatieverstrekking en advisering zowel intern (bestuurlijk) als extern.

Omdat er meerdere partners in het gebied samenwerken en er veel zaken lopen is het belangrijk dat je het gebied en de partijen goed kent en snel kan schakelen. In Rijswijk werken we hybride, maar verwachten in deze rol dat je regelmatig op locatie bent.

Als omgevingsmanager lever je de volgende resultaten:

  • Je bent verantwoordelijk voor de conditionering van complex projecten: van maatwerkvoorschriften tot omgevingsdialoog;

  • Je levert rapportages van participatiemomenten;

  • Je draagt zorg voor actieve afstemming met stakeholders verzorgd/ relatienetwerk onderhouden (verzorgt stakeholdersmanagement). Daarbij bemens je ook het infocentrum om geïnteresseerden te woord te staan;

  • Je organiseert en levert alle informatie via de juiste kanalen. Je bent verantwoordelijk voor het bijhouden van de bouwapp en het opstellen en delen van de nieuwsbrief;

  • Je creëert draagvlak bij bewoners, ondernemers, ontwikkelaars en andere belanghebbende voor de gebiedsontwikkeling;

  • Je werkt samen met de centrummanager zodat er een goede balans is tussen de ontwikkeling van nieuwbouw en het bestaande stadscentrum.

Om deze resultaten te leveren verzorg je integraal de communicatie en participatie met bewoners, ondernemers, ontwikkelaars en andere belanghebbenden. Je adviseert de projectleiding, management en bestuur over het proces van het project in inspraak en bestuurlijke vaststelling. De resultaten sluiten aan bij de projectresultaten voor Bogaard stadscentrum. Ook zorg je, in overleg met de projectmanager Bogaard stadscentrum, voor de goede afstemming met de lopende projectontwikkelingen.

Gezagsverhouding

Jij bepaalt als professional hoe je het werk inricht en welke activiteiten nodig zijn om de beoogde doelen te behalen. Hiervoor zorg je voor afstemming met de projectmanager en de vakspecialisten. Ook de momenten waarop je werkt bepaal jezelf, hierover vindt wel afstemming plaatst zodat zowel intern als extern voor een zo optimaal mogelijke samenwerking en afstemming tussen hetgeen jij levert en wat anderen leveren.

Je werkt in een omgeving met bewoners, ondernemers, ontwikkelaars en andere belanghebbenden. Zij zijn niet altijd in de gelegenheid om tijdens kantooruren contact te hebben. Dat is een gegeven en daar dien jij in je planning en uitvoering rekening mee te houden.
Vanwege bedrijfsveiligheid wordt bij de gemeente Rijswijk gewerkt met bedrijfsmaterialen van de organisatie. Deze dien je te gebruiken.

Eisen

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 7 jaar als Omgevingsmanager bij gebiedsontwikkeling en/of gebiedstransformaties in de randstad met minimaal 1.000 woningen en/of bedrijvigheid (duidelijk weergegeven in het cv);

  • Minimaal gemiddeld 1 dag in de week op locatie/infocentrum/kantoor indien nodig ook in avond of weekend (vanwege participatiemomenten en bestuurlijke overleggen). Dinsdagmiddag beschikbaar op het infocentrum. Overige tijd is vrij invulbaar;

  • Minimaal een afgeronde hbo bachelor opleiding;

  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 6 jaar met het opstellen en beoordelen van BLVC- en inhuisplannen, duidelijk weergeven in het cv;

  • Uurtarief maximaal € 120,- excl btw en inclusief Fee en reiskosten woon-werk verkeer, werk-werkverkeer én parkeerkosten.

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal een afgeronde HBO bachelor opleiding in de richting van Ruimtelijke Ontwikkeling of Bestuurskunde met specialisatie Omgevingswet of Communicatie(wetenschappen) Communicatie;
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als Adviseur Gebiedsontwikkeling / Omgevingsmanager in de afgelopen 10 jaar;
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 7 jaar met het organiseren van inspraak- en participatietrajecten binnen ruimtelijke ontwikkelingsprojecten bij een gemeente;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare wervaring met het opstellen en beoordelen van BLVC- en inhuisplannen, duidelijk weergeven in het cv;
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring binnen een overheidsinstelling in de afgelopen 10 jaar;
  • Aantoonbaar netwerk in de regio binnen het ruimtelijk of bestuurlijk domein, waarmee je direct kunt schakelen bij jouw start van het project, licht dit duidelijk toe in het cv.

Competenties

  • Samenwerkingsgerichtheid;
  • Zelfstandig;
  • Initiërend/Proactief;
  • Adviesvaardig;
  • Klantgericht en communicatief;
  • Omgevingsbewust;
  • Creatief en organisatievermogen;
  • Bestuurlijke sensitiviteit.

Organisatie en team

Gemeente Rijswijk

De gemeente Rijswijk bestaat uit ongeveer 600 collega’s. Onze stad groeit. Er komen steeds meer inwoners bij. Ons dienstenpakket wordt groter en veranderingen gaan steeds sneller. Hierdoor zijn wij als organisatie volop in beweging. Jouw ideeën en kennis kunnen we hierbij goed gebruiken.

In onze organisatie:

  • Ben jij welkom met jouw ideeën en kennis;

  • Stimuleren wij een inclusieve (werk)cultuur.

Lees hier wat onze collega’s zelf vertellen over onze gemeente: https://www.rijswijk.nl/boegbeelden

Gespreksinformatie

Beoordeling

Stap 1: Beoordeling CV’s op minimumeisen
Administratieve partner beoordeelt de cv’s op de Vereisten / Knock-outcriteria in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de Vereisten / Knock-outcriteria in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling

Stap 2: Selectie 5 CV’s die aan de organisatie worden voorgelegd
Administratieve partner beoordeelt de CV’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door administratieve partner”.

De 5 kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de CV’s van de kandidaten die door administratieve partner zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria:

  • Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten;

  • Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste drie kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. De opdrachtgever behoudt zich het recht voor om de opdracht niet te gunnen. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Planning

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op maandag 12 januari 2026 12:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 8 januari 2026 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Optie tot verlenging: 3x 6 maanden

Hybride: In Rijswijk werken we hybride, maar verwachten in deze rol dat je regelmatig op locatie bent. Minimaal gemiddeld 1 dag in de week op locatie/infocentrum/kantoor indien nodig ook in avond of weekend (vanwege participatiemomenten en bestuurlijke overleggen). Dinsdagmiddag beschikbaar op het infocentrum. Overige tijd is vrij invulbaar;

Aantal professionals of FTE: 1 professional

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal Schaal 11.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Overige informatie

  • De gemeente kan om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) verzoeken.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Ernst Schoneveld via ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, do, vr