Senior Inkomensconsulent Intake – Levensonderhoud / Kwaliteitsmedewerker

Coolsingel 40, 3011 AD Rotterdam, Nederland

Sluit over 3 dagen
85 Zuid-Holland

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 mrt 2026

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

11 aug 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Ook doorleenconstructies zijn niet toegestaan.

Waar ben jij van?
Jij bent van het echte mensenwerk. Elke Rotterdammer telt voor jou mee! Jij bent iemand die energie krijgt van mensen verder helpen, dit doe je graag face to face op één van onze mooie locaties. Je gaat in gesprek met burgers, luistert, vat samen en vraagt door. Door jouw passie voor het vak voelen mensen zich gehoord en gezien.

Jouw functie
Als Rotterdam willen we er zijn voor mensen die een steuntje in de rug nodig hebben om werk en inkomen te vinden. Jij hebt daarom passie om Rotterdammers in hun basisbehoefte te voorzien. Je kan een luisterend oor bieden en een klantsituatie adequaat analyseren, zodat je de hulpvraag van de burger én je collega’s van het Jongerenloket goed in beeld kunt brengen. Je rechtvaardigheid en rechtmatigheid is in balans met inlevingsvermogen waardoor je rekening kan houden met de individuele situatie van de burger. Communiceren met mensen met uiteenlopende achtergronden is voor jou geen probleem. Je denkt in oplossingen en bent behulpzaam. Je kan een pittig gesprek voeren, maar blijft de menselijke maat in het oog houden.

Dit ga je doen:

Je wordt ingezet op de afdeling intake in de rol van senior inkomensconsulent met focus op de afhandeling van aanvragen levensonderhoud.

  • Je behandelt zelfstandig aanvragen Participatiewet, zowel voor jongeren als voor 27+ of Bijzondere Bijstand. Onder ‘behandelen’ valt: onderzoeken, toetsen, beoordelen, interpreteren, gegevens verzamelen en controleren (zo nodig met gesprekken), tijdig beslissen over toekenning of afwijzing van een aanvraag/voorziening/uitkering, de hoogte berekenen en de duur bepalen, gegevens verwerken in geautomatiseerde systemen en dossiers completeren. Deze werkzaamheden vallen binnen de functie van kwaliteitsmedewerker en zijn daardoor meer gericht op uitvoerende taken;

  • Je verstrekt tijdig voorschotten op basis van wet- en regelgeving en draagt zorg voor de verrekening met of terugvordering van de uitkering;

  • Je behandelt zelfstandig aanvragen studietoeslag

  • Je herkent verdachte situaties, waarin rechtmatigheid mogelijk in het geding komt, beslist of aanvullend onderzoek nodig is en kan dergelijke vraagstukken zelfstandig, adequaat oplossen;

  • Je rapporteert over onderzoeksbevindingen op basis van analyse van gegevens conform wet- en regelgeving;

  • Je bent tijdens de aanvraagprocedure voor de burger hun contactpersoon bij de gemeente. Deze contacten kunnen schriftelijk, telefonisch of face-to-face plaatsvinden;

  • Je haalt informatie bij werkzoekenden op over hun persoonlijke inkomens-, woon- en vermogenssituatie, zo nodig via persoonlijk contact;

  • Je informeert de werkzoekenden over de voortgang en het al dan niet toekennen van een uitkering;

  • Je verstrekt, indien van toepassing, informatie over voorliggende voorzieningen;

  • Je herkent crisissituaties van werkzoekenden en bepaalt passende interventie, zorgt waar nodig voor een adequate doorverwijzing naar relevante (externe) partijen of instanties;

  • Je werkt nauw samen met de afdeling WERK (of MO, Jongerenteam), zodat dienstverlening van WERK en INTAKE naadloos op elkaar aansluiten. 

Jouw profiel

Jij weet wat nodig is en durft verantwoordelijkheid te nemen. Je neemt initiatief werkt planmatig en structureert je eigen werkproces, maakt een planning met realistische doelen en behoudt het overzicht. Daarnaast werk je integer en haal en geef je informatie aan doelgroepen over hun persoonlijke inkomenssituatie. Dit doe jij door je te verdiepen in de situatie of vraag van de burger. Klantgerichtheid staat voorop tijdens het toetsen en beoordelen van de vraagstukken die de burger bij jou neerlegt.

Je bent besluitvaardig ook bij conflicterende belangen. Je bent communicatief vaardig en weet als geen ander hoe het is om onder tijdsdruk beslissingen te nemen of neemt een standpunt in zodra de belangrijkste informatie voorhanden is. Je bent een kei met het opvoeren, invoeren, bewerken en autoriseren van gegevens in uitkeringssystemen. Als resultaatgerichte collega laat je zien dat je jouw caseload zelfstandig beheert. Je werkt graag samen met collega’s binnen en buiten je team en zij zijn op hun beurt blij met jouw flexibiliteit. Je bent stressbestendig en stelt bij een hoge werkdruk collega’s binnen jouw team gerust door kalm op te treden. Want je weet als geen ander hoe je onder tijdsdruk prioriteiten blijft stellen.

Eisen

  • Je hebt minimaal een afgeronde hbo-opleiding;

  • Je hebt in de afgelopen 10 jaar minimaal 5 jaren werkervaring opgedaan als Inkomensconsulent in het domein Inkomen en levensonderhoud aanvragen afgehandeld – en sindsdien heb jij je kennis up-to-date gehouden. Dit zal worden beoordeeld tijdens het verificatiegesprek;

  • Je hebt werkervaring met het systeem Suwinet;

  • Je hebt werkervaring opgedaan met Basisregistratie Personen (BRP), met name data raadplegen en vertalen naar wat dit betekent in de uitvoering van de Participatiewet;

  • Je hebt werkervaring met het voeren van gesprekken met klanten/burgers;

  • Je hebt de training Participatiewet: Algemene kennis van de wet, boete en maatregelen, belastingen en toeslagen afgerond;

Wensen en competenties

Wensen

  • Je hebt een afgeronde hbo-opleiding in een van de volgende richtingen: Rechten, Sociaal Juridische Dienstverlening, Maatschappelijke Dienstverlening.

  • Je hebt werkervaring met het uitvoeren van het Rotterdams beleid;

  • Je hebt een training/opleiding Inkomensconsulent, of Klantmanager maar dan wel Inkomen afgerond;

  • Je hebt een training Juridisch rapporteren afgerond;

  • Je hebt een training gesprekstechnieken afgerond;

  • Je hebt een training omgaan met emotie en agressie afgerond;

  • Je hebt minimaal zes maanden werkervaring met het systeem Socrates.

Specifiek met het afhandelen aanvragen, voorschotverlening terugvorderen van uitkeringen en het invoeren van financiële mutaties opgedaan in de afgelopen 5 jaar.

Competenties

  • Niet bekend

Organisatie en team

Onze organisatie

Werken voor de gemeente Rotterdam is werken voor een stad die zichzelf steeds opnieuw uitvindt. Die bekend staat als innovatief en internationaal. Een stad ook met complexe vraagstukken en grote maatschappelijke opgaven. In deze voorhoede werk jij, voor en samen met meer dan 620.000 Rotterdammers. Bij zo’n stad hoort een eigentijdse overheid. Wij bieden je ruimte en kansen om Rotterdam en daarmee jezelf vooruit te blijven helpen. 

Op de afdeling Intake van het cluster Werk en Inkomen zijn processen en werkzaamheden ondergebracht die allemaal gerelateerd zijn aan het aanvragen van een uitkering en/of een tegemoetkoming in kosten. Als een Rotterdammer zich bij ons meldt voor een bijstandsuitkering dan bieden wij zo snel mogelijk inkomenszekerheid. Wij bepalen of er recht bestaat op een uitkering, of dat er mogelijk sprake kan zijn van een andere voorliggende voorziening (WW, WIA enz.). Tegelijkertijd starten wij de dienstverlening in relatie tot arbeids-re-integratie op. De werkcoaches doen dit in nauwe samenwerking met de inkomensconsulenten. De afdeling Intake is volop in ontwikkeling. Haar, tot nog toe backoffice ingerichte proces, verschuift zich meer en meer naar het frontoffice. In het nieuwe proces kan klantcontact face-to-face op de korte termijn belangrijk worden en ook op wisselende locaties van de gemeente in Rotterdam plaatsvinden. De belangrijkste uitdagingen van afdeling Intake voor dit jaar én het komende jaar zijn:

  • Herziening van het aanvraagproces;

  • Ontwikkelen en implementeren van een bredere Intake, d.w.z. in samenwerking met Werk en Cluster MO kijken naar verschillende leefgebieden van de klant;

  • Passende dienstverlening aan werkzoekenden en het ontwikkelen en implementeren van een ICT-applicatie (Thomas), die Intake daarbij kan helpen;

  • Werkplezier, gezonde werkdruk, zinvolle bijdrage aan doelstellingen in een veranderende organisatie.

De afdeling Intake bestaat uit zes teams met inkomensconsulenten en in ieder team een manager. Een aantal inkomensconsulenten hebben de functie senior. Senioren zullen je voornamelijk (op kantoor) gaan inwerken.

Gespreksinformatie

De kandidaten die aangeboden zijn in de inschrijvingen die het hoogst eindigen in de ranking worden uitgenodigd voor een verificatiegesprek. Dit zijn maximaal 12 kandidaten.

Geschatte gespreksduur per gesprek: 30 minuten

Tijdens het gesprek wordt beoordeeld in welke mate de kandidaat aan het doel van de aanbestedende dienst beantwoord.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Hybride werken: Ja

Inschrijver kan 2 kandidaten aanbieden. Elke inschrijving is bedoeld voor één kandidaat. Inschrijver dient per kandidaat een aparte offerte in te dienen.

Om een extra inschrijving aan te maken klikt u in het linkermenu op ‘Offerte’. Vervolgens kunt u rechtsonderin op ‘extra offerte’ klikken. Houd er rekening mee dat u de offertes per stuk moet indienen.

Op basis van de totaalscore op de subgunningscriteria wordt bepaald welke inschrijver de economisch meest voordelige inschrijving heeft gedaan. De weging van de subgunningscriteria is:

  • 30 % prijs

  • 70 % kwaliteit

De weging van de afzonderlijke vragen is weergegeven in de vragenlijst.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur