Junior Bouwinspecteur Concepten - cluster SO

Coolsingel 40, 3011 AD Rotterdam, Nederland

Sluit over 6 dagen
73 Zuid-Holland

Begindatum:

15 nov 2025

Einddatum:

1 jun 2026

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

3 okt 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Omschrijving van de opdracht

Je werkt op de afdeling Bouw- en Woningtoezicht in een dynamische en uitdagende omgeving. Je toetst of aan geldende wet- en regelgeving wordt voldaan in de uitvoering. Je participeert vanuit je kennis en ervaring aan projecten van de afdeling of het cluster die bijdragen aan een verbetering van het vergunningenproces.

Jouw taken en verantwoordelijkheden:

  • Het behandelen van informatieverzoeken en conceptaanvragen;

  • Het voeren van overleg met interne en externe partners;

  • Ondersteunen van bouwinspecteurs bij het behandelen van omgevingsvergunningen, waaronder:

  • toetsen vergunningsvrij;

  • toetsen aan bestemmingsplan;

  • legesverordening.

Kandidaat omschrijving

Jij bent van bouwen aan een wereldstad. Rotterdam is volop in ontwikkeling met als doel een aantrekkelijke en veilige woonstad voor iedereen te creëren. Als belangrijke schakel in het traject van initiatief tot uiteindelijke realisatie ben jij adviseur voor initiatiefnemers en aanvragers op het vergunningenproces.

Eisen

  • Je hebt minimaal een afgeronde hbo-opleiding in de richting van Bouwkunde.

  • Je hebt ABW1 gevolgd;

  • Je hebt meer dan 1 jaar werkervaring binnen de bouw, opgedaan in de afgelopen 2 jaar;

  • Je hebt kennis van actuele regelgeving, zoals Omgevingswet en BBL.

Wensen en competenties

Weging
Op basis van de totaalscore op de subgunningscriteria wordt bepaald welke inschrijver de economisch meest voordelige inschrijving heeft gedaan.

De weging van de subgunningscriteria is:

  • 20 % prijs

  • 80 % kwaliteit

De weging van de afzonderlijke vragen is weergegeven in de vragenlijst.

Wensen

  • Je hebt minimaal 1 jaar werkervaring als werkvoorbereider, bouwplantoetser of in vergelijkbare functies, opgedaan in de afgelopen 4 jaar;

  • Je hebt ervaring in het lezen van bouwtekeningen. Dit wordt beoordeeld tijdens het verificatiegesprek;

  • Je hebt werkervaring met het aanvragen van omgevingsvergunningen.

  • Je hebt werkervaring met Ari/Boso.

Competenties

Wij zijn op zoek naar een enthousiaste collega die het vakgebied leuk vindt. Iemand die zelfstandig kan werken, maar tegelijkertijd ook goed kan samenwerken om tot een passend onafhankelijk besluit te komen. Dit vraagt om goede communicatieve vaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling. Je neemt een proactieve houding aan, wat bijvoorbeeld naar voren komt bij acties die voortvloeien uit vergaderingen. Binnen deze rol dien je standvastig te zijn en een goed analytisch vermogen te hebben om verbanden te kunnen leggen. Je bent flexibel, kan omgaan met onverwachte gebeurtenissen en hebt een collegiale werkhouding waarbij je je verantwoordelijk voelt voor het gemeenschappelijke teamresultaat. Daarnaast vind je het leuk om met wetgeving een bijdrage te leveren aan de mooiste stad van Nederland.

Organisatie en team

Organisatie

Stadsontwikkeling bouwt aan een sterke economie en een aantrekkelijke woonstad, met hart voor Rotterdam en de mensen die er komen, wonen en werken. Wij initiëren en begeleiden ruimtelijke en economische investeringen in Rotterdam. Daarbij zijn wij zowel publiek ontwikkelaar als kwaliteitsbewaker. Met gericht verkeersbeleid en een duurzame infrastructuur houden we Rotterdam bereikbaar. Door regels te handhaven zorgen we dat Rotterdammers veilig en aangenaam kunnen wonen. En met ons vastgoed huisvesten wij belangrijke publieke diensten en voorzieningen. Stadsontwikkeling geeft - samen met private en publieke partners - vorm aan de stad en houdt de stad in vorm.

De afdeling

De afdeling Bouw- en Woningtoezicht is verantwoordelijk voor het verlenen van en toezicht houden op diverse vergunningen. Het belangrijkste werkproces betreft de vergunningen op basis van de Omgevingswet voor de onderdelen bouwen, slopen en asbest. De afdeling is ook procesmatig verantwoordelijk (niet inhoudelijk) voor de besluiten over de overige aangevraagde omgevingsvergunningen. Dit betreft vooral de vergunningen en meldingen voor milieu, gebruik, kap en inrit. Daarnaast worden overige vergunningen verleend zoals splitsing, onttrekking, standplaats, promotie en vergunningen op basis van de Leegstandswet. In alle werkprocessen wordt de klant centraal gesteld. 

Het motto van de afdeling is “Vergunning in 1 dag”. Hierdoor is het accent in werkzaamheden verlegd van het toetsen en controleren na ontvangst van de aanvraag naar het leveren van advies op de inhoud en het proces voordat een aanvraag is ingediend. Daarmee is de afdeling veel meer onderdeel geworden van de andere werkprocessen binnen Stadsontwikkeling. Om deze taken te verrichten wordt gebruik gemaakt van de expertise die bij de verschillende specialisten op de afdeling aanwezig is. De afdeling werkt volledig digitaal.

Gespreksinformatie

Data voor verificatiegesprek
Week 41/42

Verificatiegesprek
De kandidaten die aangeboden zijn in de inschrijvingen die het hoogst eindigen in de ranking worden uitgenodigd voor een verificatiegesprek. Dit zijn maximaal 3 kandidaten.

Geschatte gespreksduur per gesprek: 30 - 60 minuten.
Tijdens het gesprek wordt geverifieerd of de kandidaat aan de eisen en wensen bij deze opdracht voldoet. Hierbij kan gebruik gemaakt worden van een casus.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Hybride werken: Ja

Aanvullende informatie

  • Thuiswerkbeleid:  
    In overleg, minimaal 2 dagen per week op het kantoor aanwezig.

  • Verlengingsopties:
    2x 6 maanden

  • Tariefrange:  
    €64 - €73

  • Verhouding prijs/kwaliteit:  
    20% - 80%

  • Detavast:
    Kosteloze overname is mogelijk na 12 maanden inhuur.

Let op!: 
Geen ZPP, ook doorleenconstructies zijn niet toegestaan.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via 06 39 84 53 67 / nina.dejong@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur