Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

Unitmanager Toezicht en Handhaving

Stadhuisplein 1, 2711 EC Zoetermeer, Nederland

Sluit over 8 dagen
105 36 Zuid-Holland

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

3 okt 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Opdrachtomschrijving

In deze leidinggevende functie ben je, samen met jouw collega unitmanager, verantwoordelijk voor onze handhavers (ruim 35 Fte) en stuur je direct 2 ploegen aan. Zij zijn het visitekaartje van de gemeente in de stad. Als unitmanager ben je verantwoordelijk dat zij hun werk zo goed mogelijk kunnen doen en draag je zorg voor de vormgeving en uitvoering van het jaarprogramma Handhaving en vertaal je het strategische beleid naar tactisch operationeel niveau en zorg je met de ploegsenioren- ervoor dat onze handhavers daar in de stad zijn waar zij het meeste verschil kunnen maken. Op basis van het (jaarlijks vast te stellen) integrale handhaving programma draag je zorg voor een effectieve en efficiente toezicht en handhaving ten aanzien van de openbare ruimte en de leefbaarheid.

Werkzaamheden

  • Leidinggeven aan de ploegsenioren en de handhavers met een specialisatie, zoals Alcoholwet, ondermijning en wijken;
  • Operationaliseren en evalueren van het werkplan en complexe handhaving inspanningen;
  • Afstemmen en samenwerken met de overige handhavende instanties zoals de politie;
  • Bedenken en uitvoeren van toezichtprojecten, het maken van projectbeschrijvingen en zorgdragen voor uitvoering;
  • Het verbeteren van de effectiviteit en kwaliteit;
  • Managen en coaching, met name gericht op het lerend en kritisch vermogen van de ploegsenioren;
  • Actieve bijdrage in MT van team handhaving;
  • Afstemmen met collegas van andere domeinen binnen de gemeente.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi);
  • De aangeboden kandidaat heeft in de afgelopen 6 maanden niet 3 overeenkomsten met een totale duur van 24 maanden gehad bij de opdrachtgever. (Dit criterium is niet van toepassing op kandidaten die een vast dienstverband hebben bij de uitlenende partij.)
  • Maximum uurtarief van 105,- inclusief reiskosten woon-werkverkeer en fee Flextender / exclusief btw;
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar met het aansturen van een team handhaving;
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar binnen de domeinen: Alcoholwet, ondermijning of wijken.

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal een afgeronde hbo bachelor opleiding;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar met het aansturen van een team handhaving;
  • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar binnen de domeinen: Alcoholwet, ondermijning of wijken;
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met coaching binnen dynamische teams;
  • Maximum tarief van 105,- inclusief reiskosten woon-werkverkeer en fee Flextender / exclusief btw (met voorkeur voor uurtarief tussen de 80,- en 90,-).

Competenties

  • Oplossingsgericht;
  • Zelfstandig;
  • Organiserend vermogen;
  • Bewust risico gestuurd werken;
  • Omgevingsbewust;
  • Politiek sensitief;
  • Daadkrachtig;
  • Flexibel;
  • Onder druk kunnen presteren;
  • Teamplayer.

Organisatie en team

Organisatie

Iedereen die bij de gemeente werkt, bouwt direct of indirect en uit volle overtuiging mee aan Zoetermeer. Door heldere keuzes te maken, verbindingen te leggen en uit te gaan van ieders eigen kracht zien we de stad mooier en beter worden. We zijn trots op het resultaat van vandaag en bouwen aan de resultaten van morgen. Samen, open, flexibel en lerend creeren we oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Groot en klein, voor de stad en de mensen, voor nu en de toekomst We zien mogelijkheden, benutten kansen en maken ruimte voor ideeen en initiatief. Met hart voor de stad samen bouwen aan het Zoetermeer van vandaag en morgen. Dat is de misse waar wij voor gaan!

Afdeling

De afdeling Veiligheid, Vergunningen en Handhaving (VVH) heeft als missie: De afdeling VVH werkt dienstverlenend, omgevingsbewust en professioneel vanuit een regisseursrol met betrekking tot veiligheid en vergunningverlening, toezicht en handhaving op het gebied van wet- en regelgeving voor bouw, milieu, APV en bijzondere wetten.

Binnen de afdeling Veiligheid, Vergunningen en Handhaving (VVH) bestaat uit vier teams:

  • Team Leefomgeving, Bouwen en Wonen;
  • Team Juridische Zaken, Beleid en Advies;
  • Team Preventie & Interventie;
  • Team Handhaving.

Gespreksinformatie

Planning

De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op donderdag 16 oktober 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 15 oktober 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Uitvoeringsvoorwaarde

Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en gemeente Zoetermeer mag geen arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van de gemeente Zoetermeer. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). Conform de aangepaste afspraken rondom payrolling voor gemeenten, is het niet mogelijk op te reageren via een payroll constructie.

Beoordeling

Stap 1: Beoordeling CV's op minimumeisen
De externe administratieve broker beoordeelt de CVs op de minimumeisen in het bovengenoemd profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie tien (10) CV's die aan de opdrachtgever worden voorgelegd
De externe administratieve broker beoordeelt de CVs van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde gunningscriteria te beoordelen door de externe administratieve broker. De tien (10) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de CVs van de tien geselecteerde kandidaten in onderlinge vergelijking op de volgende criteria: Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties. De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten (minimaal 2) worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald. De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geinformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Schaal

Deze opdracht is ingedeeld in Schaal 10 (nieuwe structuur).

CV-eisen

  • Maximaal 5 paginas, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen

De opdracht wordt uitgevoerd op de volgende werkdagen: maandag t/m vrijdag.

Overige informatie

  • Een Verklaring omtrent het Gedrag (VOG) is een vereiste.

Meer informatie

Vragen kunnen ingediend worden tot woensdag 8 oktober 2025, 09:00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden uiterlijk op vrijdag 10 oktober 2025 gepubliceerd op de website van de externe administratieve broker. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij de externe administratieve broker. De reactietermijn van deze aanvraag duurt tot maandag 13 oktober 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur