Coolsingel 40, 3011 AD Rotterdam, Nederland
Begindatum:
12 mei 2025Einddatum:
12 nov 2025Uren per week:
32-40Publicatiedatum:
28 apr 2025Waar ben jij van?
Jij bent van het fiscaal juridisch vertegenwoordigen van de gemeente Rotterdam. Als jurist bij de afdeling burgerzaken en belastingen zorg jij dat doormiddel van gevraagd en ongevraagd advies de gemeente een goede juridische vertegenwoordiging heeft.
Jouw functie
Als jurist van het team Juridische Zaken en Financiën vertegenwoordig je de organisatie in fiscaal juridische aangelegenheden en voer je verweer in beroepszaken, zowel ter zitting bij de Rechtbank, het Gerechtshof als bij de Hoge Raad. Je belangrijkste taak is het behandelen van beroepszaken over naheffingsaanslagen parkeren waarbij je:
Optreedt als gemachtigde in hoofdzakelijk fiscaal juridische procedures;
Als procesjurist verantwoordelijkheid neemt voor de procedurele gang van zaken in (gerechtelijke) procedures;
Een uitstekende kennis hebt van de geldende procedurele regels en daarnaar handelt;
Bijdraagt aan een efficiënte oplossing van geschillen;
Naar een goede reputatie streeft bij de rechtsprekende macht;
Je de gemeente presenteert op een zakelijke en correcte manier.
Jouw profiel
Je hebt een goed analytisch vermogen en je ziet de samenhang tussen een probleem en andere werkgebieden en ziet de samenhang met de context van het probleem. Je bent klantgericht en in staat je eigen en andermans werkzaamheden te benoemen in concrete doelen, stelt meetpunten en mijlpalen en concretiseert werkprocessen. Je bent gericht op samenwerken en op de lange termijn relatie en evalueert de kwaliteit van de dienstverlening of geleverde producten. Je voelt je verantwoordelijk voor het doen nakomen van gemaakte afspraken op teamniveau en spreekt anderen en zichzelf hierop aan. Je bent daarnaast in staat de eigen koers of handelswijze door te voeren, ook als dit op weerstand stuit en dit gevolgen heeft voor anderen, oftewel; je stimuleert anderen tot onafhankelijkheid. Je bent in het bezit van goede communicatieve vaardigheden en je neemt in een gesprek het initiatief en luistert actief, vat samen, vraagt na bij de ander en maakt gevoelens bespreekbaar. Je bent in staat om zelfstandig en op eigen initiatief oplossingen te vinden voor veranderingen in je werk of werkwijze.
Eisen
Je hebt een afgeronde wo-opleiding Nederlands recht, aangevuld met specialisatie fiscaal juridische vakken;
Je hebt minimaal 2 jaar ervaring in een juridische functie op het gebied van gemeentelijke heffingen;
Je hebt aantoonbaar ervaring met vertegenwoordiging bij de rechtbank met betrekking tot fiscale procedures.
Wensen
Je bent flexibel met betrekking tot inzetbaarheid. Je kunt je schikken naar de planning van zittingen bij de rechtbank;
Je hebt minimaal 3 jaar ervaring in een juridische functie op het gebied van gemeentelijke heffingen;
Je hebt aantoonbare expertise in de afhandeling van procedures is het kader van naheffingsaanslagen parkeren;
Je hebt in de afgelopen twee jaar minimaal 10 verweerschriften opgesteld in het kader van parkeerbelasting;
Je hebt in de afgelopen twee jaar minimaal 10 zittingen bijgewoond, waarbij je de gemeente hebt vertegenwoordigd.
De afdeling
Eén van de drie afdelingen binnen de directie Burgerzaken en Belastingen is de afdeling Expertise & Belasting Innen. Deze afdeling bestaat uit vier teams, met heel diverse werkzaamheden. Ons team heet Juridische Zaken en Financiën. In dit team worden bezwaar- en beroepsprocedures gevoerd, wordt de jaarlijkse cyclus van belastingverordeningen gecoördineerd en worden de financiën van de hele directie gemonitord. Er werken ruim 25 professionals in dit team.
Onze organisatie
De directie Burgerzaken en Belastingen is de backoffice van cluster Dienstverlening. Hier wordt zorggedragen voor de voorbereiding van uitgifte van bijvoorbeeld paspoort, ID-kaart en rijbewijzen. Ook gemeentelijke belastingaanslagen worden hier verzorgd, van het verzenden van de aanslag tot aan het innen.
Procedure
Weging
Op basis van de totaalscore op de subgunningscriteria wordt bepaald welke inschrijver de economisch meest voordelige inschrijving heeft gedaan. De weging van de subgunningscriteria is:
30 % prijs
70 % kwaliteit
De weging van de afzonderlijke vragen is weergegeven in de vragenlijst.
Verificatiegesprek
De kandidaten die aangeboden zijn in de inschrijvingen die het hoogst eindigen in de ranking worden uitgenodigd voor een verificatiegesprek. Dit zijn maximaal 5 kandidaten.
Geschatte gespreksduur per gesprek: 30 - 60 minuten
Tijdens het gesprek wordt beoordeeld in welke mate de kandidaat aan het doel van de aanbestedende dienst beantwoord.
Inschrijvingen
Inschrijver kan 1 kandidaat aanbieden.