Coolsingel 40, 3011 AD Rotterdam, Nederland
Begindatum:
15 dec 2025Einddatum:
14 dec 2026Publicatiedatum:
21 nov 2025In deze functie ben je het eerste aanspreekpunt op het gebied van Financial Reporting voor de lijn, Middelen & Control (M&C) en team centraal. De gemeente Rotterdam bevindt zich in een fase van verdere professionalisering van haar financiële processen. Met de overgang naar Oracle Cloud is een moderne basis gelegd voor het financieel beheer, maar dit vraagt om herijking en verdere inrichting van de werkprocessen rondom investeringen en reserves.
De Beheerder Investeringen en Reserves vervult hierin een centrale rol en combineert uitvoerende, inhoudelijke werkzaamheden met procesmatige regie en afstemming. De beheerder is verantwoordelijk voor het volledige proces van aanmelding, activering, afschrijving en beëindiging van investeringen, inclusief de koppeling met reserves en de berekening van kapitaallasten. De beheerder ziet toe op juiste toepassing van wet- en regelgeving (zoals het BBV), bewaakt de aansluiting met Oracle Cloud en zorgt voor een correcte en tijdige verwerking in de administratie. Daarnaast worden door de beheerder zelf financiële analyses uitgevoerd, overzichten opgesteld en toelichtingen geschreven voor de P&C-producten.
Ook het beheer van de (bestemmings)reserves behoort tot het takenpakket. De beheerder houdt de centrale regie over mutaties en inzet, stemt af met de fondsbeheerders, projectadministratie en control, en zorgt voor de consolidatie en rapportage van de gegevens. In beide domeinen speelt de beheerder een actieve rol in het verbeteren van werkprocessen en de inrichting van Oracle Cloud, waarbij zowel inhoudelijke deskundigheid als systeeminzicht worden gevraagd.
Naast deze taken heeft de beheerder een coachende rol richting nieuwe medewerkers op beide onderdelen. De beheerder begeleidt hen in de uitvoering, draagt kennis over en borgt dat de processen structureel en duurzaam worden belegd binnen de organisatie.
De functie vraagt om een stevige financiële basis, inzicht in gemeentelijke processen en systemen en het vermogen om te schakelen tussen uitvoering, procesverbetering en bestuurlijke verantwoording. De Beheerder Investeringen en Reserves vormt daarmee een sleutelrol in de totstandkoming van betrouwbare P&C-producten en het versterken van het financieel beheer van de gemeente.
Jij bent van grip op de financiële stromen van de stad. Jij verbindt beleid, uitvoering en systemen en zorgt dat de financiële basis van Rotterdam stevig staat.
De afdeling Financial Reporting (FR) maakt onderdeel uit van BCO en is verantwoordelijk voor alle financiële eindproducten en rapportages en bewaakt de voortgang van het primaire proces ten opzichte van de financiële doelstellingen. De afdeling is de eindschakel in het Inkoop/Financiën ketenproces. Zij voert de regie op de producten die binnen het Planning & Control proces tot stand komen en levert richtlijnen die voor de totstandkoming van de producten noodzakelijk zijn. Daarnaast levert de afdeling kennis, expertise en capaciteit om de ontwikkel- en veranderopgave binnen de financiële functie te realiseren. Het team van Financial Reporting is een betrouwbare sparringpartner voor het primaire proces op het gebied van financiën.
Werken voor de gemeente Rotterdam is werken voor een stad die zichzelf steeds opnieuw uitvindt. Die bekend staat als innovatief en internationaal. Met de stad als leerschool kun je aan de slag met onderwerpen waar jij van bent en van wilt zijn. Voor en samen met meer dan 670.000 Rotterdammers. Bij zo'n stad hoort een eigentijdse overheid. Een organisatie die jou de ruimte geeft om te groeien, die je de vrijheid en verantwoordelijkheid biedt om Rotterdam en jezelf vooruit te helpen.
Data voor verificatiegesprek: Week 49
Verificatiegesprek
De kandidaten die aangeboden zijn in de inschrijvingen die het hoogst eindigen in de ranking worden uitgenodigd voor een verificatiegesprek. Dit zijn maximaal 3 kandidaten.
Geschatte gespreksduur per gesprek: 30 - 60 minuten
Tijdens het gesprek wordt beoordeeld in welke mate de kandidaat aan het doel van de aanbestedende dienst beantwoord.
Verlengingsopties: 2 x 6 maanden
