Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Als Inkomensconsulent Inburgering bij Gemeente Haarlemmermeer heb je een zelfstandige rol in contact met inwoners als het gaat om financiele dienstverlening. Je werkt nauw samen met de Casemanager werk met als doel de inwoner zo snel mogelijk zelfvoorzienend te laten zijn.
Werkzaamheden: - Caseloadbeheer, hieronder valt het afhandelen van beeindigingsonderzoeken en het afhandelen van mutaties; - Het voeren van de regie over de inwonersaanvragen en mutaties die uitsluitend inkomen gerelateerd zijn; - Het voeren van het vervolggesprek op de werkintake over inkomen (indien van toepassing) op de leefgebieden financien en wonen (huishouden); - Het verstrekken van informatie, advies en inlichtingen aan de inwoner over de rechten en plichten op grond van de Participatiewet; - Het beoordelen van aanvragen levensonderhoud in het kader van de Participatiewet op volledigheid en rechtmatigheid; - Je rapporteert over onderzoeksbevindingen op basis van analyse van gegevens conform wet- en regelgeving en stelt naar aanleiding van het gerapporteerde onderzoek beschikkingen op; - Je verstrekt tijdig voorschotten op basis van wet- en regelgeving en draagt zorg voor de verrekening met of terugvordering van de uitkering; - Je signaleert verdachte situaties in het kader van rechtmatigheid, beslist of aanvullend onderzoek gewenst is en werkt indien nodig samen met Handhaving; - Verstrekt informatie over voorliggende voorzieningen; - Je zorgt waar nodig voor een adequate doorverwijzing naar relevante (externe) partijen of instanties; - Je hebt regelmatig contact met Vluchtelingenwerk Nederland - Het beoordelen van aanvragen bijzondere bijstand en minimaregeling op volledigheid en rechtmatigheid; - Het zelfstandig vullen van het uitkeringsdossier in Civision en archiveren in Djuma
Eisen
HBO werk- en denkniveau, bij voorkeur een opleiding op het gebied van maatschappelijk werk of sociaal juridische dienstverlening;
Minimaal 5 jaar werkervaring bij een gemeentelijke Sociale Dienst in de afgelopen 7 jaar je hebt actuele werkervaring als Inkomensconsulent;
Kennis van de Participatiewet;
Kennis van beeindigingsonderzoeken en het nemen van terugvorderingsbesluiten bij lopende uitkering;
Kennis van voorliggende voorzieningen en ons gemeentelijk beleid;
Kennis van regelingen met inkomensafhankelijke componenten (fiscale kennis en kennis van lonen, loonspecificaties e.d.);
Actuele werkervaring met Civision Samenlevingszaken en (het liefst) Verseon en/of Djuma.
Wensen en competenties
Competenties
Affiniteit met statushouders en klantgericht;
Resultaatgericht en beschikt over probleemoplossend vermogen;
Weet hoe om te gaan met culturele gevoeligheden, maar verliest de wettelijke verplichtingen en resultaten niet uit het oog;
In staat om beoordelingen te maken op basis van de balans tussen geld (middelen), hart (het volgen van je hart) en hoofd (kaders);
Alert op de mogelijkheid van fraude en omgaan met ongewenst gedrag;
Beschikt over uitstekende (motiverende) gesprekstechnieken en heeft oog voor de inwoner.
Organisatie en team
Als Inkomensconsulent Inburgering bij Gemeente Haarlemmermeer werk je nauw samen met de Casemanager werk.
Gespreksinformatie
De gesprekken vinden plaats in de week van 22 december
Overige informatie
Benodigd aantal professionals:
Niet bekend
Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Delen:
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.