Adviseur Re-integratie - cluster BCO

Coolsingel 40, 3011 AD Rotterdam, Nederland

Sluit over 6 dagen
80 32 - 36 Zuid-Holland

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 jan 2026

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

7 jun 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Organisatie
Werken voor de gemeente Rotterdam is werken voor een stad die zichzelf steeds opnieuw uitvindt. Die bekend staat als innovatief en internationaal. Een stad ook met complexe vraagstukken en grote maatschappelijke opgaven. In deze voorhoede werk jij, voor en samen met meer dan 630.000 Rotterdammers. Bij zo’n stad hoort een eigentijdse overheid. Wij bieden je ruimte en kansen om Rotterdam en daarmee jezelf vooruit te blijven helpen. 

Jouw werkgebied voor deze vacature is het cluster Bestuurs- en Concernondersteuning (BCO). De BCO noemen we ook wel de spil van de gemeentelijke organisatie. De medewerkers van dit cluster zorgen ervoor dat het college van burgemeester en wethouders de stad kan besturen. Het is de schakel tussen de Rotterdammers, het stadsbestuur en de veertien gebieden. De BCO verzorgt ook de bedrijfsvoering voor alle clusters. De afdelingen inkoop, communicatie, ICT, facilitaire zaken, juridische zaken, HR, onderzoek en financiën zorgen ervoor dat de clusters zich volledig kunnen richten op hun eigen taken. Bij de gemeente Rotterdam staat centraal dat je je als medewerker kunt ontwikkelen. Dat stimuleren we ook. Want hoe beter jij je werk kunt doen, hoe beter het resultaat voor onze stad.

De afdeling
Het team REA maakt deel uit van de afdeling Management. Tot deze afdeling behoren de teams die het management binnen de organisatie ondersteunen: HR-advies, Arbo, recruitment en Externe inhuur. De thema’s waar deze tem REA zich onder andere mee bezighoudt, zijn de optimale inzet van medewerkers, verzuim en re-integratie. De afdeling Management vormt samen met de afdeling Medewerkers en de afdeling Beleid, Bestuur, Advies en Opgaven de directie HRO.

Omschrijving van de opdracht
Als re-integratie adviseur ondersteun je actief bij langdurige verzuimdossiers en monitor je de voortgang. Dit doe je in nauwe samenwerking met de direct leidinggevende en in samenwerking met andere betrokken disciplines zoals HR-advies, de arbeidsdeskundige, de bedrijfsarts etc. De direct leidinggevende blijft eindverantwoordelijk en het doel is om uiteindelijk een snelle en duurzame re-integratie te bewerkstelligen. Waar dat niet lukt, is het doel een volledig en kwalitatief goed WIA-dossier op te bouwen.

Als re-integratie adviseur voer je de regie, hou je je bezig met procesmanagement en ben je in staat betrokken partijen in de juiste richting te bewegen, zonder daarbij de relatie te schaden (ook wel warme zakelijkheid genoemd). Je weet wanneer je moet escaleren en schroomt dan niet om je verantwoordelijkheid te nemen voor het proces. Kortgezegd ben je een hands on deskundige, die kennis van zaken combineert met een uitstekende gespreksvoering. Je bent een goede onderhandelaar, ook bij mensen die langdurig in het verzuim zitten en pakt door om zaken tot een goed einde te brengen.

Tegelijkertijd bied je persoonlijke begeleiding aan casemanagers zodat ze vanaf het begin van het verzuim en ver daarvoor het ‘goede gesprek’ met hun medewerkers voeren, zodat ze kunnen achterhalen wat er speelt en waar risico’s liggen. Zo willen we in de nabije toekomst de focus verleggen van verzuim naar duurzame inzetbaarheid en werkvermogen.

Kandidaat omschrijving
Jij bent een adviseur met werkervaring in verzuimbegeleiding. Een coachende adviseur die focust op mogelijkheden en denkt in kansen en uitdagingen. Vol energie ga jij graag aan de slag met  het re-integratieproces, voer jij graag gesprekken en adviseer je over de mogelijkheden van de medewerker in het re-integratieproces door advies te geven aan (o.a.) de leidinggevende over de te nemen vervolgstappen hierin. Kortom, jij bent dé specialist op het gebied van mens, werk en inzetbaarheid.

Competenties:
Je werkt op typisch Rotterdamse wijze: met lef, initiatief en altijd op zoek naar vormen van samenwerking en ontwikkeling. Je bent een proactieve adviseur die verzuimkwesties identificeert en aanpakt. Je werkt nauw samen met collega’s uit verschillende disciplines om een geïntegreerde oplossing te bieden. Je hebt bewezen ervaring met advies en hebt het vermogen om verzuimvraagstukken op te lossen. Je kunt buiten de kaders denken en op verschillende niveaus schakelen, bent creatief in denken én in doen en creëert draagvlak voor jouw oplossingen.

Eisen

  1. Je hebt minimaal een Hbo-opleiding afgerond;

  2. Je hebt minimaal 3 jaar werkervaring als re-integratie adviseur opgedaan in de afgelopen 5 jaar;

  3. Je hebt kennis van het verzuimproces en de WvP opgedaan in de afgelopen 5 jaar;

  4. Je bent minimaal 32 uur per week beschikbaar.

Gunningscriteria

  1. Je beschikt over minimaal 5 jaar werkervaring als re- integratie adviseur, opgedaan in de afgelopen 8 jaar binnen organisaties met minimaal 5000 medewerkers;

  2. Je hebt werkervaring opgedaan als re-integratie adviseur binnen de overheid.

Procedure
Weging
Op basis van de totaalscore op de subgunningscriteria wordt bepaald welke inschrijver de economisch meest voordelige inschrijving heeft gedaan. De weging van de subgunningscriteria is:

  • 30 % prijs

  • 70 % kwaliteit

De weging van de afzonderlijke vragen is weergegeven in de vragenlijst.

Verificatiegesprek
De kandidaten die aangeboden zijn in de inschrijvingen die het hoogst eindigen in de ranking worden uitgenodigd voor een verificatiegesprek. Dit zijn maximaal 5 kandidaten.

Geschatte gespreksduur per gesprek: 30 - 60 minuten
Tijdens het gesprek wordt beoordeeld in welke mate de kandidaat aan het doel van de aanbestedende dienst beantwoord.

Inschrijvingen
Inschrijver kan één kandidaat aanbieden.

Aanvullende informatie
In het kader van Anders werken wordt er gedeeltelijk vanuit huis gewerkt. Voor het vergaderen en digitaal ontmoeten wordt er gebruik gemaakt van MS Teams. Wanneer fysieke aanwezigheid benodigd is vindt dit voornamelijk plaats op een gemeentelijke locatie

Let op!: Geen ZPP, ook doorleenconstructies zijn niet toegestaan.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur