Jurist Fysieke Leefomgeving

Generaal Spoorlaan 2, 2283 GM Rijswijk, Nederland

Sluit over 9 dagen
110 32-36 Zuid-Holland

Begindatum:

1 okt 2025

Einddatum:

1 apr 2026

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

14 aug 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Het team Juridische zaken heeft behoefte aan een jurist fysieke leefomgeving vanwege langdurig verlof van een van de juristen.

Vanzelfsprekend wordt je begeleid en ingewerkt door een van de 3 andere juristen fysiek domein.

De werkzaamheden bestaan o.a. uit:

  • Het zelfstandig ambtelijk afhandelen van bezwaarschriften, met name op gebied van omgevingsrecht, openbare orde en veiligheid en bijzondere wetten;

  • Het zelfstandig behandelen van (hoger) beroepszaken en verzoeken om een voorlopige voorziening;

  • Het adviseren van het bestuur en collega's binnen de gemeente;

  • Je organiseert het horen (veelal via een videoverbinding) en stelt de beslissing op bezwaar op.

De registratie en werkwijze vindt plaats via Corsa en Octopus.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;

  • Uurtarief van maximaal 110,- per uur inclusief reiskosten woon-werkverkeer, fee en exclusief btw;

  • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar als jurist bij een gemeentelijke instelling.

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 4 jaar met het behandelen van bezwaar- en beroepschriften op het gebied van omgevingsrecht, openbare orde en veiligheid en bijzondere wetten (45 punten);

  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 4 jaar als jurist bij een gemeentelijke instelling (25 punten);

  • Aantoonbare werkervaring op het gebied van het Omgevingsrecht en handhavingsrecht, duidelijk weergegeven in het cv (20 punten);

  • Minimaal een afgeronde hbo-bachelor Nederlands Recht (10 punten).

Competenties

Gezien de uitdagingen waarvoor de gemeente Rijswijk zich gesteld weet, verwachten we van de kandidaat dat deze op korte termijn van meerwaarde is voor onze organisatie. Voor deze opdracht is het van belang dat je de volgende competenties bezit:

  • Flexibel en wendbaar;

  • Communicatief sterk.

Organisatie en team

Rijswijk is een groeigemeente in de directe nabijheid van grote steden als Den Haag en Delft, en koestert zijn eigenheid. Rijswijk groeit. Het aantal inwoners steeg in zes jaar tijd van 49.000 in 2016 naar ruim 60.000 in 2025. De stad is modern én historisch maar ook druk én rustig, grijs én groen. Rijswijk biedt een interessante werkomgeving in het ‘stedelijke hart’ van de Randstad. Rijswijk heeft een overzichtelijke schaal met veel dynamiek en complexe stedelijke opgaven.

De ambtelijke organisatie telt ca. 500 interne medewerkers en ongeveer 200 externe medewerkers. Rijswijk is een organisatie die wordt getypeerd door een familiaire sfeer, korte lijnen, veel ruimte voor zelfstandigheid en eigen initiatief. We kennen binnen de gemeentelijke organisatie vier kernwaarden: Toewijding, Betrokkenheid, Betrouwbaarheid en Deskundigheid die leidend zijn in ons dagelijks handelen. Met de groei van de stad zal ook de organisatie een schaalsprong moeten doormaken. Zodanig dat we als organisatie in de pas lopen met de ontwikkeling die Rijswijk als stad doormaakt. En we garant blijven staan voor een goede uitvoering van onze taken.

Het team Juridische Zaken kenmerkt zich door ambitie, betrokkenheid, teamspirit en een goede dosis humor. Binnen het team worden gemeente brede onderwerpen behandeld, waaronder het fysiek en sociaal domein, inkoop & aanbesteding, gemeentelijke belastingen, privaatrecht, klachtencoordinatie en privacy. In je werk wordt je administratief bijgestaan door teamleden van Juridische Ondersteuning. Het team bestaat uit 25 personen.

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op woensdag 3 en vrijdag 5 september 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 29 augustus 2025 bericht. De overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht € 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: in overleg.

Overige informatie
De gemeente kan om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) verzoeken.

Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de gemeente Rijswijk mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van de gemeente Rijswijk. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is (ongeacht of dit een eenmanszaak of een BV is).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur