Medewerker Jeugd/ Jeugdconsulent

Gemeente Rhenen

Nieuwe Veenendaalseweg 75, 3911 MG Rhenen, Nederland

Sluit vandaag
om 16:00
85 32 - 36 Utrecht

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 jan 2026

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

27 mei 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Organisatie
Wat leuk dat je geïnteresseerd bent in de gemeente Rhenen!
Rhenen is een prachtige historische vestingstad, gelegen op het uiterste zuidoosten van de provincie Utrecht. Met de Nederrijn aan je voeten en de groene bossen van de Utrechtse Heuvelrug om je heen, is het hier heerlijk wonen en werken. Gemeente Rhenen staat bekend om Ouwehands Dierenpark, de Grebbeberg en natuurlijk de gezellige Rijnweek. 
De gemeente heeft veel te bieden: prachtige monumentale natuur, uitgebreide wandel- en fietsroutes en mooie ruiterpaden. Of je nu door de stad Rhenen zelf wandelt of de kernen Elst en Achterberg ontdekt, in Rhenen beleef je zowel rust als avontuur! Rhenen is goed bereikbaar met trein, bus en auto en vervult een belangrijke toeristische rol. Meer informatie over de gemeente Rhenen vind je via www.rhenen.nl.

We werken waarderend en vanuit de bedoeling 
In Rhenen werken we voortdurend aan het verbeteren van onze dienstverlening en het versterken van onze rol in de regio. We streven er naar om een aantrekkelijke werkgever te zijn en te blijven, met een stevig fundament van flexibiliteit, vertrouwen, samenwerking en verantwoordelijkheid. We werken vanuit de bedoeling en op een waarderende manier, wat dagelijks zichtbaar is in ons werk. We denken in mogelijkheden, leveren maatwerk en doen dit voor zowel onze inwoners als medewerkers. We geven ruimte voor talent, stimuleren samenwerking en werken resultaatgericht. We ontwikkelen ons richting zelforganisatie. Zo maken we het verschil voor Rhenen en voegen we echte waarde toe!
Kom jij ons tijdelijk versterken?

Omschrijving van de opdracht
De gemeente zoekt een zelfstandige, ervaren Medewerker Jeugd die gezinnen met een hulpvraag effectief ondersteunt, begeleiding biedt en regie voert op eventuele passende hulpverleningstrajecten. De opdracht is gericht op het bieden van snelle en doelgerichte begeleiding en ondersteuning aan jeugdigen en hun ouders, het benutten van eigen kracht en netwerk, en het voorkomen van escalatie.

Een belangrijk aandachtspunt binnen deze opdracht is het terugdringen van wachtlijsten voor jeugdhulp door snelle inzet van passende ondersteuning, vroegtijdige signalering en het optimaal benutten van voorliggende voorzieningen.

De opdrachtnemer werkt binnen het jeugdteam, maar voert de werkzaamheden zelfstandig uit. Naast casusregie wordt een actieve bijdrage verwacht aan de doorontwikkeling van werkprocessen en samenwerking met ketenpartners.

Doel van de opdracht:

  • Het effectief ondersteunen en begeleiden van jeugdigen en gezinnen met een hulpvraag.

  • Het versterken van eigen kracht en netwerk om duurzame oplossingen te realiseren.

  • Het verminderen van wachtlijsten voor jeugdhulp door inzet op tijdige en passende ondersteuning.

  • Het leveren van een inhoudelijke bijdrage aan verbetering van werkwijze en samenwerking binnen het jeugdteam.

De opdracht moet leiden tot de volgende concrete resultaten:

  • Snelle en passende ondersteuning: Gezinnen worden tijdig en effectief geholpen met informatie, advies en/of inzet van begeleiding/hulp, met minimale wachttijd.

  • Regie op trajecten: Casussen zijn zorgvuldig begeleid, geregistreerd en geëvalueerd, van aanmelding tot afsluiting.

  • Wachtlijstvermindering: Aantoonbare bijdrage aan het terugdringen van wachttijden door:

    • efficiënte triage,

    • inzet van voorliggende voorzieningen,

    • het begeleiden van gezinnen bij hun (opvoed)vragen

    • alternatieve routes of netwerkondersteuning.

  • Versterking van het netwerk: Gezinnen zijn ondersteund in het activeren van hun eigen netwerk en omgeving.

  • Procesverbetering en samenwerking: Medewerking aan verbeteringen in werkprocessen en afstemming met ketenpartners.

  • Professionele verslaglegging: Duidelijke, juridisch correcte rapportages conform gemeentelijke richtlijnen.

Vereisten / knock-outcriteria

  1. Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;

  2. Een afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau in de richting van SocialWork, MWD of pedagogiek;

  3. Aantoonbaar in het bezit van geldige SKJ registratie (benoem het registratienummer en de afloopdatum duidelijk in het cv);

  4. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met jeugdhulp;

  5. Aantoonbare werkervaring met de jeugdwet;

  6. Maximaal uurtarief van €85,- exclusief btw, inclusief Fee en reiskosten woon- werkverkeer;

Selectiecriteria (weging, totaal 100 punten)

  1. Aantoonbare werkervaring met gezinsproblematiek; (30 punten)

  2. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 15 jaar als jeugdconsulent; (35 punten)

  3. Aantoonbare werkervaring met het verkorten van doorlooptijden en inzetten van alternatieven bij wachttijden, geef hiervan een duidelijk voorbeeld in het cv; (35 punten)

Competenties

  • Proactieve en doelgerichte houding;

  • Inspelen op veranderende omstandigheden en weet effectief te handelen in onvoorziene situaties.;

  • Je neemt tijdig en weloverwogen beslissingen, zelfs in situaties waarin niet alle informatie direct beschikbaar is;

  • Sterke communicatieve vaardigheden om effectief te kunnen overleggen en samen te werken met verschillende ketenpartners;

  • Je weet anderen enthousiast te maken en te stimuleren om hun talenten te ontwikkelen en doelen te realiseren;

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 9. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: In overleg
Planning
De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op dinsdag 3 juni vanaf 14:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 2 juni bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht een fee van €2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier. 

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van de externe partij. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.

  • De uitbetaling van de factuur zal plaatsvinden op de G-rekening (60%) en rekeningnummer leverancier (40%). Niet van toepassing voor ZZP’ers.

  • Alleen maandelijkse facturatie vereist (geen 4 weken)

  • Beroepsaansprakelijkheid voor €250.000 euro per aanspraak: Ja / Nee

Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de Gemeente Rhenen mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct toezicht en leiding van de Gemeente Rhenen. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur