Senior communicatieadviseur/woordvoerder

Purmersteenweg 42, 1441 DM Purmerend, Nederland

Sluit over 10 dagen
Geen maximum 32 Noord-Holland

Begindatum:

1 jul 2025

Einddatum:

1 jan 2026

Uren per week:

32

Publicatiedatum:

29 mei 2025

Organisatie
Gemeente Purmerend is een krachtige, slagvaardige gemeente die haar maatschappelijke opgaven realiseert en vooral samen met inwoners, ondernemers en organisaties bouwt aan de toekomst. Dijken, open agrarisch landschap, historisch stadscentrum, stedelijke voorzieningen, dorpen en wijken, markten en het UNESCO predicaat Werelderfgoed geven gemeente Purmerend een divers karakter en sterke regionale positie. Gemeente Purmerend combineert agrarisch werelderfgoed met een groeiende stad voor 96.000 inwoners en tal van bedrijven en instellingen. In onze groeiende gemeente heeft veiligheid en leefbaarheid van inwoners prioriteit.

Opdracht
Voor het team Communicatie van de gemeente Purmerend zijn wij op zoek naar een ervaren en stevige interim communicatieadviseur met woordvoerdersvaardigheden. Je bent samen met een andere communicatieadviseur verantwoordelijk voor de strategische en tactische communicatie binnen de thema’s Veiligheid en Vergunningen, Toezicht en Handhaving (VTH).

Je ondersteunt bestuurlijk gevoelige dossiers, adviseert proactief over de communicatieaanpak, ontwikkelt communicatiestrategieën en bent aanspreekpunt voor pers en media binnen dit domein. Je werkt nauw samen met beleidsadviseurs, juristen, collega-woordvoerders, de burgemeester als portefeuillehouder Veiligheid en de betrokken wethouder.

Taken en verantwoordelijkheden
- Opstellen en (laten) uitvoeren van strategische communicatieplannen voor Veiligheid en VTH (o.a. ondermijning, zorg en veiligheid, jeugdoverlast, handhaving, vergunningstrajecten, APV en veiligheidscampagnes).
- Fungeren als woordvoerder voor het veiligheidsdomein.
- Adviseren van bestuurders, directie en beleidsadviseurs in crisissituaties en bij gevoelige dossiers.
- Inrichten en coördineren van de interne en externe communicatie rondom incidenten of handhavingsacties.
- Samenwerken met regionale communicatiepartners (bijv. politie, veiligheidsregio, OM).
- Signaleren van risico’s en kansen in het publieke en politieke speelveld.
- Zorgen voor een consistente, transparante en toegankelijke informatievoorziening aan inwoners en stakeholders.

Vereisten / knock-outcriteria
1. Een aantoonbaar afgeronde hbo bachelor opleiding;
2. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als communicatieadviseur in de publieke sector;

Gunningscriteria (weging, totaal 100 punten)            
3. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 7 jaar als senior communicatieadviseur in de publieke sector (benoem dit duidelijk in het cv.) (30 punten);
4. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met crisiscommunicatie en/of werken binnen GRIP structuren. (benoem dit duidelijk in het cv.) (20 punten);
5. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met woordvoering én het onderhouden van perscontacten (benoem dit duidelijk in het cv.) (15 punten);
6. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als communicatieadviseur in de afgelopen 5 jaar met het thema veiligheid en/of VTH bij een gemeente of overheidsinstantie. (benoem dit duidelijk in het cv.)  (15 punten)
7. Je geeft aan in een korte motivatie waarom deze opdracht je aanspreekt en waarom jij de geschikte kandidaat bent. De motivatie dient te zijn geschreven door de kandidaat zelf (benoem dit duidelijk in het cv.) (10 punten);
8. Je bent flexibel en vindt het geen probleem om ’s avonds te werken als er een bewonersbijeenkomst is en bent ook buiten kantooruren inzetbaar bij calamiteiten (benoem dit duidelijk in het cv.) (10 punten);

Competenties
- Strategisch sterk, met gevoel voor politiek-bestuurlijke verhoudingen.
- Schrijfvaardig, proactief en stressbestendig.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee externe partij
De externe partij brengt voor deze opdracht € 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier. 

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
Voor deze opdracht ben je in ieder geval op woensdag en vrijdag aanwezig en bij voorkeur op maandag beschikbaar. Overige uren en uitzonderingen op deze dagen vinden in overleg plaats. We werken bij voorkeur vanuit het stadhuis en verwachten een flexibele houding wat betreft de werkdagen. Deze flexibiliteit is inherent aan de aard van de werkzaamheden en de context waarin ze plaatsvinden. De flexibiliteit is wederzijds.

Planning
De fysieke gesprekken bij de gemeente Purmerend zijn gepland op dinsdag 17 juni 2025, tussen 13:30 – 17:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 16 juni bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Voor de zzp'er

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van de externe partij. Indien je de opdracht gegund krijgt, ontvang je een handleiding.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

  • ‘Bring your own device’ is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop c.q. iPad.

  • We vergoeden geen parkeerkosten en reiskosten aan de inhuur kandidaat die voor Purmerend komt werken. In de marktuitvraag van de externe partij wordt gesteld dat het geoffreerde uurtarief inclusief de reiskosten woon-werkverkeer, werk-werkverkeer én parkeerkosten is.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nikki Nowack via 06 43 36 34 25 / nikki.nowack@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur