Raadsadviseur- commissiegriffier

Purmersteenweg 42, 1441 DM Purmerend, Nederland

Sluit over 7 dagen
Geen maximum 16-24 Noord-Holland

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 jan 2026

Uren per week:

16 - 24

Publicatiedatum:

13 aug 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Het griffieteam bestaat uit 9 medewerkers: de (waarnemend) griffier, drie raadsadviseurs-commissiegriffiers, vier griffiemedewerkers en een onderzoeker voor de rekenkamer. Dit ervaren en gedegen team ondersteunt de gemeenteraad, bestaande uit 11 fracties met in totaal 37 raadsleden en 25 commissieleden, zodat zij hun werk goed kunnen doen. De griffie opereert onafhankelijk binnen een dynamisch en complex politiek krachtenveld.

De functie van griffier is vacant. Hiervoor loopt momenteel een wervings- en selectieprocedure met als verwachting dat op 1 januari 2026 de nieuwe griffier begint. Tot die tijd wordt deze rol waargenomen door één van de raadsadviseurs-commissiegriffiers. Voor zijn oorspronkelijke raadsadviseurswerkzaamheden zijn we op zoek naar een tijdelijke collega. Bij deze werkzaamheden ligt het accent op de taakvelden van het maatschappelijk domein.

Als raadsadviseur-commissiegriffier adviseer je de raads- en commissieleden op strategisch niveau,  zorgt voor de voorbereiding, begeleiding en de afhandeling van de commissievergaderingen en organiseer je andere bijeenkomsten van de raad. Dit doe je in overleg met collega's, collegeleden en raads- en commissieleden. Daarvoor moet je makkelijk kunnen schakelen, ben je doortastend en initiatiefrijk, werk je gestructureerd en zorgvuldig en richt je op een goede samenwerking.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;

  • Minimaal 1 jaar aantoonbare ervaring in de afgelopen 10 jaar als raadsadviseur bij een gemeente;

Wensen en competenties

Wensen

  • Aantoonbaar afgeronde opleiding op wo niveau (15 punten);

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare ervaring in de afgelopen 10 jaar als raadsadviseur (benoem dit duidelijk in het cv) (30 punten);  

  • Ervaring als raadsadviseur bij een gemeente van 50.000 + inwoners (benoem dit duidelijk in het cv)  (20 punten);

  • Je geeft in een korte motivatie aan waarom deze opdracht je aanspreekt en jij de geschikte kandidaat bent. De motivatie dient te zijn geschreven door de kandidaat zelf (benoem dit duidelijk in het cv) (20 punten);

  • Je bent beschikbaar voor minimaal 16 uur, die je flexibel over de week kunt invullen en bent in ieder geval op dinsdag en donderdag beschikbaar (benoem dit duidelijk in het cv) (15 punten). 

Competenties

  • Proactief

  • Strategisch

  • Verbindend

  • Rolbewust

  • Teamspeler

Organisatie en team

Purmerend is een stad met een platteland. Deze combinatie is ontstaat door de fusie van de gemeenten Purmerend en Beemster in 2022. In de aankomende jaren groeit Purmerend naar een gemeente met 100.000 inwoners. Een taak die veel kansen én uitdagingen oplevert en voor de meer dan 1.000 medewerkers ruimte voor ontwikkeling, ambities en groei geeft.

Zoek je een onafhankelijke opdracht vanuit het hart van de lokale democratie en heb je zin om een dynamische rol binnen de gemeente Purmerend te vervullen? Kom bij ons ervaren en betrokken griffieteam je kennis en ervaring uit eerdere opdrachten delen. 

Gespreksinformatie

De fysieke gesprekken bij de gemeente zijn gepland op maandag 25 augustus tussen 13.00 17.00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 22 augustus 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Hybride werken: Ja

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 12. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht € 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier. 

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do - Vrij.
We werken waar nodig voor het resultaat voor de gemeente. Dit kan op locatie zijn en betekent ook dat thuiswerken mogelijk is wanneer het werk dit toelaat.

Ter informatie: de meeste vergaderingen en bijeenkomsten van de raad van Purmerend vinden op woensdag- en donderdag avond plaats. Hou daar vast rekening mee wanneer jij je als kandidaat beschikbaar stelt. In overleg met de andere raadsadviseurs wordt de planning gemaakt, wie waarbij aanwezig is.

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van de externe partij. Indien je de opdracht gegund krijgt, ontvang je een handleiding.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

  • ‘Bring your own device’ is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop c.q. iPad.

  • We vergoeden geen parkeerkosten en reiskosten aan de inhuur kandidaat die voor Purmerend komt werken. In de marktuitvraag van de externe partij wordt gesteld dat het geoffreerde uurtarief inclusief de reiskosten woon-werkverkeer, werk-werkverkeer én parkeerkosten is.

Uitvoeringsvoorwaarde:
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van de gemeente Purmerend. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is (ongeacht of dit een eenmanszaak of een BV is).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Sybren Hindriks via 06 43 53 65 77 / sybren.hindriks@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur